Windows 10 andere harde schijf in mijn asus laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

frangelke

Steunend lid
Vip Lid
Hallo ik zit met een probleem mijn schijf is kapot en had een andere harde schijf in mijn asus laptop gestoken maar nu krijg ik mijn bios niet weg op de f-toetsen komt die telkens terug hoe kan ik mijn bios terug zetten in de juiste configuratie zodat ik mijn Windows terug kan opstarten ?
 
Fn toetsen zijn toetsen op een klavier van een laptop die in samendrukken met de cijfers het gebruik van de afwezige F toetsen simuleren.
Als F8 een F-toets is op een full klavier is het ingedrukt houden van Fn en het getal 8 hetzelfde ...
 
@ skippy, waarom ik denk dat het over een apple gaat:
apple.JPG
 
Kijk of je bootmedium UEFI boot...

Zet in je BIOS eventueel volgende zaken:
CSM or Compatibility Support Module is something that allows booting in legacy BIOS mode on UEFI systems -> ENABLED
Secure Boot
-> DISABLED
 
Ik ben volledig met je mee en heb het zo ook gedaan maar als ik terug opstart komt weer die bios terug

Lukt het je om een boot menu te voorschijn te toveren.
Vervelend is dat hiervoor verschillende F toetsen gebruikt kunnen worden. Dit verschilt per BIOS.

Meestal is dit de F12 toets ingedrukt houden tijdens het booten. Maar soms kan het ook de F2 toets zijn en soms ook de Esc of Del toets. Ook de F9 of F10 toets is mogelijk

Dit moet je dus even proberen.

Heb je dan eenmaal een bootmenu en de Windows DVD rom zit in het station dan kun je daar vanaf booten en zal de installatie starten.
 
Weer even gezocht naar een geschikte afbeelding.
Zo zou het bootmenu er uit kunnen zien en je de cursor toetsen up en down kunt gebruiken om naar het dvd station te gaan.

Boot-Menu-min.jpg
 
je tracht dus in je bios de cd rom drive als eerste boot optie in te stellen vermoed ik .. betreft het om een nieuwe gebrande dvd dl of eerder om een dvd te gaan ..
indien het een dvd is dan zijn de Windows installatie bestanden die er op staan verouderd tenopzichte van de Windopws 10 20H2 , indien je de 20H2 wenst te installeren vanaf een dvd dien je een dvd dl te gebruiken ..of je maakt je een opstartbare usb stick aan van minimum 8 gb
*de ham vraag is dus kan je cd rom drive wel met dvd dl overweg !
** indien je dus de 20H2 wenst te installeren vanaf een dvd dan kan deze dvd nooit aangemaakt worden aangezien een Windows 10 20H2 64 bit ruim een iso is van 4,45gb men dient dus of een dvd dl te gebruiken of een usb stick ..
mijn advies luid dan ook ..maak je een opstartbare usb stick aan met het MediaCreationTool 20H2.exe en start daar van op ..
***in bericht 10 geef je aan dat je steeds weer naar het bios ga tijdens het opstarten ..bijgevolg word de dvd niet gelezen in je cd rom drive !
ga voor een usb stick .
 
Op mijn asus werkt het als volgt:
Na de aan knop gedrukt te hebben, trommelen op de esc toets, dan kom ik in dit scherm:
bootmenu 3.JPG

De eerste 3 regels geven aan welke media er zijn en je kunt kiezen. Of ze (allemaal) opstartbaar zijn is een ander verhaal.
Kies je voor Enter Setup, dan kom je in de BIOS/UEFI instellingen.
Bij die instellingen kun je aangeven, voor zover dat nodig is, welk je boot medium is. Ik heb niets hoeven te veranderen en als er een USB stick in gestopt wordt kan ik hem met dit menu kiezen. Zonder dit menu gaat hij direct naar Windows Boot Manager en start Windows op.
Je kunt dit menu ook overslaan door na de aan knop, op F2 te trommelen, dan kom je direct bij de setup.
 
Ik Weet wel wat de bios is zal een foto maken van mijne bios maar ik heb dus vandaag een harde schijf in een andere laptop gestoken en daar Windows 10 home op geïnstalleerd die werkt dus heb ik die schijf in mijn asus laptop gestoken maar ik krijg mijn bios niet ingesteld zodanig dat die Windows 10 opstart
 
Ik zie dus dat je USB slots leeg zijn en dat er zelfs géén boot priority in staat.
Probeer eens met de F9 funktietoets of de default daar misschien iets in zet ... en zoniet dan F8 om je boot menu op te roepen.
 
Er gebeurd gewoon niks als ik op F9 toets druk maar ik ga de laptop binnen doen om te repareren denk dat dat het beste is alvast bedankt voor jullie hulp 😉
Je mag deze topic sluiten !!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan