Windows 10 andere harde schijf in mijn asus laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

frangelke

Steunend lid
Vip Lid
Hallo ik zit met een probleem mijn schijf is kapot en had een andere harde schijf in mijn asus laptop gestoken maar nu krijg ik mijn bios niet weg op de f-toetsen komt die telkens terug hoe kan ik mijn bios terug zetten in de juiste configuratie zodat ik mijn Windows terug kan opstarten ?
 
Dat weet ik niet zeker maar normaal gezien wel maar die Fn toets heb ik ja maar mijn bios zou ik gewoon moeten resetten want heb er iets aan veranderd en weet niet juist wat😕
 
ze spreekt nergens over een nieuwe schijf .. ze zei en ik citeer ""en had een andere er ingestoken "" hierbij word dan een denkelijk een oudere reserve schijf bedoeld en de vraag is hier dan of deze "oudere"schijf wel een besturingssysteem bevat ..daar is ze niet zeker van !
*best dat zij dus effectief voor een verse installatie ga opgestart vanaf een installatie medium het zijnde een usb stick of een dvd dl
 
Wat ik met die Fn toets bedoel is dat je zegt dat je niet weg komt met de F toetsen.
Normaal kan het niet, maar ik heb het wel eens meegemaakt dat de combinatie verwisseld was van de Fn toets en dan moest je dus de Fn toets gebruiken om de F toetsen te kunnen bedienen.

Maar je komt dus wel in het BIOS ?

Zo niet, gebruik dan de F10 toets tijdens het opstarten. ( gewoon ingedrukt houden als je hem opstart )
Als dat lukt zit je dus in het BIOS en kun je met de cursor toetsen ( pijltjes links en rechts ) navigeren.
Ga helemaal naar rechts ( dus naar EXIT )
Dan heb je een paar keuzes waarbij ook Load Setup Defaults. Dit zijn dan dus de standaard settings en ga je naar de fabrieks settings. Een soort van reset zeg maar.
Hier kom je dus als je bovenin op Exit staat en daarna de cursorpijltje up en down gebruikt.
Klik daarna op Enter en soms wordt gevraagd of je dat echt wilt doen. Ja natuurlijk.

Dit zijn dus de cursor toetsen.

1613932352614.jpeg
 
Hierbij nog even een afbeelding gezocht hoe Exit er uit kan zien.
Bij dit BIOS staat dus Load Optical Defaults.
Zo zie je dus dat dit per BIOS kan verschillen hoe men dat noemt, maar is hetzelfde natuurlijk.

BIOS_X4270_exitmenu.jpg
 
Afbeelding van bericht 9 van jou is geen bios scherm. Een bios scherm kan er uit zien zoals in mijn bericht #7
Volgens mij zit er nu een schijf in zonder besturing omdat het vraagt naar een boot device.
Dan zal je er eerst een besturing op moeten installeren door middel van bijvoorbeeld een bootable USB sitck waar de besturing op staat.
Als je de licenties hebt kun je een bootable usb stick maken van de laatste ISO met het tooltje dat ik hier geef: https://www.pctuts.be/threads/hpcom...32bit-omzetten-naar-64-bit.243368/post-264523
 
Laatst bewerkt:
Hoe zeker ben je dat je schijf definitief kapot is? Is mij in de laatste 40 jaar 2x gebeurt. Een keer door eigen toedoen en een keer zo maar. Ik heb toch al heel wat schijven gehad. Die werden te klein. Bij mijn eerste 20MB groot, dacht ik, die raakt nooit vol...😂

Terug naar je probleem.
Je ontkomt er niet aan om wat te downloaden wat je op een usb stick zet waarmee je kunt starten. Daarmee kun je de schijf dan onderzoeken en wellicht herstellen. Een andere mogelijkheid is om je schijf in een andere pc er bij te stoppen, of er een usb schijf van te maken (slechts een voorbeeld: voorbeeld hoe het uitzien kan) voor die andere pc en dan te kijken naar deze link. https://www.cleverfiles.com/help/external-hard-drive-recovery.html Iemand er bij hebben die wat meer verstand heeft van deze dingen is niet weg.
 
Oeps,
Ik zie dat je een apple hebt. Verhaaltje blijft het zelfde, programma's wellicht niet. Ik dacht dat het besturingssysteem gratis te downloaden is. Corrigeer me als dat niet zo is
Een Apple ???? Waar haal je dit vandaan ???

kostenzer zei:
Hoe zeker ben je dat je schijf definitief kapot is? Is mij in de laatste 40 jaar 2x gebeurt. Een keer door eigen toedoen en een keer zo maar. Ik heb toch al heel wat schijven gehad. Die werden te klein. Bij mijn eerste 20MB groot, dacht ik, die raakt nooit vol...😂
Maar natuurlijk kan een schijf defect raken, het is het meest kwetsbare deel van een pc of laptop, uitgezonderd de ssd schijven natuurlijk.
Geteld heb ik ze niet, maar ik denk dat ik in mijn leven al enkele tientallen defecte schijven heb moeten vervangen waarvan het merendeel schijven van laptops waren en incidenteel een pc harddisk.
 
Dat weet ik niet zeker maar normaal gezien wel maar die Fn toets heb ik ja maar mijn bios zou ik gewoon moeten resetten want heb er iets aan veranderd en weet niet juist wat😕
Welk verschil is er volgens jou tussen Fn toets en F toets? Om in de bios of opstartscherm te komen moet je de F toetsen gebruiken en niet de Fn toetsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan