E-mail Gewijzigde beveiliging door Microsoft

Speurneus

Steunend lid
Vip Lid
Goedemorgen. Ik help (vaak ouderen) met hun computerprobleem en krijg het doorgaans ook wel opgelost, maar deze keer niet.
Het gaat om een bekende (82 jaar), die Windows 10 gebruikt en voor zijn e-mail Thunderbird. Sinds een week of twee kwam er geen mail meer op dat (hotmail.com) account binnen en kon hij ook niets meer verzenden. Na wat zoeken op internet bleek dat Microsoft de verificatie heeft gewijzigd, waardoor het dan niet meer werkt. De oplossing zou zijn om bij de serverinstellingen de Authenticatiemethode in te stellen op "OAuth2" in plaats van "normaal wachtwoord". Dat zou zowel bij de inkomende als uitgaande mail moeten gebeuren. Bij de inkomende mail lukte dat meteen, waarna de "gemiste" mailberichten meteen alsnog binnenkwamen. Dat zou dan ook zo ingesteld moeten worden bij de uitgaande mail (smtp), maar daar kon dat niet omdat die "OAuth2" daar niet in het uitrollijstje stonden, wel 4 anderen. Die anderen heb ik uiteraard wel geprobeerd, maar met geen van die instellingen lukte het om nog mail te versturen. Heeft iemand enig idee hoe ik die optie daar wel krijg bij smtp ?
 
@Patrick.S Bedoel je eigenlijk :

"Kijk goed, er staan er ook voor POP3 tussen. Die moet je er dan uit filteren, je moet die van IMAP hebben en die staan er ook tussen..."

Moest wel een keer of 3 lezen, voor ik er een iota van begreep, hoor ..
 
ik heb net even getest - bij het connecteren van zo'n account staat het meteen goed, je hoeft niet via "edit" te gaan.
Sedert de wijziging identificeert de MS-server zich zodanig dat hij meteen die nieuwe methode standaard neemt.

Als het dus niet goed zit bij jou zal de account al langer gedefinieerd zijn dan de wijziging : als het IMAP is (wat ik veronderstel) de account even verwijderen uit je TB en dan opnieuw definiëren en het komt goed...
Ik ben nogal huiverig om dat te doen Philip. Als je het account verwijdert uit Thunderbird is al je mail weg. Geen garantie dat alles precies zo terugkomt als het was. Waarschijnlijk kun je met Thunderbird ook wel een backup maken, moet ik nog even naar kijken.
 
Ik ben nogal huiverig om dat te doen Philip. Als je het account verwijdert uit Thunderbird is al je mail weg. Geen garantie dat alles precies zo terugkomt als het was. Waarschijnlijk kun je met Thunderbird ook wel een backup maken, moet ik nog even naar kijken.
nee je mail blijft bewaard

deze staat in C:\Users\username\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\....default-esr
 
Tja, @Aardbei, dat was wat ik zeg - maar je liet TS geloven dat ook bij POP3 de mails behouden blijven.
Dat kan je dus blijkbaar ook niet uitleggen hoe en waar ...

Overigens in die default-esr map staan de parameters van het profiel, en dat profiel en zijn instellingen blijft dus behouden en komt terug bij herinstallatie. Inhoud is afhankelijk van POP3 of IMAP, zoals hierboven in #22 aangegeven.
 
Tja, @Aardbei, dat was wat ik zeg - maar je liet TS geloven dat ook bij POP3 de mails behouden blijven.
Dat kan je dus blijkbaar ook niet uitleggen hoe en waar ...

Overigens in die default-esr map staan de parameters van het profiel, en géén inhoud.
map ImapMail staat alle mail voor imap

voor oudere versies
 
Terug
Bovenaan