Hardware Nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Castellane

Steunend lid
Vip Lid
Ik wil een nieuwe laptop kopen voor een goede prijs.
Ik zie volgende laptop I7 ACER ASPIRE 3 A315-57G-77GA voor €499 kloksnelheid 1.3 (3.9 Turbo)
En volgende laptop I5 Asus X515EA-BQ1341T - kloksnelheid 2,4 (4,2 max) voor dezelfde prijs.
Wat is het belangrijkste de kloksnelheid of de processor?

Welke van de 2 raden jullie aan of hebben jullie een beter voorstel?

Alle tips zijn welkom
 
Belangrijkst is waarvoor hij moet dienen.

Was vroeger ook iemand die altijd betere laptops aanraadde, vooral lettend op welke CPU er in zat.
Op een gegeven moment werden Core cpus, bv i5, i7 die 4 cores en/of 4 cores + 4 threads hadden slechts 2 cores, zonder extra threads > instapmodellen 1-2j later niet meer bruikbaar.

De cpu in die ACER ASPIRE 3 A315-57G-77GA laptop is echter een core i7-1065g7 = terug 4 kernen - 8threads. (Dankzij concurrentie door AMD....)
Denk best ok voor de meeste basistaken.
De geïntegreerde GPU is slechts Intel® Iris® Plus Graphics, voor gaming onderkant performance.
Hij ondersteund wel QuickSync waardoor zelfs videobewerking in HEVC/H264 redelijk vlot kan gaan als je software gebruikt die het ondersteund.
Afspelen videos (4K) zal ook geen probleem zijn.

Nadelen?
Denk al eens een paar van dat soort (zelfde scherm/behuizing) ter herstelling heb gehad.
Goedkoop scherm en behuzing, plastic, niet stevig, scherm wiebelt snel.
Als t mogelijk is zou dat eerst allemaal toch eens bekijken en wat websites openen, tekst lezen, YT filmpje etc. bezien voor je 'm aanschaft.
Als je daarmee kan leven en je het beeld(scherm) qua kleuren (nogal vlak/flets), kijkhoek etc... goed genoeg vind...

Ik zou het niet kopen omdat ik meer verwacht.
Stel je echter niet te hoge eisen en voor basic dingen...
 
Laatst bewerkt:
anders deze:
zie test https://nl.hardware.info/artikel/10...00-euro-getest-welke-moet-je-hebben-conclusie

Wil je echt er een met een i7 processor moet je helaas meer geld uitgeven.
 
Intel :

Voor basis computergebruik is een Core i3 processor meer dan voldoende. Maak je veel gebruik van je computer en doe je aan gaming, foto- en of videobewerking? Dan is de keuze voor een Core i5 of Core i7 processor verstandig door de extra rekenkracht.

AMD:
  • Ryzen 5 – middenklasse; snel bij zware multitasking, geschikt voor fotobewerkingen, en gaming
  • Ryzen 3 – basisklasse; snel bij webbrowsen, tekstverwerken en andere lichte taken
 
Laptop zal gebruikt worden door mijn vriendin.
Geen zware apps enkel wat surfen, facebook, standaard internet, de gewone zaken. (Tv kijken via VRT.nu en vtmgo)
Echter wil ik (en zij ook) niet om de haverklap een nieuwe kopen.
Ik denk dat de I7 die ik voorstelde sneller zal zijn dan de I5 of ben ik verkeerd?
Kort door de bocht waarom een I5 kopen als je voor hetzelfde geld een I7 kan kopen .
Ik dacht dat er een website bestond waarmee je de snelheid van laptops kon vergelijken maar ik vind dit niet meer terug.
Wat is het belangrijkste de kloksnelheid of de processor?
 
processor kernen en cache geheugen van processor bepalen in meeste gevallen een hogere snelheid

laptops vergelijkingsites bestaan nog steeds:
 
i7 Is normaal idd sneller dan i5.
Ivm kloksnelheid, een niewere i5, of zelfs i3, kan sneller zijn dan een vorig model i7. (Geld ook voor AMD).
Bij een hogere IPC ( instructions per cycle/clock.) zelfs met een lagere kloksnelheid.
Wat vooral bij AMD zo was/is en waardoor Intel terug een tandje moest bijsteken.
Die Acer is een i7 en iets sneller dan de nieuwe (mobile) i5 maar de nieuwe i5 ingebouwde GPU is dan weer wel beter.

De voogestelde AMD laptops zijn qua performance idd een goeie en vaak zelfs betere, vooral geïntegreerde GPU, keuze dan Intel.
De Ryzen 5000 CPU geïntegreerd GPU (RX Vega8) zelfs sneller dan de Nvidia GeForce MX330 in de Acer.
Gezien het ook weer budget versies zijn geld ook weer dat er ergens wordt bespaart zoals kast, scherm, toetsenbord....

Reviews uitpluizen en schrappen/kiezen naargelang je een kleiner (bv14"), groter (15-17") of kwalitatief beter scherm, numeriek toetsenbord, externe aansluitingen wil...

Laptop reviews:
https://www.notebookcheck.net

core i7-1065g7 vs Ryzen 5500U
 
je zal wel moeten kijk naar " Bekijk voorraad" waar hij nog beschikbaar is
alle 2 dat je aan geeft bijna uitverkocht

maar als je naar processor gaat kijken zou ik toch zo hoog mogelijk gaan (daar mee bedoel ik AMD Ryzen 7 is nieuwer dan AMD Ryzen 3 ) zoal AMD Ryzen 5 of 7 voor zeker te zijn dat je windows 11 update
op intel processor daar heb ik geen zicht op

ik zelf heb AMD Ryzen 5 en deze is al 2 jaar oud en ik kom updaten naar win 11
 
Nadelen?
Denk al eens een paar van dat soort (zelfde scherm/behuizing) ter herstelling heb gehad.
Goedkoop scherm en behuzing, plastic, niet stevig, scherm wiebelt snel.

Persoonlijk heb ik dezelfde ervaring met vrijwel alle consumenten laptops. Kwaliteit is over het algemeen bedroevend slecht.
Ik raad mensen aan om een zakelijke laptop aan te schaffen (HP Probook, Dell Latitude, ...). Die dingen zijn nog degelijk gebouwd. Helaas wel wat duurder.

Een I7 is voor een laptop niet nodig. Heeft meer koeling nodig enzo. Dan ben je met een I5 veel beter af. Prijs veel voordeliger, snelheid voor doorsnee gebruik voldoende. En de levensduur mogelijks langer wegens minder warmte dan een zwaardere I7 processor.
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
Hangt af van prijsverschil.
Die i7 (en andere Ice Lake modellen) zijn end of life en worden momenteel wrs gedumpt.
Als je dan voor weinig meer een i7 kan hebben....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan