Opgelost Zwart scherm bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo beste mensen,

De laatste tijd komt het meer en meer voor dat het scherm van mijn Laptop Zwart blijft na het opstarten. Tot nog toe is het nog steeds gelukt om het scherm van mijn Laptop weer werkend te krijgen. Daarvoor heb ik meerdere malen het Systeem uit- en aan gezet, totdat dan uiteindelijk het scherm weer licht en beeld geeft. Ik vrees echter dat er iets mis is met het scherm, waardoor het scherm binnenkort voorgoed zwart blijft en ik mijn Laptop daardoor niet meer kan gebruiken. Is er iemand die weet of vermoedt wat hier aan de hand kan zijn ? Dan hoor ik dat nog graag en ben benieuwd naar het antwoord. Groetjes,
Cor Jansen
 
Oplossing
Hallo allemaal, er is een nieuwe ontwikkeling wat betreft mijn zoektocht naar een oplossing voor het opstartprobleem (zwart scherm) van mijn Laptop. Ik heb de opstart volgorde gewijzigd van USB-stick naar HDD. Dat heeft geholpen. Ik krijg bij die instelling geen Zwart scherm meer bij de opstart. Het hoort volgens mij wel niet, dat ik bij de opstartvoorkeur bij USB stick een zwart scherm kreeg, maar ik laat het maar zo, want ik ben al lang blij dat ik nu tenminste weet wat de oorzaak is en ik kan hier goed mee leven. Nogmaals bedankt voor jullie aandacht en Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
Als jij je laptop opstart, je scherm blijft zwart schrijf je, maar gaan je LEDjes aan, gaat je fan aan? Wat gebeurt er wel of niet verder? Is dit op batterij of op netstroom? Indien op netstroom, steekt u stekker er nog stevig in, of kan deze redelijk wiebelen?
 
Bedankt voor jou reactie cve. Bij zo,n zwart scherm bij opstart kan ik aan de verschillende ledjes zien en horen dat het systeem wel opstart, maar het scherm blijft zwart. De laptop wordt gevoed door netstroom en de stekkers zitten er stevig in. Zo te zien is er met de stroomvoorziening niets mis. Pas na herhaaldelijk op de aan- en uit knop te hebben gedrukt wordt het scherm bij de opstart actief.
Groetjes,
Cor
 
Tussen aanloggen (of automatisch aanloggen als je die optie hebt uitgezet) en het tonen van je bureaublad zit vaak een héél korte periode zwart.
Ik heb hier ook een oude laptop waar dat iets langer duurt ... Zwart blijven van het scherm kan erop wijzen dat hij niet door de boot-sequentie geraakt.

Wat je eens moet proberen is om in zo'n periode zwart eens met de muis te wiebelen of via je touchpoint de cursor te bewegen. Als je scherm zwart blijft maar je toch die cursor tevoorschijn ziet komen moet je gewoon blijven wachten, soms lang wachten...
 
Omdat er tussen aanloggen en visualiseren van alles moet opgehaald worden en geordend in het OS zodat het weet 'wat' er precies gevisualiseerd moet worden, m.a.w. hoe je desktop eruit ziet en omdat er allerlei processen plaatsgrijpen... en de ene keer (vb. na een upgrade die bepaalde elementen geraakt heeft) duurt dat al wat langer dan de andere keer...
 
Probeer eens een extra beeldscherm aan te sluiten en kijk of er daar niet iets op te zien is dan weet je of het aan het scherm van de laptop ligt of aan iets anders. Wel even als je laptopscherm het doet aangeven en vastleggen dat je het scherm wilt dupliceren anders zie je nog niets.
 
Dank voor jullie reactie Eric en wivy en....... wivy, ik heb de instructies opgevolgd en de Verbose mode in het register geactiveerd. Daarna zag ik tijdens de opstart wél allerlei dingen gebeuren, die ik voorheen niet zag, echter zonder dat ik de mogelijkheid had om eventueel in te grijpen. Dit opstart proces heb ik een aantal malen herhaald met hetzelfde resutaat. Omdat ik het niet fijn vind wanneer er allerlei dingen gebeuren (tijdens de opstart), waar ik kennelijk geen greep op heb en zonder dat ik begrijp wat er gebeurt, heb ik de registerwijziging weer ongedaan gemaakt zodat mijn Systeem weer normaal opstart. zonodig zal ik hier weer op terug grijpen, wanneer het zwart scherm probleem zich weer voordoet. De laatste tijd heb ik hiervan gelukkig geen last meer gehad. In ieder geval wivy, zeer bedankt voor jouw suggestie en wie weet, ga ik er in de toekomst nog gebruik van maken. Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
 
Omdat ik het niet fijn vind wanneer er allerlei dingen gebeuren (tijdens de opstart), waar ik kennelijk geen greep op heb en zonder dat ik begrijp wat er gebeurt, heb ik de registerwijziging weer ongedaan gemaakt zodat mijn Systeem weer normaal opstart.
Misverstandje : met of zonder die registry aanpassing gebeurt er krek hetzelfde. Het enige verschil is of je er boodschappen over te zien krijgt of niet...
 
@Truus: ik kijk liever naar een scherm die leeft ipv een een gewoon zwart, waar dito gebeurt. waarom klagen en zeuren???

een andere mogelijkheid is kijken of er in de de Bios ' POST ' staat, meestal kan je die waarde op 0, 5, 10 , 15 of 20 zetten, nul is uiteraard de kortste tijd!!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou een POST nooit (!) op 0 zetten, die kleine onderbreking is voorzien in een BIOS om een reden. Loop je het risico dat de opeenvolgende opstartstappen binnen je BIOS over mekaar struikelen ...
 
niet iederéén is zoals ik:
1636981433371.png

voor het rode tekst gedeelt mag ik nog een tweetal jaren wachten ... de rest is allang geldig .....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan