draadloze printer valt soms uit en nog andere dingen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb enkele probleempjes en ik vermoed dat ze met mijn router te maken hebben. Ik werk met windows 7, ik beschik over een draadloze router. Ik heb mijn desktop verbonden met internet zowel draadloos als bedraad (LAN). Alles gaat wel, maar : mijn printer die draadloos via de router kontakt houdt met de desktop, weigert soms een hele pagina af te drukken. Wat ook gebeurt is dat een internet radio om de halve minuut voor enkele seconden uitvalt. Ik weet niet of dat normaal is; het gebeurt wel met alle zenders die ik gekozen heb. Het lijkt me dus niet bij de zender te liggen. Het email programma Thunderbird heeft soms moeite en soms lukt het niet om een eenvoudige mail door te sturen. Iemand een idee ? Dank.
 
Staan er toevallig geen stoorzenders in de buurt van je computer zoals een draadloze telefoon.

Echt veel kwaad kan dat niet hoor, bedraad en draadloos.
Wel heb je dan twee netwerkverbindingen
bekabeld (netwerk1)
draadloos (netwerk2)
Ga je bekabeld gebruiken ga je netwerk instellingen 1 moeten gebruiken.
Ga je draadloos gebruiken ga je netwerk instellingen 2 moeten gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik ondertussen begrepen. Maar kan ik dan nog met de laptop van het draadloze netwerk gebruik maken en kan ik mijn printer dan nog draadloos doen werken ? Of sluit ik hem beter bedraad aan aan de desktop ? Is het een idee om de router te herinstalleren ?
 
Het gaat wat vlug ! Er staat een dect-telefoon naast de computer inderdaad. Pluis, je hebt gelijk, ik was verkeerd. Mijn verhaal klopt niet helemaal met jouw visuele voorstelling. Ik heb begrepen dat zowel draadloos als bedraad geen goeie zaak is.
 
Kijk nog 1 keer naar de afbeelding in mijn antwoord #12
Het is bijna indentiek aan jouw situatie. Vergeet in de afbeelding linksonder de pc met draadloze adapter en plaats hier jouw draadloze printer.

Het internet komt dus binnen op een modem en gaat daarna naar de router.
Dit kan ook een gecombineerde modemrouter zijn ( 1 apparaat dus )
Op deze router zitten meestal meerdere netwerkaansluitingen.
Op elke aansluiting kan je dus bedraad een apparaat aansluiten. In jouw geval dus de desktop PC
Tevens zend en ontvangt de router via de antenne(s) een draadloos signaal dat met draadloze apparaten is te ontvangen / zenden.
In jouw geval is dat dus de laptop en draadloze printer.

Als je alles via deze opstelling aansluit, kan de laptop via een netwerkkabel via de router draadloos communiceren met bijvoorbeeld de draadloze printer of via een lokaal netwerk bestanden uitwisselen of delen met de draadloze laptop.
De desktop maakt bedraad verbinding met internet, terwijl de laptop draadloos verbinding maakt met het internet.
Ook kan de draadloze laptop een document naar de draadloze printer sturen.
 
Maar de voorkeur gaat altijd naar bedraad uit als dit mogelijk is, omdat de doorvoersnelheid hier meestal vele malen hoger ligt en de kans op storing vele malen kleiner.
Het heeft geen zin om een computer zowel bedraad als draadloos aan te sluiten. Zoiets geeft meestal conflicten.

Het is wel juist dat je best bedraad de voorkeur geeft tov draadloos. En zeker bij een desktop is draadloos nutteloos wanneer bedraad een mogelijkheid is. Maar beiden actief geeft geen conflicten daar het bedraad netwerk wanneer actief voorrang krijgt op het draadloos. In bedrijfsomgevingen worden deze 2 constant onder elkaar gebruikt zonder problemen.
 
hhhmmm als dit zo is vraag me dan wel af waarom ik altijd 1 kaart uit moet zetten om verbinding te behouden met ons Soundweb London.
Of het werkt met een kabel en de draadloze kaart uitgeschakeld, of het werkt draadloos en de bekabelde LAN adapter uitgeschakeld.

Het werkt zelfs met beiden ingeschakeld, maar dan valt telkens de verbinding weg en moet het communicatieprogramma opnieuw opgestart worden.

Dit duidt duidelijk ergens op een conflict.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hhhmmm als dit zo is vraag me dan wel af waarom ik altijd 1 kaart uit moet zetten om verbinding te krijgen met ons Soundweb London.
Of het werkt met een kabel en de draadloze kaart uitgeschakeld, of het werkt draadloos en de bekabelde LAN adapter uitgeschakeld.

Het werkt zelfs met beiden ingeschakeld, maar dan valt telkens de verbinding weg en moet het communicatieprogramma opnieuw opgestart worden.

Dit duidt duidelijk ergens op een conflict.

Zit draadloos op hetzelfde subnet als het bedraad netwerk? Indien niet kan het misschien een routing probleem zijn waardoor die alsnog beiden gebruikt worden.
 
Ja, zelfde subnetmask en gateway. Gataway is het IP van het Soundweb
Alles loopt via dezelfde router die aan het Soundweb hangt.

Gaat alleszinds een netwerk issue zijn ergens (routing). Zoiets zou je via een packetsniffer moeten uitpluizen (lachen)
Wireshark is een bekende en goede tool hiervoor. Maar niet onmiddellijk de gemakkelijkste om mee te starten.
 
Gaat alleszinds een netwerk issue zijn ergens (routing). Zoiets zou je via een packetsniffer moeten uitpluizen (lachen)
Wireshark is een bekende en goede tool hiervoor. Maar niet onmiddellijk de gemakkelijkste om mee te starten.

Het is voor mij geen probleem, zit ik op mijn plaats dan weet ik dat ik de draadloze kaart uit moet zetten, omdat ik dan via een kabel met de laptop werk.
Maar moet ik naar het balkon om te luisteren en eventuele geluidscorrecties moet doen, dan hoef ik alleen maar de draadloze kaart aan te zetten en ik kan verder werken.
Maar kom ik weer op mijn plaats dan moet ik niet vergeten om de draadloze kaart weer uit te zetten, anders is binnen enkele ogenblikken de verbinding weg.

Hetzelfde probleem is er ook met de spare laptop.
 
Pluis, ik denk dat je gelijk hebt en dat je meer dan een pluis bent :). Ik heb de desktop alleen bedraad aangesloten en kijk : de printer werkt naar behoren, de internet radio is niet meer gestoord. Hartelijk dank voor je inzet en je zeer begrijpelijke uitleg !
 
Ben ik effe blij dat ik niet de enige ben met een conflict als een pc of laptop tegelijkertijd bedraad en wireless wordt aangesloten.

Ik ga hier een slotje op zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan