Linux / Unix Kies je voor Linux of Windows ?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Leono
  • Startdatum Startdatum
Als ik een computer had met een steeds onveiliger wordende Windows zou ik hem gewoon blijven gebruiken. Het enige waar dan over nagedacht moet worden is het internetbankieren. Wat kan er voor de rest gebeuren?

Het meest voor de hand liggend lijkt mij echter een overstap naar Linux.
 
Men excuses ivm men taalgebruik in dit topic.
Linux wordt heel veel op server systemen gebruikt. Vrijwel altijd zonder GUI componenten. Dat is tot vandaag ook net de sterkte van dat OS.
Ze hebben uiteraard ook een GUI (Gnome, KDE, ...). Deze wordt dus vrijwel enkel gebruikt voor desktop toepassingen. En als alternatief voor andere desktop OS'n (Windows) naar voor geschoven. Maar dat is in marktaandeel vrij klein. GUI kan je relatief snel leren en eigen maken, fair enough.
 
Dat was er vrougah niet, moest je klooien met x window, zelf kernels compileren en configureren, kwamen wel allemaal tools voor maar in de eerste uitvoeringen was het allemaal via opdrachten in de schell.

En het is groeiend, tis nu ook via de gui's veel makkelijker om er mee te werken.
 
Ben met Debian begonnen, later met Red Hat, cd's gekregen van toenmalige vriendin en begin deze eeuw Ubuntu en wat later Mint wat een verademing was met die GUI's welke ook weer erg verbeterd zijn.

Lekker klooien vond ik leuk, OS/2 en later W NT 3.1 wat daar vanaf was geleid, de consumentenversie was een crime, begon pas goed met XP
Maar ja, al die codes had meneer Gates allemaal al gejat.
 
Off topic...
OS/2 ... A better DOS than DOS... Ook nog gebruikt, loved it.
Was idd een betere DOS dan DOS. Zelfs windows 3.11? liep er beter op.
Spijtig m$ de stekker er heeft uitgetrokken...

On topic:
Heb een 2de PC klaar staan waar nu (voorlopig/blijvend= nog onbeslist) Linux op staat maar te weinig tijd om er echt mee te spelen...
Bedoeling zou zijn om er Windows op te virtualiseren. Dan uitzoeken of/hoe data delen tussen de 2 OS's kan.

Veronderstel mijn standaard OS wel Windows zal blijven vanwege software. Er zijn niet altijd open source/linux vervangers voor gebruikte software maar wil Linux toch al achter de hand houden mocht Windows nog erger worden...

En voor bepaalde zaken (hardware hacken/upgraden) is Linux dan weer beter of de enige mogelijkheid i.p.v. Wndows.
Lastige keuze...
Emuleren (bv VirtualPC) kan uiteraard ook maar Virtualisatie onder linux is dan weer een betere oplossing bij zwaardere applicaties...

Opmerking: hacken = NIET (altijd) cracken of kraken. Die term wordt ook gebruikt voor aanpassen, verbeteren, upgraden... van...
 
Opmerking: hacken = NIET (altijd) cracken of kraken. Die term wordt ook gebruikt voor aanpassen, verbeteren, upgraden... van...
leuke aan- en/of opmerking, meestal wordt hacken beschouwd als slecht nietwaar ..... nochtans het heeft ook 'n goeie kant, maar ja ieder zijn eigen mening.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Deus
Eén van mijn (oudere) computers werkt in dual boot met Linux en met Windows 7. Linux is inderdaad wat aanpassen maar werkt echt wel met azerty hoor. En dat zal dus beslist ook wel in Frankrijk zijn . Wat de Bastille met de vraag te maken heeft ontgaat mij ten volle.
 
Ik ben ooit begonnen met Kubuntu rond 1993. Later nog een bussel andere distros geprobeerd.
En @Pagadder, ik heb altijd de keuze gehad bij het installeren om een azerty Belgisch toetsenbord aan te duiden.

De GUI is vergelijkbaar met die van Windows, maar uiteraard net een ietsje anders. Even wennen, maar dat is ook zo bij een nieuwe versie van Windows. Daar staan sommige dingen ook op een andere plaats of werken net iets anders of zijn gewoon nieuw.
Het grootste probleem is voor die hard gamers die spellen spelen die specifiek voor Windows zijn ontwikkeld. Die zijn soms moeilijk aan de praat te krijgen in Linux of lopen (te) traag voor een goede gaming experience. En ook daar zijn specifieke Linux distros voor beschikbaar.

Voor de doorsnee computergebruiker is Linux best te doen.
En als je van plan bent om over te stappen, kijk dan even rond welke software alternatieven er zijn voor Linux die ook voor Windows beschikbaar zijn. Dan kan je je daarin al wat aanpassen/voorbereiden voor de overstap.

Uiteindelijk beslist iedereen voor zich of hij/zij met Linux of Windows wil werken.
 
Terug
Bovenaan