Linux / Unix Kies je voor Linux of Windows ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leono
  • Startdatum Startdatum
Als ik een computer had met een steeds onveiliger wordende Windows zou ik hem gewoon blijven gebruiken. Het enige waar dan over nagedacht moet worden is het internetbankieren. Wat kan er voor de rest gebeuren?

Het meest voor de hand liggend lijkt mij echter een overstap naar Linux.

Wordt niet gesproken over snelheid, geen info over laptop:
Als ik een computer had met een steeds onveiliger wordende Windows zou ik hem gewoon blijven gebruiken. Het enige waar dan over nagedacht moet worden is het internetbankieren. Wat kan er voor de rest gebeuren?

Het meest voor de hand liggend lijkt mij echter een overstap naar Linux.
Op een niet te oude met iets meer geheugen moet een beetje virtualisatie wel kunnen.

Topic is o.a. ook Linux.
Er zijn blijkbaar nog wat geïnteresseerden die het topic volgen.

Mijn post gaat over Linux op een andere manier dan dual boot of HDD wissen en Linux installeren te testen.
Waarbij je Windows toch nog ter beschikking hebt tot je weet of het iets voor je is.
Of het al gedeeltijk gebruikt maar net dat ene programma je enkel onder windows kan gebruiken toch nog kan draaien. (Wat soms ook met Wine kan)

Denk toch nog steeds on topic?

Mss wel voor de iets meer gevorderden, of diegenen die het toch willen proberen (en doorbijten) om alzo kennis te maken met hardware virtualistatie met een systeem (Windows) ze al wat beter kennen?
Een later stadium kan dan een Linux installatie met eventuele KVM virtualisatie van windows binnen Linux voor het hoognodige...

Laatst bewerkt:
Linux Mint staat hier nu op de laptop, irritant dat je bij alles bijna telkens je wachtwoord moet ingeven.
Mail instellen, gebruik al Thunderbird geen probleem.
Ook aanmelden bij de overheid (België) met Isme is geen probleem.
Ook mijn nas verbinden ging vlotjes.
Ziet er niet slecht uit maar is anders dan Windows.

Linux (gratis) haalt na meer als 30 jaar een marktaandeel (desktopbesturingssystemen) van (ocharm) 4%, ChromeOS iets meer als 2%.
Windows (merendeels betalend) heeft een marktaandeel van meer dan 70%.

Een vraagje: waarom?
Windows is vaak al voorgeïnstalleerd op nieuwe computers/laptop. Linux is iets waar bewust voor gekozen moet worden en zal niet bij iedereen even bekend zijn.
Kijk je naar de webservers dan heeft Linux juist weer een veel grotere marktaandeel, o.a. vanwege de stabiliteit en het feit dat beheerders van webservers weten wat ze moeten doen.
Android en ChromeOS zijn beide op Linux gebaseerd.

<<Windows is vaak al voorgeïnstalleerd op nieuwe computers/laptop. Linux is iets waar bewust voor gekozen moet worden>>

Als men in een pc-winkel een pc (desktop) besteld kan men die toch zelf configureren... onderdelen en besturingssysteem!
Ik denk dat, als Linux zelfs moest voorgeïnstalleerd worden, men deze toestellen waarschijnlijk niet aan de "straatstenen" kwijt kon...

Ik vermoed dat als je bij 1 van de bekende webshops een kant en klare desktop of laptop besteld dat deze voornamelijk voorzien is van Windows. Tenzij je er meer geld aan spendeert en voor Apple kiest.

Als men in een pc-winkel een pc (desktop) besteld kan men die toch zelf configureren... onderdelen en besturingssysteem!
Hoe groot is de groep die de boel zelf gaat samenstellen procentueel op de gehele verkoop van desktops en laptops? Zaken zoals Mediamarkt, Coolblue, Bol en Paradigit verkopen toch voornamelijk reeds geïnstalleerde systemen. En natuurlijk zijn zaken zoals Alternate en Azerty ook populair en worden er ook heel veel onderdelen verkocht. Een deel zal zijn om bestaande computers op te waarderen, en deels ook om zelf een computer samen te stellen. Vooral game computers zullen daarbij ook van Windows worden voorzien.

Komt de vraag naar voren wat als Linux wel al voor geïnstalleerd zou zijn?
Ik zou die Computer dan wel aanschaffen. maar das persoonlijk voor iedereen anders denk ik
Ik snap wat je bedoelt, maar zoals jezelf wel zal weten zijn er tientallen Linux distro's te krijgen. Windows, apple en is er maar 1 of een paar mogelijkheden. Bij apple is het gewoon 1 en bij Windows heb je of home of pro. Education of een andere versie vind je meestal niet in een winkel. Dat zijn dan voor schoolse doeleinden of werk gerelateerde doeleinden en dat word dan door de IT sectie van school of werk gedaan. Dus is het eigenlijk onmogelijk om computers en laptops standaard te voorzien van een Linux distro. Er zijn te veel distro's dat het dan ook weer niet goed zou zijn. Want de ene wil Ubuntu, de ander Mint, nog iemand anders dan Kali. Dus onbegonnen werk.

wat als Linux wel al voor geïnstalleerd zou zijn?
Er zijn niet zoveel producenten van computers die een versie van Linux standaard voorinstalleren, maar Dell is er een van.
Dell is er al bijna 20 jaar geleden mee begonnen: eerst in Frankrijk waar Dell een laptop met Mandriva-Linux leverde: https://tweakers.net/nieuws/39007/d...rating-desc&niv=0&mode=nested&page=1#reacties

Maar ook nu nog kun je Dell laptops of Dell desktop pc's kopen met daarop een versie van Linux in plaats van Windows.
Kijk hier maar eens voor de desktop pc's van Dell: https://www.dell.com/nl-nl/shop/desktop-computers/scr/desktops/appref=ubuntu-linux-os
Bij de pc's die daar vermeld worden kun je steeds kiezen tussen Windows 11 Pro, Ubuntu® Linux®, of Red Hat Linux®.
Als je Ubuntu kiest in plaats van Windows 11 Pro, dan wordt de pc maar liefst € 147,86 goedkoper, omdat je dan immers niet hoeft te betalen voor de Windows 11 Pro licentie.
Bevalt Ubuntu je niet zo, dan kun je er later zelf een andere distributie (versie) van Linux op zetten.

In het verleden waren er meer computerfabrikanten die Linux aanboden in plaats van Windows, maar voor zover ik mij kan herinneren is dat nooit een enorm succes geweest. Sommige Linux voorstanders roepen al jaren dat Linux op het punt staat om door te breken en zo de hegemonie van Windows zal gaan verstoren. Dat lijkt mij eerder wishful thinking (wensdenken), want het percentage gebruikers van Linux op de desktop schommelt al 20 jaar tussen de 2 en de 4%. En misschien wordt dat deels veroorzaakt doordat er zoveel verschillende Linux distributies zijn, zoals Gouwepeer en cve al schreven. De keuze is zo groot, dat veel computeraars verdwalen in het woud van distro's en daarom liever bij Windows blijven.

Terug
Bovenaan