Opgelost Vervorming in opmaak bij verzenden van docx documenten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

plumbler

Steunend lid
Vip Lid
Beste mensen ik werk met Windows 10 versie 1909. Nieuwjaarskaarten, verjaardagskaarten enz. maak ik over het algemeen in A5 of zelfs A4 met Word 2016. Gewenste tekst op het blad, afbeelding(en) er achter, tekst netjes schikken ten opzichte van de afbeelding, indien gewenst omkaderen enz.
Wanneer het .docx document af is wordt het al eens verzonden met e-mail. Al ware het ter controle naar mij zelf. Met outlook is er geen vuiltje aan de lucht maar met G-mail, en mijn browser is Firefox, wordt er een zootje van gemaakt. Tekst ogenschijnlijk willekeurig verplaatst, idem met afbeeldingen indien er meerdere over elkaar staan enz. Totaal onbruikbaar. Dit gebeurd ook indien het document met wachtwoord beveiligd is.
Ik kan natuurlijk een schermafdruk maken naar jpeg of er een pdf van maken maar dat komt de kwaliteit niet steeds ten goede en is ook de bedoeling niet.
Kent iemand van jullie hiervan de oorzaak en hoe dit eventueel te voorkomen.
Vriendelijk bedankt.
Plumbler.
 
Oplossing
Wanneer jij een Word 2016 bestand verstuurt via e-mail en daarna Gmail opent in je browser (Firefox), dan zie je dat Word bestand bij je Verzonden items staan (en ook in je Inbox, wanneer je het bestand naar jezelf hebt verzonden).
Wanneer je het Word bestand dan opent door erop te klikken, dan zal het niet geopend worden door Word 2016, maar door de viewer van Google. En die viewer kan niet hetzelfde als Microsoft Word.
Het bestand is dus niet vervormd bij het verzenden, maar de vervorming treedt pas op, wanneer je het Word bestand probeert te openen in Gmail in je browser. Die viewer van Google is geschikt voor het tonen van eenvoudige Word bestanden. Maar wanneer jij een wat ingewikkelde lay out hebt (met afbeeldingen die deels over...
Wanneer jij een Word 2016 bestand verstuurt via e-mail en daarna Gmail opent in je browser (Firefox), dan zie je dat Word bestand bij je Verzonden items staan (en ook in je Inbox, wanneer je het bestand naar jezelf hebt verzonden).
Wanneer je het Word bestand dan opent door erop te klikken, dan zal het niet geopend worden door Word 2016, maar door de viewer van Google. En die viewer kan niet hetzelfde als Microsoft Word.
Het bestand is dus niet vervormd bij het verzenden, maar de vervorming treedt pas op, wanneer je het Word bestand probeert te openen in Gmail in je browser. Die viewer van Google is geschikt voor het tonen van eenvoudige Word bestanden. Maar wanneer jij een wat ingewikkelde lay out hebt (met afbeeldingen die deels over elkaar staan), dan weet de viewer van Google daar geen raad mee.

Ik heb even een testje uitgevoerd met een Word bestand, dat ik in 2004 gemaakt heb met Word XP (2002). (Ja, USB sticks waren toen nog gruwelijk duur...) Zo ziet het bestand eruit wanneer ik het open met Word 2016:
e4bca6b03e-Ashampoo_Snap_2020.12.07_16h20m42s_003_.png


De prijs en "3 jaar garantie" had ik er destijds met Wordart opgezet. Word 2016 heeft daar geen moeite mee en toont dit zonder fouten.

Ik verstuurde dit bestand naar mijn e-mailadres en opende daarna Gmail via Firefox. Ik klikte op de bijlage, die daarna geopend werd in de viewer van Google. Nee, met Wordart wist die viewer geen raad:

e4cbfad7f8-Ashampoo_Snap_2020.12.07_16h19m58s_002_.png


Ik kon ervoor kiezen om de bijlage te openen met Google Documenten:
e4d211b6dd-Ashampoo_Snap_2020.12.07_16h40m30s_004_.png


Maar als ik dat doe, dan is dit het resultaat:
e4d57ae6cf-Ashampoo_Snap_2020.12.07_16h19m09s_001_.png


De weergave van die Wordart is dan nog slechter geworden.

Je kunt best Word bestanden met een ingewikkelde layout blijven verzenden, maar dan moet de ontvanger die bestanden niet openen in Gmail via zijn browser.
Als afzender weet jij echter niet hoe de geadresseerde die e-mail van jou zal gaan openen. Opent hij zijn mail via zijn browser of via een e-mailprogramma op zijn pc? Heeft de ontvanger Microsoft Word op zijn pc, zodat jouw bijlage correct geopend kan worden? Ook dat weet je vooraf vaak niet.
Daarom is het toch beter om de kaart, gemaakt met Microsoft Word, te exporteren naar pdf. Je verzendt de kaart dan als pdf bestand. Het grote voordeel van pdf bestanden is immers dat die op iedere pc hetzelfde getoond zullen worden. Dan maakt het niet meer uit of de ontvanger wel of niet Microsoft Word op zijn pc geïnstalleerd heeft, want een pdf kun je op iedere pc openen.
 
Oplossing
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan