E-mail Gewijzigde beveiliging door Microsoft

Speurneus

Steunend lid
Vip Lid
Goedemorgen. Ik help (vaak ouderen) met hun computerprobleem en krijg het doorgaans ook wel opgelost, maar deze keer niet.
Het gaat om een bekende (82 jaar), die Windows 10 gebruikt en voor zijn e-mail Thunderbird. Sinds een week of twee kwam er geen mail meer op dat (hotmail.com) account binnen en kon hij ook niets meer verzenden. Na wat zoeken op internet bleek dat Microsoft de verificatie heeft gewijzigd, waardoor het dan niet meer werkt. De oplossing zou zijn om bij de serverinstellingen de Authenticatiemethode in te stellen op "OAuth2" in plaats van "normaal wachtwoord". Dat zou zowel bij de inkomende als uitgaande mail moeten gebeuren. Bij de inkomende mail lukte dat meteen, waarna de "gemiste" mailberichten meteen alsnog binnenkwamen. Dat zou dan ook zo ingesteld moeten worden bij de uitgaande mail (smtp), maar daar kon dat niet omdat die "OAuth2" daar niet in het uitrollijstje stonden, wel 4 anderen. Die anderen heb ik uiteraard wel geprobeerd, maar met geen van die instellingen lukte het om nog mail te versturen. Heeft iemand enig idee hoe ik die optie daar wel krijg bij smtp ?
 
map ImapMail staat alle mail voor imap
In leesbare vorm ???
Zeg me waar ...

1728813401446.png
 
wat je bij bovenstaande ziet hoor er allemaal bij
een msf is een mozilla Mail Message Index file.
dan herkend thunderbird ook de structuur van de map (*.sbd)

Het MSF-bestand bevat e-mailheaders en samenvattingen van berichten, maar bevat niet alle tekst en inhoud van berichten.
 
klopt ... maar hoe lees ik de mails ? hoe krijg ik ze terug in Thunderbird en zo voort...
Want dat was de reden van de vraag naar backup, waar volgens jouw melding die folder een oplossing voor was ...
 
ik heb net even getest - bij het connecteren van zo'n account staat het meteen goed, je hoeft niet via "edit" te gaan.
Sedert de wijziging identificeert de MS-server zich zodanig dat hij meteen die nieuwe methode standaard neemt.

Als het dus niet goed zit bij jou zal de account al langer gedefinieerd zijn dan de wijziging : als het IMAP is (wat ik veronderstel) de account even verwijderen uit je TB en dan opnieuw definiëren en het komt goed...
Goeiemorgen Philip.
Gisteren was ik bij de betreffende man. Zekerheidshave heb ik eerst EM Client geïnstalleerd, account daarin gezet en alle mails kwamen keurig terug. Daarna jouw advies opgevolgd en het account verwijderd uit Thunderbird. Dan weer opnieuw gestart en het account teruggezet in Thunderbird, echter zonder resultaat ! De mails (IMAP) kwamen keurig terug, maar bij de SMTP server kon nog steeds niet het juiste gekozen worden, nl. OAuth2, met als gevolg dat er nog steeds geen mails verzonden konden worden. Ik dacht slim te zijn, heb toen Thunderbird in zijn geheel verwijderd, weer opnieuw gestart en Thunderbird "vers" geïnstalleerd. Helaas, ook toen kwam die optie daar dus nog steeds niet tevoorschijn. Wat je wel kunt kiezen is zichtbaar in het plaatje dat ik bijgevoegd heb. Mijn advies aan hem is dan ook om in ieder geval voorlopig dan EM Client te gebruiken, of de mail via de browser te laten lopen. Beiden werken prima. Merkwaardig genoeg vraagt EM Client helemaal niet welke Authenticatie er ingesteld moet worden en regelt dat dan kennelijk zelf! Nogmaals dank voor al je tips en inspanningen Philip.
 

Bijlagen

  • Opties SMTP.jpg
    Opties SMTP.jpg
    66 KB · Weergaven: 35
ik zie op je screenshot dat je niet de Office365 SMTP-server definieert waarover alle vorige tussenkomsten spraken.
Je SMTP server definitie 'smtp-mail.outl....' is waarschijnlijk niet meer aktief en kan dus uiteraard niet werken...
 
ik zie op je screenshot dat je niet de Office365 SMTP-server definieert waarover alle vorige tussenkomsten spraken.
Je SMTP server definitie 'smtp-mail.outl....' is waarschijnlijk niet meer aktief en kan dus uiteraard niet werken...
Ik had volgens mij alle instellingen goed gecontroleerd, ik moet daar nog even naar kijken dan en kom er nog op terug, maar het zou toch te gek voor woorden zijn als ik dat over het hoofd heb gezien. Als dat zo is ga ik in een hoekje staan om me te schamen Philip !
 
zie je eigen #4 en de bijdrage #5 daarna
Ja Philip., ik zie nu dat in # 4 de juiste servernaam staat. Ik ben op het verkeerde been gezet door een (kennelijk achterhaalde) instelling die ik eerder vond op internet, zie de bijlage. Ik ben er vrij zeker van dat het weer gaat werken als ik dat aanpas, dat kan pas later vandaag. Je leest het nog !
 

Bijlagen

  • SMTP server.jpg
    SMTP server.jpg
    63.9 KB · Weergaven: 24
Terug
Bovenaan