Internet Algemeen Beveiliging in overdrive

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het klinkt misschien gek maar het lijkt erop dat er ergens in mijn instellingen hetzij in Norton / Malwarebytes of Ccleaner plots standaard iets werd ingesteld alsof ikzelf een bedreiging vorm. Facebook maakt dan bvb. gewag van een verdachte inlogpoging via 'een browser in Windows Chrome', oftewel de browser die ik op dat moment aan het gebruiken ben. Soms krijg ik de keuze-optie om de browser te onthouden, soms ook niet. Maar het maakt niks uit want een dag of een paar dagen erna is de browser hoe dan ook opnieuw vergeten, en krijg ik dus weer dat soort meldingen. Eenzelfde scenario wanneer ik Paypal gebruik, daar is het zelfs zo extreem dat de app soms dienst weigert bij een verificatiepoging om in te loggen op de laptop. Dan krijg ik de melding dat 'een verdachte inlogpoging werd geblokkeerd'. Waarna er niks anders op zit dan te verifiëren per sms of ik raak niet meer in mijn eigen account. Als dat zo doorgaat vrees ik dat die accounts mij er op een dag helemaal niet meer gaan in laten. Weet iemand de oorzaak en een oplossing hiervoor? Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet meteen oplossing maar als ik lees "...in mijn instellingen hetzij in Norton / Malwarebytes of Ccleaner..." denk ik dat je wel weet waarom dit in chaos dreigt te verzanden ... Norton en CCleaner zou ik helemaal mijden en Malwarebytes kan je "leren" wat verdacht is en wat niet ...
 
Ccleaner lijkt bij velen de laatste jaren inderdaad meer problemen te veroorzaken dan op te lossen... Binnen twee weken vervalt mijn licensie maar evengoed kan ik het er nu al afgooien als u denkt dat het kan helpen. Die instellingen zijn een kluwen, zou niet weten wat ik er moet aan veranderen om dit probleem op te lossen. Zonder Ccleaner ga ik dan wel niet mogen vergeten op gezette tijden een manuele schijfopruiming te doen. Norton en Malwarebytes werd mij ooit verteld dat die elk hun eigen nuttige functies hebben en perfect naast elkaar kunnen bestaan. Is dit ondertussen achterhaald? Kan je tegenwoordig een laptop veilig laten draaien met enkel Malwarebytes? Alvast bedankt voor je antwoord :)
 
  1. Of je nu CCleaner er afsmijt of niet .... het kwaad is geschied en er zal een manier moeten gevonden worden om het te herstellen... alleszins nu al onthouden om het nooit meer te gebruiken ;
  2. Schijfopruiming heb je CCleaner of andere apps niet voor nodig - is standaard voorzien in Windows ;
  3. Norton is wel bonafide maar heeft de reputatie om nu en dan, in bepaalde omstandigheden overijverig te zijn ;
  4. Malwarebytes is beter te gebruiken omdat het makkkelijker kan gestuurd worden maar ook hier zal een eventuele schade natuurlijk niet hersteld worden gewoon door het uit te schakelen...
  5. Malwarebytes biedt bescherming bij het online zijn op het net, maar daarnaast is een goeie antivirus natuurlijk cruciaal : MS Defender uit Windows doet dat erg goed !
 
Ik kan me zelfs niet meer herinneren wanneer ik laatst nog in de instellingen van zo'n programma iets heb verandert. Maar ik besef ook wel dat zoiets kan zonder zelf in te grijpen. Zo is er na elke iOS update op mijn telefoon plots wel iets gewijzigd wat ik niet wil... Maar waar ik op de laptop mee geconfronteerd wordt kan ik amper definiëren, wat het moeilijk maakt een oplossing te vinden. Hoop ergens wel dat het probleem alsnog verdwijnt samen met het elimineren van Ccleaner en desnoods ook Norton. Uiteindelijk valt het voorlopig toch wel elke keer op te lossen, zij het slechts voor een zeer korte termijn. Ik hou jullie op de hoogte, nogmaals bedankt voor de inzichten!
 
Ik heb zelf goede ervaring met PayPal, maar het ontgaat mij hoe U inlogt bij PayPal.
Let wel; het is heel onverstandig om bij PayPal in te loggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord. Voor U het weet heeft een crimineel toegang tot uw account !!
PayPal kent 2FA in de vorm van SMS en code genereren.
Zelf laat ik Bitwarden een code genereren.
Dit heeft als nadeel dat wanneer een site PayPal via een frame aan biedt, ik de code handmatig moet ingeven.
Natuurlijk mag U ook een andere authenticator gebruiken, maar bij Bitwarden krijg ik twee ineen (uitsluitend betaald).
Ik adviseer U overal waar dit kan 2FA te gebruiken.
 
Ik heb zelf goede ervaring met PayPal, maar het ontgaat mij hoe U inlogt bij PayPal.
Let wel; het is heel onverstandig om bij PayPal in te loggen met alleen gebruikersnaam en wachtwoord. Voor U het weet heeft een crimineel toegang tot uw account !!
PayPal kent 2FA in de vorm van SMS en code genereren.
Zelf laat ik Bitwarden een code genereren.
Dit heeft als nadeel dat wanneer een site PayPal via een frame aan biedt, ik de code handmatig moet ingeven.
Natuurlijk mag U ook een andere authenticator gebruiken, maar bij Bitwarden krijg ik twee ineen (uitsluitend betaald).
Ik adviseer U overal waar dit kan 2FA te gebruiken.
Ik denk dat je het punt hier mist, ik gebruik Paypal al twee decennia zonder inlogproblemen. Facebook heb ik ook al ruim 10 jaar. Hun beveiliging detecteert echter een probleem dat zich in de praktijk niet stelt. Het is allesbehalve logisch dat je een melding krijgt van 'een verdachte inlogpoging op een nieuw apparaat' of 'een nieuwe browser' op hetzelfde apparaat als waar je op bezig bent. Dat dit sporadisch gebeurt op een ander toestel valt nog te begrijpen, wanneer bvb. alle cookies op één van je andere apparaten onlangs werden gewist.
Dus ik krijg het niet opgelost en ben ondertussen al op het punt gekomen dat ik voorbereidingen aan het treffen ben om mijn FB account deze week nog te wissen, voordat FB het doet in mijn plaats want die kans zit er dus wel degelijk in. Dit specifieke probleem verklaart misschien ook de vele verdwenen hetzij dubbele accounts die iedereen wel in zijn vriendenlijst op Facebook heeft. Die mensen stuurden dan sms'en met 'ik raak niet meer in mijn account dus ik ben gehacked' maar in de praktijk belanden ze in de 30 dagen hersteltijd om daarna definitief gewist te worden. Of ze blijven gewoon bestaan zonder dat die imaginaire hacker er iets mee doet. In tegenstelling tot Paypal vraagt FB mij nooit om na een moeilijke inlogpoging op het net te verifiëren met mijn telefoonnummer, dus ik vrees dat hun systeem mij nu reeds beschouwd als een potentieel gehackte account en die er op korte termijn gaat afgooien. Dan doe ik het liever zelf, op een gecontroleerde manier. Het zijn geen mensen maar systemen die daarover beslissen, systemen die momenteel een dagelijkse waarschuwingsmelding doorsturen.
 
Laatst bewerkt:
Maar helaas benoemt U niet of U nu wel of geen 2FA gebruikt.
Dat is nl de essentie van mijn betoog.
Dat U het al 20 jaar doet ontslaat U niet van de noodzaak met Uw tijd mee te gaan.
Dus start met two-step authentication nu het nog kan.
 
Maar helaas benoemt U niet of U nu wel of geen 2FA gebruikt.
Dat is nl de essentie van mijn betoog.
Dat U het al 20 jaar doet ontslaat U niet van de noodzaak met Uw tijd mee te gaan.
Dus start met two-step authentication nu het nog kan.
Ik beschreef in ieder geval dat Paypal wel degelijk om mijn telefoonnummer vraagt, en me dan een tijdelijke inlogcode geeft - gezien de problemen die zich nu stellen. Dat lijkt me de 2FA waar u het over heeft, en het werkt wel degelijk :) Dat zo'n instelling ook bestaat bij FB wist ik niet, u geeft hier zeker een belangrijke tip mee. Voor andere leden dan... binnen een paar dagen wis ik mijn account en ik hoop zelf dat ik de weinige resterende voordelen ervan niet al teveel ga missen. Wel jammer dat ik het probleem ten gronde niet kon oplossen natuurlijk. Als dat op een dag wel lukt (misschien pas na aankoop nieuwe laptop met andere Windows) ga ik het meteen merken wanneer ik wil inloggen bij Paypal.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan