Windows 10 Verdwijnen herstelpunten

Status
Niet open voor verdere reacties.

albert.1946

Steunend lid
Vip Lid
Ik gebruik Windows 10/64 bit versie 2004

Ik heb nu opgemerkt als windows 10 automatisch onderhoud uitvoert ook de herstelpunten verdwijnen ?

De door het systeem gereserveerde partitie is 500 MB groot

Hoe zou ik kunnen beletten dat deze herstelpunten verdwijnen ?

Groeten Albert
 
Die door het systeem gereserveerde partitie heeft er niets mee te maken.

Ik heb zojuist even getest wat er met mijn herstelpunten gebeurt wanneer ik automatisch onderhoud laat uitvoeren.
Ik ga naar Configuratiescherm > Beveiliging en onderhoud. En dan klik ik op Onderhoudsinstellingen wijzigen.
Daar lees ik dat Automatisch onderhoud taken bevat zoals software-updates, beveiligingsscans en systeemdiagnoses.
Nergens staat vermeld dat door automatisch onderhoud ook herstelpunten zouden kunnen verdwijnen. Maar ik besloot dat zelf te gaan controleren.
Ik controleer eerst hoeveel herstelpunten ik nu heb. Dat zijn er drie: van 27-09, 17-09 en van 09-09.
Daarna start ik handmatig Automatisch onderhoud door te klikken op Onderhoud starten. Het onderhoud duurde bij mij 10 tot 15 minuten.
Daarna keek ik weer hoeveel herstelpunten ik had... Hé, ik had er daarna nog maar twee. Het oudste herstelpunt (van 9 september) was verdwenen. Automatisch onderhoud kan dus inderdaad herstelpunten verwijderen.
Ik zie zelf geen mogelijkheid om automatisch onderhoud uit te schakelen.

Zijn bij jou na automatisch onderhoud alle herstelpunten verdwenen of alleen het oudste herstelpunt?
Hoeveel ruimte (in GB) heb jij gereserveerd voor herstelpunten?
 
De ruimte voorzien voor herstelpunten is 7.76 GB dat is ruim voldoende denk ik
Er was slecht een herstelpunt en dat was verwijderd !!

Hoe automatisch onderhoud uitschakelen ?


- Op de startknop van windows kies instellingen
- Kies bijwerken en beveiliging
- Kies Backup
- Kies optie " Ga naar back-up maken en terugzetten ( windows 7)
- Kies beveiliging en onderhoud
- Kies instellingen voor beveiliging en onderhoud wijzigen
- Haal vinkje weg bij automatisch onderhoud

Groeten Albert
 
Albert, daarmee schakel je Automatisch onderhoud niet uit! Automatisch onderhoud gaat dan gewoon door.
Je schakelt alleen de berichtgeving over automatisch onderhoud daarmee uit.
Ik heb het een ander geel gemarkeerd in onderstaande afbeelding:

nstellingen_voor_Beveiliging_en_onderhoud_wijzigen.png


Vervelend dat bij jou ook dat ene herstelpunt verwijderd is. Weet je zeker dat dat komt door Automatisch onderhoud? Het kan ook gebeuren wanneer je schoonmaakprogramma's van derden gebruikt, zoals Advanced SystemCare.
 
Nee, wanneer je de standaardinstellingen van CCleaner gebruikt, dan worden er niet automatisch herstelpunten verwijderd.
Je kunt wel herstelpunten verwijderen met CCleaner, maar dat moet je dan handmatig doen:
In de linker kolom van CCleaner klik je dan op Extra, en daarna op Systeemherstel.
Daarna kun je op een herstelpunt klikken dat je wilt verwijderen. Daarmee selecteer je dat herstelpunt. Klik daarna onderaan in dat venster op de knop Verwijderen.
Maar het is, zoals je in onderstaande afbeelding van CCleaner kunt zien, onmogelijk om met CCleaner alle herstelpunten te verwijderen. Het meest recent gemaakte herstelpunt kun je niet selecteren om te verwijderen. Zie ook de door mij geel gemarkeerde tekst:
0.02_21h56m25s_001_CCleaner_-_Professional_Edition.png


Het is mij helaas niet duidelijk waarom bij jou het enige herstelpunt dat jij had, werd verwijderd. Bij mij werd alleen het oudste herstelpunt verwijderd door automatisch onderhoud. Dat herstelpunt was 23 dagen oud. Iets meer dan 3 weken dus. Zou er een bewaartermijn van maximaal 3 weken zijn, wanneer automatisch onderhoud wordt uitgevoerd ? Helaas weet ik dat niet.

Hoe kun je alle herstelpunten in een keer kwijt raken?
Wanneer je een nieuwere versie van Windows 10 krijgt, dan heb je geen herstelpunten meer. En dat is logisch, want die herstelpunten horen bij de vorige versie van Windows 10.
Wanneer je systeembeveiliging uitschakelt en direct daarna weer inschakelt, dan zijn ook alle herstelpunten verdwenen. Maar zoiets doe je zelf. Dat gebeurt niet automatisch.
Mogelijk zijn er meer oorzaken waardoor je alle herstelpunten kwijt kunt raken, maar die ken ik (nog) niet.
 
Nee, wanneer je de standaardinstellingen van CCleaner gebruikt, dan worden er niet automatisch herstelpunten verwijderd.
Je kunt wel herstelpunten verwijderen met CCleaner, maar dat moet je dan handmatig doen:
In de linker kolom van CCleaner klik je dan op Extra, en daarna op Systeemherstel.
Daarna kun je op een herstelpunt klikken dat je wilt verwijderen. Daarmee selecteer je dat herstelpunt. Klik daarna onderaan in dat venster op de knop Verwijderen.
Maar het is, zoals je in onderstaande afbeelding van CCleaner kunt zien, onmogelijk om met CCleaner alle herstelpunten te verwijderen. Het meest recent gemaakte herstelpunt kun je niet selecteren om te verwijderen. Zie ook de door mij geel gemarkeerde tekst:
0.02_21h56m25s_001_CCleaner_-_Professional_Edition.png


Het is mij helaas niet duidelijk waarom bij jou het enige herstelpunt dat jij had, werd verwijderd. Bij mij werd alleen het oudste herstelpunt verwijderd door automatisch onderhoud. Dat herstelpunt was 23 dagen oud. Iets meer dan 3 weken dus. Zou er een bewaartermijn van maximaal 3 weken zijn, wanneer automatisch onderhoud wordt uitgevoerd ? Helaas weet ik dat niet.

Hoe kun je alle herstelpunten in een keer kwijt raken?
Wanneer je een nieuwere versie van Windows 10 krijgt, dan heb je geen herstelpunten meer. En dat is logisch, want die herstelpunten horen bij de vorige versie van Windows 10.
Wanneer je systeembeveiliging uitschakelt en direct daarna weer inschakelt, dan zijn ook alle herstelpunten verdwenen. Maar zoiets doe je zelf. Dat gebeurt niet automatisch.
Mogelijk zijn er meer oorzaken waardoor je alle herstelpunten kwijt kunt raken, maar die ken ik (nog) niet.
Door dit te lezen ben ik ook eens naar mijn herstelpunten gaan kijken. Met Revo uninstall kan je automatisch herstelpunten maken bij een uninstall. In Ccleaner zijn ook bij mij al mijn herstelpunten weg. Om een nieuw aan te maken heb ik Revo een programma verwijderd dat ik quasi niet meer gebruik. Resultaat : systeemherstelpunt maken is mislukt ! :-(
Mijn laatste bijwerkingen dateren van 15/10/2020
 
aangaande wil ik sommigen er op wijzen dat ook ik eerder géén herstelpunten meer bezat ..
dit werd destijds verholpen door het uitvoeren van een in-place upgrade !
*lees dat betreffend topic effe na .. klik hier

**nu blijkbaar was deze oplossing maar een tijdelijke oplossing .. (is goed geweest voor 2 maandjes )
immers zijn ook nu weer de herstelpunten verdwenen en zijn de eerdere problemen er weer .. !
het heeft mogelijk met de Windows 10 versie te maken en dan bedoel ik eerder of men een OEM versie gebruikt of eerder een RETAIL versie
zelf gebruik ik dus een Retail versie en draait deze Windows 10 x64 op versie 2004 build 19041.572

*** mogelijk dat dus niet Ccleaner het probleem is of veroorzaakt maar eerder wel of er een Oem of een Retail versie gebruikt word .
 
na wat zoeken kwam ik hier terecht:

register instellingen ...

heel oude herstelpunten verdwijnen inderdaad als sneeuw voor de zon ... ,
 
Door mijn probleem op mijn vorig netbookje met een veel te klein eMMC kaartje had ik nooit herstelpunten. Kon dit daar niet op maken. Heb nu een echte laptop met een HDD van 500 GB en ik heb sinds ik hem heb ook nog geen enkel herstelpunt gemaakt. Ik zie het punt wel, want nu zou het een grotere ramp zijn als bij mijn netbookje, want toen moest ik gewoon bij iedere update een clean install doen, wat nu totaal niet het geval is. Ik maak voor alles wat ik niet kwijt wil gebruik van een "D" schijf. Moet ik eens een format C doen, dan ben ik niet alles kwijt. Ik heb ook Macrium Reflect free staan, voor als ik eens een SSD zou op de kop kunnen tikken. Dan maak ik een kloon en stop ik die erin, gebruik ik mijn HDD als externe HDD. Ik heb dus sinds ik deze laptop heb nog niet gekeken of ik herstelpunten kan maken of ik er heb of niet. Maar alles zit al lang mooi in accounts gegoten, wat ik wil bewaren staat op mijn "D", dus ik voel niet echt de nood om dit te hebben.
 
Ik heb ook het probleem dat herstelpunten verdwijnen.
Ik heb altijd wekelijks een automatisch herstelpunt gemaakt.
Een hele tijd geleden heb ik ontdekt dat er geen wekelijkse herstelpunten meer gemaakt werden.
Ik heb een taak gemaakt om elke zaterdag een herstelpunt te maken.
Ik controleer ook wekelijks of herstelpunt gemaakt is.
Ik stelde dan vast dat dit af en toe niet meer gebeurde.
Mijn gemaakte taak was dan verdwenen.
Ik ben vrij zeker dat dit gebeurt telkens er een build update van Windows is.
Ik maak alleen herstelpunten van mijn C schijf.
Soms wordt die c schijf afgevinkt en dan zijn ook alle herstelpunten weg.
Alweer ben ik vrij zeker dat Windows dit doet.
 
Na de halfjaarlijkse upgrade zijn ze idd weg, logisch want die zijn dan niet meer relevant, zo ook vele persoonlijke aanpassingen door b.v. een tweaktool.

Laat elke dag een incrementele back-up maken, heb je er altijd eentje up-to-date en heb je die herstelpunten helemaal niet nodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan