Software Standaard map voor Downloads

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Als men een bestand download gaat het standaard naar de maplocatie 'Downloads'
De map staat standaard onder C:\users\gebruikersnaam\

Bestanden die een programma installeren verplaats ik naar een map 'Installers' op schijf D:
Vandaar mijn vraag : Is het mogelijk om de standaard locatie van Downloads te wijzigen naar de schijf D ?
Ik ben de enige gebruiker van mijn PC.

Oplossing
ja, dat kan ...via Eigenschappen (best practice)
Dit is de klassieke en correcte manier.
  1. Open Verkenner
  2. Ga naar Deze pc
  3. Rechtsklik op Downloads
  4. Kies Eigenschappen
  5. Tab Locatie
  6. Klik Verplaatsen
  7. Selecteer de nieuwe map (bv. D:\Downloads)
  8. Toepassen
  9. Bevestig of je bestaande bestanden wil mee verhuizen
Resultaat:
  • Alle applicaties die “Downloads” respecteren, volgen automatisch
  • Windows blijft tevreden (altijd een pluspunt)
ja, dat kan ...via Eigenschappen (best practice)
Dit is de klassieke en correcte manier.
  1. Open Verkenner
  2. Ga naar Deze pc
  3. Rechtsklik op Downloads
  4. Kies Eigenschappen
  5. Tab Locatie
  6. Klik Verplaatsen
  7. Selecteer de nieuwe map (bv. D:\Downloads)
  8. Toepassen
  9. Bevestig of je bestaande bestanden wil mee verhuizen
Resultaat:
  • Alle applicaties die “Downloads” respecteren, volgen automatisch
  • Windows blijft tevreden (altijd een pluspunt)

Oplossing
Zoals hierboven uitgelegd, kan je elke standaardmap van Windows (documenten, afbeeldingen, desktop, muziek, video's, downloads) verplaatsen naar de D-schijf. Ik doe dit standaard bij een (nieuwe) installatie. Ik redirect alles naar de D-schijf onder 1 map "Documenten" met daaronder alle andere standaardmappen. Zo hoef je bij een backup naar extern of cloud maar 1 map te copiëren en je hebt alles mee. Zo wordt ook je c-schijf ontlast van alle persoonlijke data en wordt het ook weer makkelijker om een image (backup) van je C-schijf te maken naar de D-schijf of extern.

klopt, maar dat is dan enkel binnen Chrome browser. Wat hierboven staat is op Windows-niveau, dus voor elke app of funktie die de registry-entry voor downloads gebruikt... Afhankelijk van wat je wil bereiken dus ...

Bij Google Chrome kan je de downloadlocatie veranderen: chrome://settings/downloads
maar dan gaat alles wat je download naar de andere locatie

1767007328962.png

Ik gebruik Free Download Manager met browser plugin. Die neemt de standaard download van je browser over.
Kan je overslaan door bepaalde toetscombinatie met muisklik. vb: Ctrl-klik.
Als een download niet lukt via FDM geeft hij een melding en stuurt hij je alsnog door naar de standaard download van de browser.

FDM houdt bij waar welk type bestand geplaatst moet worden.
Zo kan je een eender waar op je schijven een algemene map Downloads maken en daarin een onderverdeling voor programma's, documenten, afbeeldingen, enz...
Na de eerste keer kiezen van de doelmap onthoudt FDM dat en zal die map standaard voorstellen afhankelijk van de bestandsextensie.
Je kan uiteraard elke keer, bijvoorbeeld om bepaalde bestanden bij mekaar te houden, die doelmap aanpassen via een combobox en een bestandsbrowser.
De combobox houdt de laatste reeks doelmappen bij voor een snelle keuze.

Als je de standaardmappan verplaatst (volgens de methode die ik meldde) en je herstart de pc, dan gaan alle andere apps-instellingen automatisch mee, tenzij je natuurlijk zelf in een app aanpassingen gaat doen, zoals aardbei hierboven aanbrengt.

Klopt wat fred1946 hierboven meldt, was ik vergeten aan te geven. Bedankt voor de aanvulling.
Je moet eerst een doelmap aanmaken op D. Ik maak dus een nieuwe map op D genaamd "Documenten". Daaronder (= belangrijk) maak ik nieuwe mappen: download, afbeeldingen, desktop, muziek en video's. Daarna procedure zoals in #2 en #3.

Een downloadmanager is nuttig omdat het downloads versnelt (door ze op te splitsen in delen), onderbreekt en hervat (ideaal voor grote bestanden), beheert (organiseert in een wachtrij), bandbreedte kan beperken (zodat je internet niet vertraagt), en zelfs automatisch kan downloaden (bijvoorbeeld 's nachts), waardoor je meer controle en efficiëntie krijgt dan met de standaard browser-downloader, aldus Wikipedia.

Terug
Bovenaan