Linux / Unix Kies je voor Linux of Windows ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leono
  • Startdatum Startdatum
Als ik een computer had met een steeds onveiliger wordende Windows zou ik hem gewoon blijven gebruiken. Het enige waar dan over nagedacht moet worden is het internetbankieren. Wat kan er voor de rest gebeuren?

Het meest voor de hand liggend lijkt mij echter een overstap naar Linux.

Als ik een computer had met een steeds onveiliger wordende Windows zou ik hem gewoon blijven gebruiken.
Het meest voor de hand liggend is om de beveiliging op orde te krijgen.
Een virusscanner in combinatie met o.a. malwarebytes (beide zijn er in gratis versies) scheelt al een hoop. Daarnaast zal de gebruiker zelf de zwakste schakel zijn (surfen op dubieuze sites, op onbekende links klikken).
Linux is een mooi alternatief voor Windows, net als o.a. Chrome OS. Wat het beste besturingssysteem is zal per persoon weer anders zijn, afhankelijk van de eisen en wensen van het systeem, de hardware en de programma's die op de computer moeten draaien.

Heb hier alles eens gelezen, heb familie en kennissen die oudere toestellen hebben, en die vragen me wat ze moeten doen. Nieuwe pc kopen zien verschillende onder hen niet zitten, vandaar dat ik eens kijk naar de optie Linux, in verleden, jaren terug al eens een Linux geprobeerd, maar als Windows gebruiker viel me dat wel tegen. Zal nu al wel veel veranderd zijn zeker. Welke Linux versie installeren die gelijkend werkt als Windows, bestaat dit al? Ga er eens eentje proberen op een oude laptop.
Wat doen de meeste, surfen, facebook en zo´n zaken, overheidszaken waar je moet inloggen met ID of Istmi en mail.
Ik hoor het graag van de kenners.

Ik gebruik op één van mijn PC's Linux Mint 22, met Cinnamon desktop ... ben ik best tevreden over.

Is volgens mij bruikbaar voor de dagelijkse basistaken, zolang je niet met rechten, folder sharing en netwerking wordt geconfronteerd.
Eens het daar om draait is de configuratie voor een leek een onoverkomelijke drempel denk ik ... ik geraak er meestal uit, maar ik vrees dat dit niet voor iedereen opgaat...

Heb hier alles eens gelezen, heb familie en kennissen die oudere toestellen hebben, en die vragen me wat ze moeten doen. Nieuwe pc kopen zien verschillende onder hen niet zitten, vandaar dat ik eens kijk naar de optie Linux, in verleden, jaren terug al eens een Linux geprobeerd, maar als Windows gebruiker viel me dat wel tegen. Zal nu al wel veel veranderd zijn zeker. Welke Linux versie installeren die gelijkend werkt als Windows, bestaat dit al? Ga er eens eentje proberen op een oude laptop.
Wat doen de meeste, surfen, facebook en zo´n zaken, overheidszaken waar je moet inloggen met ID of Istmi en mail.
Ik hoor het graag van de kenners.
1736359261667.png

1736359319513.png

blijkbaar opgelost het it's me probleem?
iso van ' Wilma ' (linux Mint 22) kan op een ventoy/rufus ... . wel booten vanaf de stick. of een virtuele machine aanmaken ...

Linux (gratis) haalt na meer als 30 jaar een marktaandeel (desktopbesturingssystemen) van (ocharm) 4%, ChromeOS iets meer als 2%.
Windows (merendeels betalend) heeft een marktaandeel van meer dan 70%.

Een vraagje: waarom?

indien u Linux wilt testen doet u dit via een virtal machine zoals virtualbox
zo kan u testen of dit iets voor u is.
daarna hebt u 2 opties u instaleert linux op uw pc of laptop en draait windows via een virtal machine zo kan u de programmas nog gebruiken die alleen voor windows zijn geschikt.
of u maakt een dual boot systeem dan kan u kiezen of windows of linux opstart.
dit is voldoende voor de meeste gebruikers. echte die hards kunnen meer met de shell aan de slag, er zijn forums genoeg voor linux en windows voor uw OS zelf proberen te finetunen, maar meestal is dit niet van toepassing voor de gewone gebruikers.

Heb oude laptop met daarop win 10 op SSD schijfje, ga er een ander SSD schijfje in plaatsen en starten vanaf 0, gaan wel zien of het bruikbaar is voor een leek.
Om te antwoorden op J.W. omdat niet alle mensen het budget hebben om zomaar een nieuwe computer aan te kopen.

indien u Linux wilt testen doet u dit via een virtal machine zoals virtualbox
zo kan u testen of dit iets voor u is.
Dat gaat enkel op als u ook over meerdere machines beschikt om mee te testen.
Want mijn ervaring is dat als een machientje niet meekan om Windows 11 te draaien, het meestal ook niet echt bruikbaar is om een virtualbox op te installeren en daarnaast nog te kunnen werken...

Ik ben van mening, als je oude laptopje Win 10 kon draaien, kan dit ook Win 11 draaien. Ik draai hier op mijn eigen laptopje met een 2de gen i5 en 8 GB DDR3 RAM vlekkeloos Win 11. Je moet natuurlijk niet verwachten dat alles op u scherm zal flitsen, maar dit is wel nog bruikbaar. Gamen doe ik niet meer, dus heb ik ook geen nood meer aan een krachtigere laptop. Er zijn voor diegenen die Win 11 willen debloaten ook genoeg tutorials te vinden om dat kleine beetje voordeel er nog uit te persen ook. Ikzelf draai zo een stript down versie van Win 11. Je kan dit doen door via revo uninstaller naar de windows versie te gaan en kijk goed wat je kan verwijderen. Niet alles mag je daar weg doen. Dus goed opletten en weet je het niet is Google er om je te helpen. Je kan ook nog via script werken. Ik wilde wel weten of dit veel meer winst zou geven. Ik kan je zeggen, dat dit niet het geval is. Dus doe dit niet, laat u daar niet aan vangen. Je hebt wel wat meetbaar verschil, maar in praktijk merk je daar weinig van. Als je een SSD'tje van 120 GB heb zou je het kunnen doen om wat meer ruimte op je SSD over te hebben.

Mijn desktop is een 6 generatie I7 met 32 ram met Win10, geen klagen over, heb voor deze 2 opties, werken met een aangepaste Win 11, of upgraden, nieuw moederbord, processor, en geheugen.
Wil wel eens zien of Linux een vervanging kan zijn voor Windows, ga het nog laten weten wat ik er van vind.
Nu bezig een image te maken van de oude laptop waarop een werkende Win 10 staat, ging eerst een andere schijf plaatsen, maar moet open gemaakt worden en ga voor de simpele oplossing, image opslaan op externe schijf en dan de Linux erop zetten met Rufus.
Heb ook nog een andere desktop 7 generatie I7 met 16 ram en daarop staat al een Win 11, maar gebruik eigenlijk nog steeds mijn Windows 10.

TS vertrekt vanuit de situatie dat zijn laptop niet geschikt/sterk genoeg is om Win11 aan te kunnen.
Dan is virtualisatie van Linux binnen die omgeving m.i. al helemaal niet haalbaar én ook geen oplossing.

Of zie jij dat anders ?

Terug
Bovenaan