Uit de internationale pers heb ik een beetje informatie kunnen plukken

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Het tijdperk van de auto met interne verbrandingsmotor (ICE) loopt ten einde. Zoals Elon Musk voorspelde tijdens Tesla's recente 'Battery Day'-presentatie, zal er op de middellange termijn geen industrie voor verbrandingsmotoren meer zijn. Vanaf nu draait het allemaal om elektrische voertuigen en de implicaties voor de samenleving en de auto-industrie zijn ENORM.

Bewijs nodig? Volgens Bloomberg New Energy Finance zou de vraag naar olie voor personenauto's al een hoogtepunt hebben bereikt en de vraag van het totale wegvervoer zal naar verwachting in 2031 een hoogtepunt bereiken. Binnenkort, zeker tegen 2035, wordt het maatschappelijk onaanvaardbaar om je vast te houden aan die oude benzine-slurpende auto.

Laten we eens kijken naar het concurrentievoordeel van elektrische voertuigen:

Dit jaar zullen elektrische voertuigen naar verwachting wereldwijd het marktaandeel van 2,8% overtreffen. Hoewel dit misschien te verwaarlozen lijkt, versnelt de groei in een ongekend tempo. Verwacht wordt dat elektrische voertuigen in 2025 10% van de nieuwe autoverkopen zullen uitmaken en in 2030 meer dan 25%. Het kostte twintig jaar om de eerste miljoen elektrische auto's te verkopen. Het duurde 18 maanden om de volgende miljoen te verkopen. Het kostte vier maanden om het vijfde miljoen te verkopen. Dat is het tempo van deze verandering. Deze stijging wordt keer op keer gedreven door puur economisch voordeel.

En hoewel elektrische auto's duurder zijn dan auto's op brandstof, zijn elektrische auto's veel goedkoper in gebruik en onderhoud. De jaarlijkse kosten voor een elektrische auto bedragen ongeveer € 450, minder dan de helft van de $ 1.117 kosten voor een benzineauto.

Tijdens de Battery Day-presentatie van Elon legde hij Tesla's plan uit om de EV-kosten nog lager te maken door een revolutie teweeg te brengen in de batterij-industrie en de basisprincipes van de batterijcel zelf opnieuw te ontwerpen. De nieuwe "tabless" -batterij van het bedrijf vertegenwoordigt een reeks technische doorbraken die resulteren in een 5x toename in energie, een 6x toename in vermogen en een 16% toename in rijbereik. Deze prestaties op het gebied van batterijtechnologie en Tesla's vorderingen in het productieproces van batterijen zouden de productiekosten van elk kilowattuur kunnen halveren tegenoven nu.

Binnen drie jaar zou er een volledig autonoom Tesla-model van € 25.000 op de makt komen. Elektrisch gaan is dan een uitgemaakte zaak.

Meer investeringen in elektrische voertuigen:

Naast de dalende kosten, nemen de investeringen ook een hoge vlucht, en autofabrikanten zijn, naast Tesla, bezig met een wereldwijde EV-race.

Volkswagen gaat de komende vijf jaar 66 miljard dollar uitgeven aan elektrische voertuigen. Nissan stormt vooruit met een visie om zijn elektrische voertuigen te integreren in een breder consumentenecosysteem via de Intelligent Mobility-strategie van het bedrijf. En GM heeft beloofd om in de nabije toekomst volledig elektrisch te gaan, omdat het ernaar streeft om tegen 2023 20 nieuwe elektrische modellen uit te brengen.

In januari investeerde de UPS pakjesdienst bijvoorbeeld in het EV-platform ‘Arrival’ en is van plan 10.000 voertuigen te kopen, waarvan 70% in de VS zal worden gebruikt. UPS is van plan om tegen 2022 ten minste 2.000 elektrische voertuigen per jaar aan te schaffen, wat bijdraagt aan de huidige vloot van ongeveer 100.000 voertuigen wereldwijd.

In 2017 werkte het bedrijf al aan elektrische alternatieven, toen het 125 elektrische Tesla-opleggers bestelde. De Tesla Semi - die zelfs vandaag de dag 20% goedkoper is per kilometer dan vrachtwagens met benzine- of dieselmotor.

En een van de eerste spelers, de dochteronderneming van Alphabet (Google), Waymo, steekt ver boven zijn concurrenten uit in termen van gereden kilometers en lage menselijke tussenkomst-percentages. Waymo's 600 voertuigen op de weg hebben meer dan 20 miljoen mijl gereden in 25 steden, om nog maar te zwijgen van Waymo's extra 15 miljard gesimuleerde mijlen. En gezien de huidige tarieven, vereisen de voertuigen van Waymo slechts eenmaal per 20.000 kilometer handmatige tussenkomst, waarmee ze de concurrentie overtreffen.

Aan het begin van 2020 vervoerde de Waymo One-service tussen de 1.000 en 2.000 rijders per week, en ongeveer 5 tot 10 procent van deze ritten was volledig bestuurderloos via het early rider-programma. Vorig jaar kondigde Waymo een strategisch partnerschap aan met Jaguar Land Rover om de I-Pace, als een volledig elektrische, autonome SUV, op de markt te brengen. Het Lidar-systeem van het voertuig kan 360 graden rondom zien tot op 300 meter afstand. De I-Pace-vloot wordt momenteel getest en zal uiteindelijk toetreden tot de Waymo One-vloot.

Laatste gedachten:

Terwijl de prestaties van elektrische voertuigen verbeteren en de totale bedrijfskosten dalen, schakelen vooruitstrevende individuen, bedrijven en investeerders snel over op volledig elektrisch vervoer.

Als Tesla alleen zijn doel kan bereiken om elk jaar 3 Terawattuur energie te produceren, zal het de energie- en transportindustrie volledig transformeren.

En aangezien 5G en mobiele netwerken van de volgende generatie de groei van zelfrijdende EV-wagenparken katalyseren, zullen partnerschappen tussen EV-fabrikanten, autonoom rijdende bedrijven en ride-sharing-diensten ook steeds belangrijker worden.
 
Mooi, OK voor mij maar ... dit artikel geeft de 'dromen' van de constructeurs in kwestie (Tesla op kop) weer en ontwijkt gewoon elke hinderpaal op de weg daar naartoe. Géén enkele kanttekening omtrent stroomvoorziening (zonder kernenergie zal dit gewoon NIET KUNNEN) - aanmaak van batterijen (kostprijs zou wel eens enorm kunnen gaan stijgen als grondstoffen op zijn) - infrastructuur zowel publiek als privé (laadpalen in elke straat kan het netwerk gewoon niet aan) - etc...

In werkelijkheid zal de steile opgang van electrisch nog wel eventjes doorgaan maar binnen een jaar of 5 zal de curve afvlakken.
 
Laten we eens kijken naar het concurrentievoordeel van elektrische voertuigen:

Dit jaar zullen elektrische voertuigen naar verwachting wereldwijd het marktaandeel van 2,8% overtreffen. Hoewel dit misschien te verwaarlozen lijkt, versnelt de groei in een ongekend tempo. Verwacht wordt dat elektrische voertuigen in 2025 10% van de nieuwe autoverkopen zullen uitmaken en in 2030 meer dan 25%. Het kostte twintig jaar om de eerste miljoen elektrische auto's te verkopen. Het duurde 18 maanden om de volgende miljoen te verkopen. Het kostte vier maanden om het vijfde miljoen te verkopen. Dat is het tempo van deze verandering. Deze stijging wordt keer op keer gedreven door puur economisch voordeel.

En hoewel elektrische auto's duurder zijn dan auto's op brandstof, zijn elektrische auto's veel goedkoper in gebruik en onderhoud. De jaarlijkse kosten voor een elektrische auto bedragen ongeveer € 450, minder dan de helft van de $ 1.117 kosten voor een benzineauto.

Tijdens de Battery Day-presentatie van Elon legde hij Tesla's plan uit om de EV-kosten nog lager te maken door een revolutie teweeg te brengen in de batterij-industrie en de basisprincipes van de batterijcel zelf opnieuw te ontwerpen. De nieuwe "tabless" -batterij van het bedrijf vertegenwoordigt een reeks technische doorbraken die resulteren in een 5x toename in energie, een 6x toename in vermogen en een 16% toename in rijbereik. Deze prestaties op het gebied van batterijtechnologie en Tesla's vorderingen in het productieproces van batterijen zouden de productiekosten van elk kilowattuur kunnen halveren tegenoven nu.

Binnen drie jaar zou er een volledig autonoom Tesla-model van € 25.000 op de makt komen. Elektrisch gaan is dan een uitgemaakte zaak.

Meer investeringen in elektrische voertuigen:

Naast de dalende kosten, nemen de investeringen ook een hoge vlucht, en autofabrikanten zijn, naast Tesla, bezig met een wereldwijde EV-race.

Volkswagen gaat de komende vijf jaar 66 miljard dollar uitgeven aan elektrische voertuigen. Nissan stormt vooruit met een visie om zijn elektrische voertuigen te integreren in een breder consumentenecosysteem via de Intelligent Mobility-strategie van het bedrijf. En GM heeft beloofd om in de nabije toekomst volledig elektrisch te gaan, omdat het ernaar streeft om tegen 2023 20 nieuwe elektrische modellen uit te brengen.

In januari investeerde de UPS pakjesdienst bijvoorbeeld in het EV-platform ‘Arrival’ en is van plan 10.000 voertuigen te kopen, waarvan 70% in de VS zal worden gebruikt. UPS is van plan om tegen 2022 ten minste 2.000 elektrische voertuigen per jaar aan te schaffen, wat bijdraagt aan de huidige vloot van ongeveer 100.000 voertuigen wereldwijd.

In 2017 werkte het bedrijf al aan elektrische alternatieven, toen het 125 elektrische Tesla-opleggers bestelde. De Tesla Semi - die zelfs vandaag de dag 20% goedkoper is per kilometer dan vrachtwagens met benzine- of dieselmotor.

En een van de eerste spelers, de dochteronderneming van Alphabet (Google), Waymo, steekt ver boven zijn concurrenten uit in termen van gereden kilometers en lage menselijke tussenkomst-percentages. Waymo's 600 voertuigen op de weg hebben meer dan 20 miljoen mijl gereden in 25 steden, om nog maar te zwijgen van Waymo's extra 15 miljard gesimuleerde mijlen. En gezien de huidige tarieven, vereisen de voertuigen van Waymo slechts eenmaal per 20.000 kilometer handmatige tussenkomst, waarmee ze de concurrentie overtreffen.

Aan het begin van 2020 vervoerde de Waymo One-service tussen de 1.000 en 2.000 rijders per week, en ongeveer 5 tot 10 procent van deze ritten was volledig bestuurderloos via het early rider-programma. Vorig jaar kondigde Waymo een strategisch partnerschap aan met Jaguar Land Rover om de I-Pace, als een volledig elektrische, autonome SUV, op de markt te brengen. Het Lidar-systeem van het voertuig kan 360 graden rondom zien tot op 300 meter afstand. De I-Pace-vloot wordt momenteel getest en zal uiteindelijk toetreden tot de Waymo One-vloot.

Laatste gedachten:

Terwijl de prestaties van elektrische voertuigen verbeteren en de totale bedrijfskosten dalen, schakelen vooruitstrevende individuen, bedrijven en investeerders snel over op volledig elektrisch vervoer.

Als Tesla alleen zijn doel kan bereiken om elk jaar 3 Terawattuur energie te produceren, zal het de energie- en transportindustrie volledig transformeren.

En aangezien 5G en mobiele netwerken van de volgende generatie de groei van zelfrijdende EV-wagenparken katalyseren, zullen partnerschappen tussen EV-fabrikanten, autonoom rijdende bedrijven en ride-sharing-diensten ook steeds belangrijker worden.
<<En hoewel elektrische auto's duurder zijn dan auto's op brandstof, zijn elektrische auto's veel goedkoper in gebruik en onderhoud. De jaarlijkse kosten voor een elektrische auto bedragen ongeveer € 450, minder dan de helft van de $ 1.117 kosten voor een benzineauto. >>

Dat is een jaarlijkse "besparing" van ongeveer € 570
Het prijsverschil tussen een vergelijkbare benzine versie en een elektrische versie kan gemakkelijk € 8000 - 10.000 bedragen.

<<In 2017 werkte het bedrijf al aan elektrische alternatieven, toen het 125 elektrische Tesla-opleggers bestelde. De Tesla Semi - die zelfs vandaag de dag 20% goedkoper is per kilometer dan vrachtwagens met benzine- of dieselmotor.>>

En dat vertellen vooraleer er ook maar 1 exemplaar van verkocht is... In 2017 besteld en nog steeds geen uitzicht op een levering.
 
  • Leuk
Waarderingen: WaWa
<<Bewijs nodig? Volgens Bloomberg New Energy Finance zou de vraag naar olie voor personenauto's al een hoogtepunt hebben bereikt en de vraag van het totale wegvervoer zal naar verwachting in 2031 een hoogtepunt bereiken.>>

Met "voorspellingen" moet men wel een beetje oppassen.
In 2008 kwam "De Morgen" met de volgende uitspraak:

<<18 maart 2008, 17:09
De wereldwijde productie van aardolie kan volgens experten over drie jaar haar hoogtepunt bereikt hebben. Tijdens de conferentie "Oil Africa 2008" in Kaapstad verklaarde Chris Skrebowski van het Britse energie-instituut dat het toppunt van de productie in 2011 en 2012 zal bereikt worden met een productie rond de 93 miljoen vaten per dag (een vat= 159 liter).
Nu verbruikt de wereld elke dag ongeveer 86 miljoen vaten, een kwart daarvan is voor rekening van de VS.>>

Verleden jaar 2019 (11 jaar later) was de productie gestegen tot meer dan 100 miljoen vaten per dag.

 
Enkele feiten over elektrisch rijden waar ze niet mee te koop lopen:

Berekeningen tonen aan dat je pas na ca. 60.000 - 150.000km groener rijd, afhankelijk van de variabelen... De productie van die batterijen is allesbehalve groen en kost veel energy. Daarenboven moet er elektriciteit voorzien worden, die in veel gevallen ook alles behalve groen is. Energy die ergens van moet komen. En die ook niet gratis is. Die prijzen gaan ook bepaald niet dalen...

Ook de aanschaf van zulke wagens is nog fors duurder. De goedkopere onderhoudskost gaat dit verschil echter niet goedmaken. 10.000 EUR verschil tov een gelijkaardige wagen op brandstof...

De maximale beloofde rijafstand word nooit gehaald... welke in vergelijking met brandstof al 50 - 75% minder is!

Bij vriestemperaturen gaat de rijafstand nog eens fel naar beneden, omdat die batterij zichzelf warm moet houden. Dus in de winter ga je niet ver raken, letterlijk dan.

Dan de laadtijd, is ook niet bepaald om blij van te worden... normaal laden kost je al snel 8u. En dan zien dat je het niet vergeet!?

De kost van het laden, wanneer je dat thuis kan doen, is wel veel voordeliger. Doe je dit aan een laadpaal of snellaadstation, is er al geen prijsverschil meer, of zelfs een pak duurder! Daarbij is er nog een verlies van gemiddeld 10% bij het laden. Wat je uiteraard wel mee betaald.


Is elektrisch rijden het veelbeloofde alternatief? Helaas wordt bovenstaande lekker stilgehouden of vermeden. Zelfs eigenaars van zulke peperdure auto's zullen niet snel toegeven dat dit de keerzijde is. Mede doordat ze zulke feiten niet op voorhand wisten. Of niet willen weten/zien.
 
Enkele feiten over elektrisch rijden waar ze niet mee te koop lopen:

Berekeningen tonen aan dat je pas na ca. 60.000 - 150.000km groener rijd, afhankelijk van de variabelen... De productie van die batterijen is allesbehalve groen en kost veel energy. Daarenboven moet er elektriciteit voorzien worden, die in veel gevallen ook alles behalve groen is. Energy die ergens van moet komen. En die ook niet gratis is. Die prijzen gaan ook bepaald niet dalen...

Ook de aanschaf van zulke wagens is nog fors duurder. De goedkopere onderhoudskost gaat dit verschil echter niet goedmaken. 10.000 EUR verschil tov een gelijkaardige wagen op brandstof...

De maximale beloofde rijafstand word nooit gehaald... welke in vergelijking met brandstof al 50 - 75% minder is!

Bij vriestemperaturen gaat de rijafstand nog eens fel naar beneden, omdat die batterij zichzelf warm moet houden. Dus in de winter ga je niet ver raken, letterlijk dan.

Dan de laadtijd, is ook niet bepaald om blij van te worden... normaal laden kost je al snel 8u. En dan zien dat je het niet vergeet!?

De kost van het laden, wanneer je dat thuis kan doen, is wel veel voordeliger. Doe je dit aan een laadpaal of snellaadstation, is er al geen prijsverschil meer, of zelfs een pak duurder! Daarbij is er nog een verlies van gemiddeld 10% bij het laden. Wat je uiteraard wel mee betaald.


Is elektrisch rijden het veelbeloofde alternatief? Helaas wordt bovenstaande lekker stilgehouden of vermeden. Zelfs eigenaars van zulke peperdure auto's zullen niet snel toegeven dat dit de keerzijde is. Mede doordat ze zulke feiten niet op voorhand wisten. Of niet willen weten/zien.
Als je net als wij ieder jaar slechts 3 weekjes groot verlof hebt en je wil ermee op vakantie naar Italië wat +1200 km is. Wil je maximaal kunnen genieten van je vakantie. Nu rijden wij 2 dagen op en 2 dagen af. Doe je dit met een electrisch aangedreven auto lukt je dit nooit. Het laden duurt je veel te lang.
 
Ik ben het eens met @DDragon80 ... in grote lijnen.
Wat mij over de streep trok in 2019/2020 is de fiscale vrijstelling : rijbelasting 0 euro en BIV 0 euro. Over een termijn van 10 jaar heb ik op die manier al winst gemaakt louter door de aankoop. Wat het verbruik minder kost valt jaar in, jaar uit te herbekijken en is nu een pak minder voordelig dan vb. 2 jaar geleden door de lage olieprijzen, maar het kan verkeren (wist Bredero al ...)
 
Op veel van die tegenargumenten kan een antwoord gegeven worden die het tegendeel is. Maar dat is hier niet de plaats om een polemiek te starten. De negativisten houden nooit rekening met het feit dat een EV gewoon een veel betere auto is die aangenaam rijdt en nooit problemen heeft, want er kan weinig kapot gaan. Voor lange afstanden heb je met een Tesla nog de vele eigen snelladers onderweg, terwijl je ook gebruik kan maken van de andere, zoals Ionity. Dan rij je naar het zuiden in een vergelijkbare tijd dan met een conventionele auto.
 
Vind ik ook ... is véél aangenamer rijden : zalig gewoon ... géén trillingen bijna, glijdend over de weg !
Die Ionity is wel onaanvaardbaar duur : wachten op concurrentie - ik zie nu al dat die laders meestal gewoon ongebruikt staan, maar het moet nog doordringen bij het management blijkbaar.
 
Dat zijn helaas geen tegenargumenten maar bewezen feiten.

Nooit problemen, een (elektrische) auto? Een Elektrische motor gaat inderdaad zo goed als geen problemen hebben, waar. Maar al de rest is vergelijkbaar met elke andere auto. Beweren dat er weinig kan kapot gaan, heeft weinig draagvlak. Ik denk dat er tegenwoordig veel meer issues zijn met de elektronische kant dan de mechanische. Zowel met de auto's op brandstof dan de elektrische wagens.

Ionity: oplaadprijs stijgt fors

15 euro per 100 km: dat wordt ongeveer de prijs om op te laden aan een Ionity-laadpaal. Vanaf 31 januari zullen EV-rijders niet meer gebruik kunnen maken van het welkomsttarief van 8 euro per lading.


Dat is ongeveer het dubbele van de prijs van brandstof...


Een elektrische auto heeft zeer zeker zen voordelen. En hopelijk worden de mindere kanten wel uitgevlakt op termijn. Ik heb helemaal niets tegen elektrische auto's, maar zoals ik eerder al citeerde wilt men je enkel de voordelen verkopen. Men vorige post zijn geen fabels maar feiten. Bewezen met staalharde nummers. Zoals Philip al meegaf, kan de aankoopprijs wel betwist worden met de andere voordelen zoals rijbelasting en BIV. Wat dan voor elk land weer verschillend is.
 
Beweren dat er weinig kan kapot gaan, heeft weinig draagvlak. Ik denk dat er tegenwoordig veel meer issues zijn met de elektronische kant dan de mechanische. Zowel met de auto's op brandstof dan de elektrische wagens.
Dat is zeker waar, vooral voor Tesla eigenlijk. In Nederland wordt er zelfs een vereniging opgericht van Tesla-rijders om als 'class action' naar het gerecht te stappen met hun klachten --> uitvallende boordcomputers, onverwachte stops tijdens het semi-automatisch rijden, niet opengaande deuren, etc ...

Persoonlijk heb ik met mijn DS7 een prima ervaring en ik hoop van de Tesla-rijders hier hetzelfde, maar we mogen er niet blind voor zijn (in al ons enthousiasme !)
 
Ik ben het eens met @DDragon80 ... in grote lijnen.
Wat mij over de streep trok in 2019/2020 is de fiscale vrijstelling : rijbelasting 0 euro en BIV 0 euro. Over een termijn van 10 jaar heb ik op die manier al winst gemaakt louter door de aankoop. Wat het verbruik minder kost valt jaar in, jaar uit te herbekijken en is nu een pak minder voordelig dan vb. 2 jaar geleden door de lage olieprijzen, maar het kan verkeren (wist Bredero al ...)
Dat mag je vanaf 1/1/2021 misschien wel vergeten:
<<De nieuwe methode heeft weinig impact op de jaarlijkse verkeersbelasting. Alleen beperkt Vlaanderen het fiscale gunsttarief vanaf 1 januari 2021 tot volledig elektrische wagens. Het belastingsvoordeel voor CNG-auto's (aardgas) en plug-inhybrides verdwijnt; enkel 100% elektrische wagens zullen geen verkeersbelasting meer moeten betalen.>>

 
Nee, gelukkig niet ... geldt enkel voor nieuwe inschrijvingen vanaf 01.01.2021 ... Dat was te voorzien.
Konden waarschijnlijk niet anders want juridisch is een tussentijdse wijziging héél aanvechtbaar. Denk maar aan de certificaten van de zonnepanelen, die blijven ook gelden tijdens de levensduur van de panelen (bepaald op 20 jaar) aan de voorwaarden van het moment van aankoop. De consument (ik dus ...) heeft immers op die voorwaarden zijn beslissing gebaseerd. Dat wijzigen nadien kan wettelijk niet.
 
DDragon80 ziet het wel niet door een rose bril... Ik geniet van een speciale tijdelijke promotie en 'tank' elektra bij de Tesla laadpalen helemaal gratis voor altijd - en ik 'tank' heel vaak bij de Lidl, ook helemaal gratis. Eén uurtje shoppen bij de Lidl geeft me 60 km. Bij Tesla zijn het snelladers en ik ben na 30 min terug de baan op. Deze twee laadpalen zijn op minder dan 5 km van bij mij thuis. Maar zoals iedere EV-rijder zou moeten doen: thuis laden op nachttarief; dan rij je 100 km voor minder dan € 2. Wat Ionity betreft, heb ik ze eigenlijk nooit nodig, maar ik lees wel dat het alléén zo duur is als je geen lid bent bij Ionity. Thuis betaal ik voor groene elektriciteit, zo ben ik zeker dat het clean is. Het maken van batterijen wordt nu bij twee fabrikanten al gemaakt zonder duur Kobalt en met véél meer capaciteit, waardoor er minder belasting op het milieu is. Bovendien kunnen deze batterijen gerecycleerd worden. Bekijk het ook eens van een andere kant, want veel van die negatieve verhalen worden geschreven door 'petrolheads', die de tijdelijke minder goede kanten van EV erg opblazen.
Wie lid is van Ionity betaald maandelijks lidgeld en dan "tanken" ze voor € 30 / kWh. Dat is in Duitsland wat duurder dan thuis, maar voor België is dat precies wat we thuis betalen. Voor Nederland weet ik het niet, maar veronderstel dat het vergelijkbaar is.
ionity.JPG
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan