Varia Welk OS is geschikter voor mini laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik moest vorige week een tablet, beter gezegd mini-laptop, in orde brengen om gebruikt te worden door ons kleinkind van 6 jaar oud.
Het type tablet = asus h101ha-gr009t-be.
Dit zijn de specificaties van het toestel:

Schermdiagonaal 10,1"
Resolutie 1280x800 (WXGA)
Videochip Intel HD Graphics 400
Werkgeheugen 2GB
Totale opslagcapaciteit 32GB
CPU/SoC Intel Atom x5-Z8350
Processor codename Cherry Trail


Welnu er staat hier Win 10 op. Deze neemt een 29GB in beslag op de SSD.
Ik vind dit nogal overdreven. De SSD kon ik niet vervangen door een grotere omdat ik het ding niet kan openen.
Nu is mijn vraag: Bestaat er een OS dat minder plaats inneemt en toch gebruiksvriendelijk is voor een kind van 6 jaar oud?
Ik veronderstel dat zij, het is een meisje, voornamelijk spelletjes hierop zal willen spelen enz.. .
Kan ik hierop een OS op zetten van één of ander kindvriendelijke tablet?
Verdere info: http://speccy.piriform.com/results/PJvCbnQZrigt328G7B6mS52

Sorry voor het voorvoegsel! Ik kon niet anders kiezen.
 
je heb dus de Windows10SInstaller opgestart vanaf het systeem 21H1 om vervolgens deze om te zetten (downgraden ) naar de S versie ..
*mocht de S je niet bevallen kun je altijd weer terug naar de vorige versie .
Heb ik niet gedaan hoor!
Ik heb op tijd geannuleerd.
Het is enkel mijn vraag of dit wel veilig kan gebeuren?
En of dit OS ook zoveel plaats inneemt op de SSD?
 
nu kan ik niet meer er aan uit .. in bericht #13 geef je te kennen hem gedownload te hebben en dat hij tevens geactiveerd werd .. over welke versie heb jij het.
tevens volgens speccy draait er een 64 bits terwijl er maar een 2 gb ram geheugen aanwezig is ..
opzich kan dit wel maar in feite zou een 32 bits besturingssysteem minder belastend zijn ..
 
nu kan ik niet meer er aan uit .. in bericht #13 geef je te kennen hem gedownload te hebben en dat hij tevens geactiveerd werd .. over welke versie heb jij het.
tevens volgens speccy draait er een 64 bits terwijl er maar een 2 gb ram geheugen aanwezig is ..
opzich kan dit wel maar in feite zou een 32 bits besturingssysteem minder belastend zijn ..
Ik heb die inderdaad gedownload en daarna op de exe-file geklikt.
Maar ik heb het enkel tot het beginscherm laten komen, daarvan een prentje genomen, en direct op annuleren geklikt.
Er is dus niets geïnstalleerd.
Sorry voor mijn botte uitleg in bericht #13.
 
Trouwens toen ik die bewuste mini-laptop in mijn handen kreeg was deze pas volledig gewist en geformatteerd met al een deel van Windows 10 erop.
Ik moest dan enkel Belgisch punt en al de rest dat erachter komt invullen.
Waarna hij dus werkte.
Toen kwam ik tot de vaststelling dat deze Windows te zwaar is voor dit toestel.
Daarom mijn oorspronkelijke vraag of er eventueel een lichtvoetiger OS voor bestaat?
Wel ééntje waar een kind van 6 mee kan werken.
 
Zie antwoord #15
Het is er wel, maar wordt niet meer ondersteund door Microsoft. Werkt overigens nog prima en zonder problemen.
En een kind van 6 zal volgens mij niet echt veel internetpagiana’s bezoeken. Dus wat ondersteuning en beveiliging betreft zal dit allemaal wel meevallen. .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan