Netwerk Telenet modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerrit

Steunend lid
Vip Lid
Hallo

Mijn dochter gaat verbouwen de provider in dat huis is Telenet met een klassieke modem/router met weinig dekking op de meeste plaatsen en er wordt gewerkt met de powerlines van Telenet de 1ste gratis rest 3 stuks huren aan 2€/maand .Voor een degelijke oplossing denk ik aan een eigen modem maar de vraag welke is de beste als ik die centraal plaats ver weg van de Telenet modem (eventueel conflict) moet dat toch lukken zonder die power lines dat werkt wel iets beter maar is toch niet de goeie oplossing .Tijdens de verbouwing kan er perfect een netwerk kabel getrokken worden naar een centrale plaats, Ikzelf heb geen probleem met Wifi mijn huis is niet zo groot en ik gebruik alleen wifi op mijn mobiele toestellen de rest is hier allemaal bekabeld mede daardoor heb geen ervaring op dit gebied buiten wat configureren van de modem is mijn kennis van netwerken eerder nul.
Indien iemand een suggestie of ervaring heeft die zou in ieder geval van harte welkom zijn.
 
ik heb het volgende thuis:
TV van telenet: router + tv decoder
Internet van Proximus: router + optische box (glasvezel)

een vaste bekabeling doorheen het huis ( 7 stuks ) met als startpunt waar alles binnenkomt (elek,telenet,proximus)

onder de zekeringkast zie je een kabelgoot ( 2 stopkontakten en 7 RJ45 aansluitingen, naar verschillende kamers)
van onder naar boven: Synology NAS, Proximus router, glasvezel invoer, switch één input-vijftien out, versterker/distributer telenet, router telenet, optische module Proximus en daar nog es bovenop convertor zonne-panelen en de witte grote bak thuis batterij.

de output van de Telenet router gaat rechtstreeks naar kabelgoot aansluiting.

Proximus router gaat eerst naar de switch, vandaar uit gaan er x-verbindingen naar de overige vrije aansluitingen ( buro,eetplaats, zoonliefs slaapkamer, ....)
op de switch komen ook de Nas,thuis batterij en de module van de zonne panelen toe (web based applicaties).
Als Proximus verdwijnt: de input van mijne switch verbinden met telenet router
Als Telenet verdwijnt utp kabel tussen router en kabelgoot wordt dus kabelgoot met switch.

Op zich zijn powerlines niet slecht, maar je moet wel rekening houden met de elektriciteits aansluiting: mono fasig of drie fasig!!!

1624991349295.jpeg


ik vermoed dat dit niet simpel is uitgelegd, ik zit ook met twee providers ( elk met zijn eigen voor- en nadelen ).

in het kort: router naar switch met meerdere uitgangen. uitgangen switch verbinden met verschillende kamers via een kabelgoot systeem.
meer uitleg nodig stuur maar berichtje via ' privé conversatie '
 

Bijlagen

  • netwerk.pdf
    511.3 KB · Weergaven: 250
Ik heb voor men UTP kabel een kleine 10" rack met patchpaneeltjes en enkele switchen. Op die manier kan je proper je kabels patchen. Aansluiting voor die patching in zulke pannelen en muurcontactdozen vraagt wel enige kennis en handigheid. Ben je wel even mee bezig omdat UTP installatiekabel minder soepel is dan de gebruikelijke patchkabels.
 
Als je toch de mogelijkheid hebt om UTP kabels bij te leggen, zorg dan dat je naar zoveel mogelijk kamers een utp kabel trekt.
Beter 1 teveel dan na de verbouwing tot de ontdekking komen dat er toch nog een ruimte is zonder kabelverbinding.
Sluit alle kabels via een giga switch aan de router van Telenet.
Voor de wifi : Access points zijn een betere oplossing dan de powerlines, maar investeer in kwaliteit. Er is veel rommel op de markt.
Daar waar je een access point plaats moet je een UTP kabel en stopcontact voorzien. De meeste huizen komen toe met 1 accessp., maar dit hangt af van de structuur en aantal verdiepen van het huis. Wil je ook nog wifi achteraan je tuin in het tuinhuisje, kan je daar ook best voor een connectie zorgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan