Het tijdperk van de auto met interne verbrandingsmotor (ICE) loopt ten einde. Zoals Elon Musk voorspelde tijdens Tesla's recente 'Battery Day'-presentatie, zal er op de middellange termijn geen industrie voor verbrandingsmotoren meer zijn. Vanaf nu draait het allemaal om elektrische voertuigen en de implicaties voor de samenleving en de auto-industrie zijn ENORM.
Bewijs nodig? Volgens Bloomberg New Energy Finance zou de vraag naar olie voor personenauto's al een hoogtepunt hebben bereikt en de vraag van het totale wegvervoer zal naar verwachting in 2031 een hoogtepunt bereiken. Binnenkort, zeker tegen 2035, wordt het maatschappelijk onaanvaardbaar om je vast te houden aan die oude benzine-slurpende auto.
Laten we eens kijken naar het concurrentievoordeel van elektrische voertuigen:
Dit jaar zullen elektrische voertuigen naar verwachting wereldwijd het marktaandeel van 2,8% overtreffen. Hoewel dit misschien te verwaarlozen lijkt, versnelt de groei in een ongekend tempo. Verwacht wordt dat elektrische voertuigen in 2025 10% van de nieuwe autoverkopen zullen uitmaken en in 2030 meer dan 25%. Het kostte twintig jaar om de eerste miljoen elektrische auto's te verkopen. Het duurde 18 maanden om de volgende miljoen te verkopen. Het kostte vier maanden om het vijfde miljoen te verkopen. Dat is het tempo van deze verandering. Deze stijging wordt keer op keer gedreven door puur economisch voordeel.
En hoewel elektrische auto's duurder zijn dan auto's op brandstof, zijn elektrische auto's veel goedkoper in gebruik en onderhoud. De jaarlijkse kosten voor een elektrische auto bedragen ongeveer € 450, minder dan de helft van de $ 1.117 kosten voor een benzineauto.
Tijdens de Battery Day-presentatie van Elon legde hij Tesla's plan uit om de EV-kosten nog lager te maken door een revolutie teweeg te brengen in de batterij-industrie en de basisprincipes van de batterijcel zelf opnieuw te ontwerpen. De nieuwe "tabless" -batterij van het bedrijf vertegenwoordigt een reeks technische doorbraken die resulteren in een 5x toename in energie, een 6x toename in vermogen en een 16% toename in rijbereik. Deze prestaties op het gebied van batterijtechnologie en Tesla's vorderingen in het productieproces van batterijen zouden de productiekosten van elk kilowattuur kunnen halveren tegenoven nu.
Binnen drie jaar zou er een volledig autonoom Tesla-model van € 25.000 op de makt komen. Elektrisch gaan is dan een uitgemaakte zaak.
Meer investeringen in elektrische voertuigen:
Naast de dalende kosten, nemen de investeringen ook een hoge vlucht, en autofabrikanten zijn, naast Tesla, bezig met een wereldwijde EV-race.
Volkswagen gaat de komende vijf jaar 66 miljard dollar uitgeven aan elektrische voertuigen. Nissan stormt vooruit met een visie om zijn elektrische voertuigen te integreren in een breder consumentenecosysteem via de Intelligent Mobility-strategie van het bedrijf. En GM heeft beloofd om in de nabije toekomst volledig elektrisch te gaan, omdat het ernaar streeft om tegen 2023 20 nieuwe elektrische modellen uit te brengen.
In januari investeerde de UPS pakjesdienst bijvoorbeeld in het EV-platform ‘Arrival’ en is van plan 10.000 voertuigen te kopen, waarvan 70% in de VS zal worden gebruikt. UPS is van plan om tegen 2022 ten minste 2.000 elektrische voertuigen per jaar aan te schaffen, wat bijdraagt aan de huidige vloot van ongeveer 100.000 voertuigen wereldwijd.
In 2017 werkte het bedrijf al aan elektrische alternatieven, toen het 125 elektrische Tesla-opleggers bestelde. De Tesla Semi - die zelfs vandaag de dag 20% goedkoper is per kilometer dan vrachtwagens met benzine- of dieselmotor.
En een van de eerste spelers, de dochteronderneming van Alphabet (Google), Waymo, steekt ver boven zijn concurrenten uit in termen van gereden kilometers en lage menselijke tussenkomst-percentages. Waymo's 600 voertuigen op de weg hebben meer dan 20 miljoen mijl gereden in 25 steden, om nog maar te zwijgen van Waymo's extra 15 miljard gesimuleerde mijlen. En gezien de huidige tarieven, vereisen de voertuigen van Waymo slechts eenmaal per 20.000 kilometer handmatige tussenkomst, waarmee ze de concurrentie overtreffen.
Aan het begin van 2020 vervoerde de Waymo One-service tussen de 1.000 en 2.000 rijders per week, en ongeveer 5 tot 10 procent van deze ritten was volledig bestuurderloos via het early rider-programma. Vorig jaar kondigde Waymo een strategisch partnerschap aan met Jaguar Land Rover om de I-Pace, als een volledig elektrische, autonome SUV, op de markt te brengen. Het Lidar-systeem van het voertuig kan 360 graden rondom zien tot op 300 meter afstand. De I-Pace-vloot wordt momenteel getest en zal uiteindelijk toetreden tot de Waymo One-vloot.
Laatste gedachten:
Terwijl de prestaties van elektrische voertuigen verbeteren en de totale bedrijfskosten dalen, schakelen vooruitstrevende individuen, bedrijven en investeerders snel over op volledig elektrisch vervoer.
Als Tesla alleen zijn doel kan bereiken om elk jaar 3 Terawattuur energie te produceren, zal het de energie- en transportindustrie volledig transformeren.
En aangezien 5G en mobiele netwerken van de volgende generatie de groei van zelfrijdende EV-wagenparken katalyseren, zullen partnerschappen tussen EV-fabrikanten, autonoom rijdende bedrijven en ride-sharing-diensten ook steeds belangrijker worden.
Bewijs nodig? Volgens Bloomberg New Energy Finance zou de vraag naar olie voor personenauto's al een hoogtepunt hebben bereikt en de vraag van het totale wegvervoer zal naar verwachting in 2031 een hoogtepunt bereiken. Binnenkort, zeker tegen 2035, wordt het maatschappelijk onaanvaardbaar om je vast te houden aan die oude benzine-slurpende auto.
Laten we eens kijken naar het concurrentievoordeel van elektrische voertuigen:
Dit jaar zullen elektrische voertuigen naar verwachting wereldwijd het marktaandeel van 2,8% overtreffen. Hoewel dit misschien te verwaarlozen lijkt, versnelt de groei in een ongekend tempo. Verwacht wordt dat elektrische voertuigen in 2025 10% van de nieuwe autoverkopen zullen uitmaken en in 2030 meer dan 25%. Het kostte twintig jaar om de eerste miljoen elektrische auto's te verkopen. Het duurde 18 maanden om de volgende miljoen te verkopen. Het kostte vier maanden om het vijfde miljoen te verkopen. Dat is het tempo van deze verandering. Deze stijging wordt keer op keer gedreven door puur economisch voordeel.
En hoewel elektrische auto's duurder zijn dan auto's op brandstof, zijn elektrische auto's veel goedkoper in gebruik en onderhoud. De jaarlijkse kosten voor een elektrische auto bedragen ongeveer € 450, minder dan de helft van de $ 1.117 kosten voor een benzineauto.
Tijdens de Battery Day-presentatie van Elon legde hij Tesla's plan uit om de EV-kosten nog lager te maken door een revolutie teweeg te brengen in de batterij-industrie en de basisprincipes van de batterijcel zelf opnieuw te ontwerpen. De nieuwe "tabless" -batterij van het bedrijf vertegenwoordigt een reeks technische doorbraken die resulteren in een 5x toename in energie, een 6x toename in vermogen en een 16% toename in rijbereik. Deze prestaties op het gebied van batterijtechnologie en Tesla's vorderingen in het productieproces van batterijen zouden de productiekosten van elk kilowattuur kunnen halveren tegenoven nu.
Binnen drie jaar zou er een volledig autonoom Tesla-model van € 25.000 op de makt komen. Elektrisch gaan is dan een uitgemaakte zaak.
Meer investeringen in elektrische voertuigen:
Naast de dalende kosten, nemen de investeringen ook een hoge vlucht, en autofabrikanten zijn, naast Tesla, bezig met een wereldwijde EV-race.
Volkswagen gaat de komende vijf jaar 66 miljard dollar uitgeven aan elektrische voertuigen. Nissan stormt vooruit met een visie om zijn elektrische voertuigen te integreren in een breder consumentenecosysteem via de Intelligent Mobility-strategie van het bedrijf. En GM heeft beloofd om in de nabije toekomst volledig elektrisch te gaan, omdat het ernaar streeft om tegen 2023 20 nieuwe elektrische modellen uit te brengen.
In januari investeerde de UPS pakjesdienst bijvoorbeeld in het EV-platform ‘Arrival’ en is van plan 10.000 voertuigen te kopen, waarvan 70% in de VS zal worden gebruikt. UPS is van plan om tegen 2022 ten minste 2.000 elektrische voertuigen per jaar aan te schaffen, wat bijdraagt aan de huidige vloot van ongeveer 100.000 voertuigen wereldwijd.
In 2017 werkte het bedrijf al aan elektrische alternatieven, toen het 125 elektrische Tesla-opleggers bestelde. De Tesla Semi - die zelfs vandaag de dag 20% goedkoper is per kilometer dan vrachtwagens met benzine- of dieselmotor.
En een van de eerste spelers, de dochteronderneming van Alphabet (Google), Waymo, steekt ver boven zijn concurrenten uit in termen van gereden kilometers en lage menselijke tussenkomst-percentages. Waymo's 600 voertuigen op de weg hebben meer dan 20 miljoen mijl gereden in 25 steden, om nog maar te zwijgen van Waymo's extra 15 miljard gesimuleerde mijlen. En gezien de huidige tarieven, vereisen de voertuigen van Waymo slechts eenmaal per 20.000 kilometer handmatige tussenkomst, waarmee ze de concurrentie overtreffen.
Aan het begin van 2020 vervoerde de Waymo One-service tussen de 1.000 en 2.000 rijders per week, en ongeveer 5 tot 10 procent van deze ritten was volledig bestuurderloos via het early rider-programma. Vorig jaar kondigde Waymo een strategisch partnerschap aan met Jaguar Land Rover om de I-Pace, als een volledig elektrische, autonome SUV, op de markt te brengen. Het Lidar-systeem van het voertuig kan 360 graden rondom zien tot op 300 meter afstand. De I-Pace-vloot wordt momenteel getest en zal uiteindelijk toetreden tot de Waymo One-vloot.
Laatste gedachten:
Terwijl de prestaties van elektrische voertuigen verbeteren en de totale bedrijfskosten dalen, schakelen vooruitstrevende individuen, bedrijven en investeerders snel over op volledig elektrisch vervoer.
Als Tesla alleen zijn doel kan bereiken om elk jaar 3 Terawattuur energie te produceren, zal het de energie- en transportindustrie volledig transformeren.
En aangezien 5G en mobiele netwerken van de volgende generatie de groei van zelfrijdende EV-wagenparken katalyseren, zullen partnerschappen tussen EV-fabrikanten, autonoom rijdende bedrijven en ride-sharing-diensten ook steeds belangrijker worden.