Varia Welk OS is geschikter voor mini laptop?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik moest vorige week een tablet, beter gezegd mini-laptop, in orde brengen om gebruikt te worden door ons kleinkind van 6 jaar oud.
Het type tablet = asus h101ha-gr009t-be.
Dit zijn de specificaties van het toestel:

Schermdiagonaal 10,1"
Resolutie 1280x800 (WXGA)
Videochip Intel HD Graphics 400
Werkgeheugen 2GB
Totale opslagcapaciteit 32GB
CPU/SoC Intel Atom x5-Z8350
Processor codename Cherry Trail


Welnu er staat hier Win 10 op. Deze neemt een 29GB in beslag op de SSD.
Ik vind dit nogal overdreven. De SSD kon ik niet vervangen door een grotere omdat ik het ding niet kan openen.
Nu is mijn vraag: Bestaat er een OS dat minder plaats inneemt en toch gebruiksvriendelijk is voor een kind van 6 jaar oud?
Ik veronderstel dat zij, het is een meisje, voornamelijk spelletjes hierop zal willen spelen enz.. .
Kan ik hierop een OS op zetten van één of ander kindvriendelijke tablet?
Verdere info: http://speccy.piriform.com/results/PJvCbnQZrigt328G7B6mS52

Sorry voor het voorvoegsel! Ik kon niet anders kiezen.
 
De meeste linux distros hebben minder storage capaciteit nodig. Bijvoorbeeld Ubuntu. Maar er zijn er ook andere die mogelijks geschikter kunnen zijn.
Nu is het wel zo, daar werken dan geen spelletjes op die onder Windows draaien! Het aanbod gaat zeer beperkt zijn. Ook hetgeen die computer gaat aankunnen gaat heel beperkt zijn.
 
de Windows 10 S is de enige legitieme mini versie dat er te verkrijgen is maar deze is nergens legaal te downloaden of te verkrijgen ..
deze word standaard meegeleverd op zulke minderwaardige tablets ..
*er circuleert ook een aangepaste lichte Windows 10 home van de 1803 rond maar deze versie is via een payserver op te halen .
** deze dien je dan zelf op te halen en te activeren ..
neem nota dat deze 1803 versie niet meer ondersteund word ..!


via majorgeeks.com is er ook een Windows 10 Lite te verkrijgen ..maar hier betreft het om een nog oudere versie te gaan namelijk draagt deze het buildnummer 1607 .. *gebruik dus op eigen verantwoordelijkheid ..
 
Waar kan ik deze versie ophalen?
Kan ik dan ook dezelfde activatiecode inbrengen als voor de huidige Windows?
de Windows 10 S is de enige legitieme mini versie dat er te verkrijgen is maar deze is nergens legaal te downloaden of te verkrijgen ..
deze word standaard meegeleverd op zulke minderwaardige tablets ..
*er circuleert ook een aangepaste lichte Windows 10 home van de 1803 rond maar deze versie is via een payserver op te halen .
** deze dien je dan zelf op te halen en te activeren ..
neem nota dat deze 1803 versie niet meer ondersteund word ..!


via majorgeeks.com is er ook een Windows 10 Lite te verkrijgen ..maar hier betreft het om een nog oudere versie te gaan namelijk draagt deze het buildnummer 1607 .. *gebruik dus op eigen verantwoordelijkheid ..

Ik ben op volgende link beland: https://tb.rg-adguard.net/public.php
Daar heb ik Windows 10 Versie 1809-Redstone 5 (sept 2018) (build 17763.1) gedownload.
Neemt deze al een pak minder plaats in beslag?
Ik kan het hier natuurlijk niet uit proberen omdat de laptop niet direct in mijn bezit meer is.
Of als je op deze site kijkt kunnen er nog verscheidene versies van van alles wat gedownload worden.
Op volgende link staat nog meer info:
 
de versie gedownload via Heidoc iso downloader worden zeker verder ondersteund zolang de betreffende versie zijn levens einde niet bereikt heeft ..
 
de versie gedownload via Heidoc iso downloader worden zeker verder ondersteund zolang de betreffende versie zijn levens einde niet bereikt heeft ..
Zou het kunnen terwijl dat jij reageerde was ik een bericht aan het typen in het forum, waarna ik afsloot.
Nu zie ik dat mijn bericht verdwenen is?

Hetgeen ik gedownload heb via die "Heidoc" heet "Win10_Edu_1803_Dutch_x64".
Nu is mijn vraag of dit achteraf nog wordt bijgewerkt?
Via https://beebom.com/how-download-install-windows-10-s/ kan ik een "Windows10SInstaller5932" downloaden die op zijn beurt de nu geldige Windows 10 omzet naar Windows 10S. Zou dit veilig zijn?
 
de 1803 word niet meer ondersteund vanaf 11/2019
met deze versie ben je dus niets als er ook internet gebruikt word ..

of je er goed aan doet om de Windows10SInstaller te gebruiken ... kan ik niet zeggen !
heb deze zelf nooit gebruikt ..
 
Die Education versie is zeker geen lichtgewicht! Is te vergelijken qua model met de Enterprise.
Activering/licentie valt ook onder hetzelfde model. Dus niet voor consumenten!
Alle Windows 10 versies (met uitzondering op de "S" versie beschreven door qtex, en de IoT) bevatten hetzelfde. Alleen zijn niet alle functionaliteiten beschikbaar.
 
Laatst bewerkt:
of je er goed aan doet om de Windows10SInstaller te gebruiken ... kan ik niet zeggen !
heb deze zelf nooit gebruikt ..

Ik heb hem dus maar gedownload en geactiveerd.
Volgens de afbeelding ziet die er toch wel betrouwbaar uit?
Op tijd ook geannuleerd natuurlijk!
 

Bijlagen

  • W10S.png
    W10S.png
    159.7 KB · Weergaven: 113
je heb dus de Windows10SInstaller opgestart vanaf het systeem 21H1 om vervolgens deze om te zetten (downgraden ) naar de S versie ..
*mocht de S je niet bevallen kun je altijd weer terug naar de vorige versie .
 
Ik heb ook zo’n mini laptopje maar dan met een harde schijf van 500gB
De 32 gB van u is waarschijnlijk flashgeheugen dat op het moederbord is gesoldeerd en kan niet uitgebreid worden.
Toen ik hem kocht stond er Windows 7 Starter op. Een lichtgewicht windows besturing. Ook met 2 gB werkgeheugen werkt het naar behoren.
Omdat Windows 7 niet meer ondersteund word en ik geen gamer ben heb ik er een linux distributie opgezet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan