Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Allemaal een goeie dag.
Mijn kleinzoon met 8.1 64-bit; belt mij met het fenomeen dat hij al *tig keer heeft opgestart en enkel een zwart scherm ziet, maar toch zijn aanwijzer ziet.
Dat is wel erg vreemd.
Hardware? Monitor? Het is een desktop met grote monitor.
Ik ben 100 km weg van thuis en zou graag een suggestie hebben of er een kans bestaat om hem via mij te helpen. Desnoods rij ik er heen.

Merci op voorhand.
 
de vraag echter die ik me stel !
wat is er aan vooraf gegaan dat hij nu een zwart scherm te zien krijgt ?
heeft hij (je kleinzoon ) de bootvolgorde gewijzigd ...of heeft hij dus een probleem van vastlopen gehad en diende hij noodgedwongen een harde reset te doen !

heeft hij al eens de pc tijdens opstarten met rust gelaten ....
soms geeft deze inderdaad een zwart scherm tijdens het opstarten en dien je de pc gewoon met rust te laten ( duurt meestal 5 @ 10 minuten ) voordat deze dan verder gaat ! ...immers was hij bezig met een bewerking.

als blijkt dat de pc na maximaal een 30 minuten nog niet verder gaat met het opstarten ...

druk dan tijdens het opstartproces meermaals op de F8 toets
**note : indien ik op de F8 toets drukt tijdens het opstarten dan kom ik in een bootloader terecht en dien ik dus ook verder te klikken op de " Esc " toets om verder te gaan naar het onderstaande scherm met de 3 opties ...( dit is indien je dus geen UEFI of Secure boot gebruikt maar een gewone bios )
de afbeelding van de bootloader die ik te zien krijgt ...
530ab2627a-Ashampoo_Snap_2015.03.09_21h16m21s_002_.png



heb je een zwart scherm of wilt de Windows 8 - 8.1 niet meer opstarten druk dan tijdens het opstartproces meermaals op de F8 toets !
***Je zou het onderstaande scherm moeten zien met meerdere opties bij het indrukken van de F8 toets. (*3 in het totaal)

**** Deze opties zijn ..****

- Door gaan naar de windows 8 ( niet selecteren )
-Problemen Oplossen ( deze optie nemen we dan ook )
- PC uitzetten
e66ebecbd2-Ashampoo_Snap_2014.04.04_10h01m12s_004_.png


Nadat u optie 2 geselecteerd heb “ Problemen Oplossen “
Krijg je ook hier weer een keuze menu te zien..met de volgende opties.(*3 in het totaal )

-PC Vernieuwen ( met behoud van bestanden )
-Fabrieksherstel ( kies je deze optie word alles gewist )
- Geavanceerde Opties
e6760b3ea5-Ashampoo_Snap_2014.04.04_10h03m18s_005_.png


Kies je voor optie 3 “ Geavanceerde opties “ Dan zie je weer een keuze menu ....(*5 in het totaal )

- Systeemherstel
-Herstellen vanaf een eerder gemaakte systeeminstallatiekopie...
-Automatisch herstellen
***Tevens nemen we deze optie om de pc te herstellen .
e67dd1cc2b-Ashampoo_Snap_2014.04.04_10h05m25s_006_.png

-Opdrachtprompt
-Opstart instellingen


**Automatisch herstellen
Als Windows 8 niet meer opstart door bijvoorbeeld een foutieve bootloader of andere opstart problemen ..
dan kan Windows 8 dit zelf herstellen.
 
Bedankt.
Wat hij vooraf heeft gedaan, weet ik nog niet.
Voor wat de F8 betreft: hij heeft de nieuwe UEFI-dinges. F8 werkt dan allicht niet.
Ik rij er naartoe (1:20 u) en prbeer instructies te geven en te krijgen onderweg... De procedure voor herstel ken ik en een recente systeemkopie heb ik ook. Dus dat zit goed. Alleen weet ik met UEFI niet zo goed hoe je in de UEFI komt. Met Medion is het met F11 denk ik, maar wat raar is, is dat hij zegt de muisaanwijzer te zien op zijn zwart scherm. ..!!!!????
 
ik heb hier géén UEFI in gebruik ....maar er is me toegezegd geweest ( in een ander hulpforum waar ik ook actief ben ) dat de F8 toets ook te gebruiken is op een computer met UEFI.

waarom er enkel een crusor te zien is ...waarschijnlijk dat er een confict is in de aanwezige hardware ...en dit heb ik zelf eerder ook al aan de hand gehad ...daarom dat ik eerder al vermelde dat hij de pc gedurende een bepaalde tijd met rust diende te laten ...hier startte nadien dus de pc verder op ...en heb ik dit fenomeen nooit meer voorgekregen !
 
Mijn diagnose is dat het lijkt alsof de pc ergens blijft hangen tijdens het booten. Misschien bij een driver o.i.d. die niet geladen wil worden of een beschadigd bestand waardoor hij niet door kan starten.
Start hij wel in veilige modus op ?
 
Ok,
Vrienden. Ik ben er bijna - na een uurtje rijden.
Ik heb (1) een originele Win8 (geen 8.1) installatie-schijf van mezelf ; (2) een externe schijf met een 10 maand oude Systeemkopie en (3) een Systeemkopie van vorige week op zijn systeempartitie.
Waarmee maak ik de meeste kans?
Ik zal beginnen met 15 min op het zwart scherm te laten staan.
 
Ok,
Vrienden. Ik ben er bijna - na een uurtje rijden.
Ik heb (1) een originele Win8 (geen 8.1) installatie-schijf van mezelf .

je kan de Win8 dvd niet gebruiken op een Windows 8.1 systeem !
je dient de Windows 8.1 dvd te gebruiken ...of je zet de image terug maar dan verliest je kleinkind dus al datgene wat er nadien werd opgezet !
 
Oké. Ik ben in de UEFI opstart utiliy geraakt en krijg zes boot order opties:
Hard disc Windows.
USB CD/DVD.
CD/DVD.
USB HARD DISC.
USB key UEFISanDisk - (maar er zit een Philips in - als ik hier enter druk, gebeurt er ogenschijnlijk niets).
Network.

>>>>> Ik heb via Advanced Boot options de Philips gevonden en enter gedrukt, maar zie niets gebeuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan