DDragon80 ziet het wel niet door een rose bril... Ik geniet van een speciale tijdelijke promotie en 'tank' elektra bij de Tesla laadpalen helemaal gratis voor altijd - en ik 'tank' heel vaak bij de Lidl, ook helemaal gratis. Eén uurtje shoppen bij de Lidl geeft me 60 km. Bij Tesla zijn het snelladers en ik ben na 30 min terug de baan op. Deze twee laadpalen zijn op minder dan 5 km van bij mij thuis. Maar zoals iedere EV-rijder zou moeten doen: thuis laden op nachttarief; dan rij je 100 km voor minder dan € 2. Wat Ionity betreft, heb ik ze eigenlijk nooit nodig, maar ik lees wel dat het alléén zo duur is als je geen lid bent bij Ionity. Thuis betaal ik voor groene elektriciteit, zo ben ik zeker dat het clean is. Het maken van batterijen wordt nu bij twee fabrikanten al gemaakt zonder duur Kobalt en met véél meer capaciteit, waardoor er minder belasting op het milieu is. Bovendien kunnen deze batterijen gerecycleerd worden. Bekijk het ook eens van een andere kant, want veel van die negatieve verhalen worden geschreven door 'petrolheads', die de tijdelijke minder goede kanten van EV erg opblazen.
Wie lid is van Ionity betaald maandelijks lidgeld en dan "tanken" ze voor € 30 / kWh. Dat is in Duitsland wat duurder dan thuis, maar voor België is dat precies wat we thuis betalen. Voor Nederland weet ik het niet, maar veronderstel dat het vergelijkbaar is.
Economie - Autonieuws | AutoGids
Alle economische en politieke actualiteit in de automobielsector
www.autowereld.be
<<Opgepast: die nieuwe prijszetting van 0,79 euro/kWh is niet van toepassing voor de constructeurs die tot het Ionity-netwerk behoren. Zo hebben onder meer Audi, BMW, Mercedes, Porsche en Volkswagen al aangekondigd een voordeeltarief te gaan hanteren voor de gebruikers van hun elektrische voertuigen.
Bij Audi tank je aan 0,33 euro per kWh, gesteld dat je een maandabonnement van 17,35 euro neemt. Porsche hanteert een vergelijkbare logica en vraagt dezelfde 0,33 euro/kWh voor een jaarabonnement van 179 euro, terwijl Volkswagen het oorspronkelijke concept trouw blijft en 8,40 euro voor een volledige laadbeurt vraagt (dus ongeacht de hoeveelheid getapte stroom). BMW en Mercedes gaan voor een tarief van respectievelijk 0,30 en 0,29 euro/kWh, zonder daar extra voorwaarden aan te koppelen, terwijl ook Kia en Hyundai een speciale prijs voorbereiden. >>