Windows 11 Vervelend nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Sinds enkele weken heeft mijn zus een nieuwe laptop. Een Lenovo. Gekocht in Electro depot Kuurne (Kortrijk).
Als ze mail krijgt, krijgt ze altijd bij een Microsoft aanhangsel een pop-up om Office 365 aan te kopen.
Hoe krijg je die vervelende pop-up volledig definitief weg.
 
Uiteraard doet hij dat bij ieder document die van office komt. Mailprogram is Outlook.com.
De reden waarom ik aangaf dat hij het deed bij mail omdat ze daarmee het meeste van die documenten binnenkrijgt.
Heb al aangegeven dat ze niet koopt. Maar er blijft nog altijd een pop-up over die vraagt om aan te kopen.
 
Beste MIK, outlook is een onderdeel van office, het lijkt mij dus niet abnormaal dat ze daar een melding bij krijgt.
Waarom gebruik je de ingebouwde mail app van Windows niet? Niets mis met Outlook hoor, maar ik denk dat nu net daar u probleem steekt.
Alle ik bedoel bij u zus he makker.
 
Beste MIK, outlook is een onderdeel van office, het lijkt mij dus niet abnormaal dat ze daar een melding bij krijgt.
Waarom gebruik je de ingebouwde mail app van Windows niet? Niets mis met Outlook hoor, maar ik denk dat nu net daar u probleem steekt.
Alle ik bedoel bij u zus he makker.
Het is niet de Outlook uit het pakket. Wel de Outlook via het web.
Ze was gewoon van daarmee te werken op haar tablet. Daarom wou ze deze gebruiken. Ze is 82 lentes en wil met een laptop verder. Ik weet dat dit niets met de laptop te maken heeft.
Wat zou U doen? Telkens als je een winkel binnenstapt als ze U vragen eenzelfde product aan te kopen. Telkens en telkens weer?
 
Uit de bovenstaande gedachtenwisseling haal ik toch een paar zaken :
  1. Outlook.com is géén mailprogram, maar gewoon een webtoepassing, maar dat had je zelf al door.
  2. De kans is dus héél groot dat het van de browser komt - extensies eens bekijken !
  3. Outlook via het web is idd. een onderdeel van Microsoft 365 (het vroegere Office 365) en MS is volop bezig om het betalend te maken. Ligt dus in die lijn dat ze beetje agressief daarop aandringen bij de gratis gebruikers ...
Maar je bent niet verplicht dat zo te doen hé ... ook een outlook.com mailadres kan je perfect in gelijk welke mailcliënt registreren.

Roept ze mail op via "outlook.live.com/" ?
 
Uit de bovenstaande gedachtenwisseling haal ik toch een paar zaken :
  1. Outlook.com is géén mailprogram, maar gewoon een webtoepassing, maar dat had je zelf al door.
  2. De kans is dus héél groot dat het van de browser komt - extensies eens bekijken !
  3. Outlook via het web is idd. een onderdeel van Microsoft 365 (het vroegere Office 365) en MS is volop bezig om het betalend te maken. Ligt dus in die lijn dat ze beetje agressief daarop aandringen bij de gratis gebruikers ...
Maar je bent niet verplicht dat zo te doen hé ... ook een outlook.com mailadres kan je perfect in gelijk welke mailcliënt registreren.

Roept ze mail op via "outlook.live.com/" ?
Het is via de app van Windows menu dat ze toegang krijgt. Ze is gewoon van daarmee te werken op haar tablet.
 
Denk dat nu net daar het probleem zit. Je hebt dus uit de Mircrosoft webstore de app binnen gehaald, ik zie daar bij mij enkel maar betalende zaken staan. Ik denk dat u zus zal moeten leren werken met de weblink zoals Philip aangeeft. Deze is nog gratis. Of ze stapt over op de mail app van Windows. Die is gratis te gebruiken. Zal er natuurlijk anders uit zien als deze van outlook, en begrijp dat u zus slechts 82 lentes jong is en dat nu daar net het probleem ligt, ze is niet opgegroeid met het wereld wijde web toen ze bv. 28 lentes jong was.
 
Dus toch geen webmail, maar een app.
Ik vrees dat je daar weinig invloed op kan hebben : als MS het nodig acht daarbij reclame te pushen kan je dat m.i. moeilijk tegenhouden.

Samengevat : ofwel de echte webmail gebruiken (zie hierboven) of een andere client - suggesties van cve ...
 
Revo Uninstaller, tab ' Windows-app ' Office 365 de-installeren??? zomaar een idéé.
Er staat geen app Office 365 op want is niet geinstalleerd. Dus kan ook niet gewist worden.
Maar eender welk document die Office gebruikt, Powerpoint of Word en Excel laat van zich horen. Ongeacht of het in mail toekomt of anders.
 
@Mik : ik gebruik Office 2021 en in de lijst van Revo staat/stond er wel een verwijzing naar Microsoft 365 ... kan je wel verwijderen ... of die nu verantwoordelijk is voor het ' Nagging Screen ' weet ik niet.

1677519770749.png
 
@Mik : ik gebruik Office 2021 en in de lijst van Revo staat/stond er wel een verwijzing naar Microsoft 365 ... kan je wel verwijderen ... of die nu verantwoordelijk is voor het ' Nagging Screen ' weet ik niet.

Bekijk bijlage 253251
Maar er staat geen Office op.
Denk dat ik de laptop eens een dagje hier vraag om alles eens goed te herinstalleren. Dan misschien een versie van Office ophalen of een goedkope licentie aangaan voor een versie.
Maar als we elkaar ontmoeten, is het hier of bij haar en dan vraagt ze van alles. Het is moeilijk als je voortdurend afgeleid wordt.
 
Maar er staat geen Office op.
Maar wel Windows. Het is juist omdat er geen Office op staat dat je die reclame in de maag gesplitst krijgt.
Als er wel een Office op zou staan krijg je die niet meteen.

De verwijzing naar Microsoft 365 wordt 'embedded' in een Windows installatie maar kan je er volgens mij inderdaad uithalen. Ik zou niet te snel overgaan tot herinstallatie want geen zekerheid dat dit het probleem oplost. Al zeker niet als je de 'install image' gebruikt die meegeleverd (zelfs geinstalleerd ? ken praktijk van Lenovo niet op dit gebied) heeft want dan zit het er nog steeds in.

Maak je borst maar nat, want MS heeft aangekondigd dat toekomstige versies van Windows 11 (of 12) méér en méér van dit soort Windows-apps zal meekrijgen. Vaak zijn dit heel beperkte pre-installaties die funktioneel alleen maar dienen om je de app voor te schotelen en enkel als je erop ingaat gebeurt er een echte installatie.
Tot dan krijg je de reclame te zien, tenzij je de app verwijdert ... dat is de toekomst.

Zie wat Wivy zegt daarover, maar er zijn héél wat tools beschikbaar om de bijkomende apps (noem het bloatware als je wil) van Windows te slopen uit je installatie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan