Windows 11 Wat gebeurt er?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Allereerst, Ik heb een clone van mijn C:/ van 14/2/2023.
Gisteren kreeg ik een link afkomstig van Facebook. Die verwijst naar een kaart voor Valentijn.
Omdat het een mooie tekst was, dacht ik : "Ik sla dat op". Het was een jpg bestand.
Toen ik het bestand besloot te bekijken via Irfanvieuw, kreeg ik op slag die afbeelding op mijn bureaublad.
Geen probleem dacht ik, bureaublad terug zetten. Dat lukt, maar als ik een andere jpg bekijk, komt die direct op mijn bureaublad te staan.
Gewoon dubbelklikken is genoeg. Openen met Irfanvieuw toont de tekeing in Irfan, maar past ook het bureublad aan. Een herstelpunt lukt hier nog om terug te keren naar de normale situatie. Maar bij opnieuw proberen hetzelfde fenomeen. Dus.... geen probleem, clone terugzetten. Alles terug normaal. Dacht er is iets misgelopen. Ik neem met knippen en aantekenen een copy en sla die op.
Wat denk je???? Terug op bureaublad met hetzelfde als voordien. Dus, opnieuw de clone teruggezet.
Dacht ; "Ik print het uit en neem met mijn scanner een copy en sla die op." Als ik die copy van de scanner wil openen, terug naar zelfde probleem.
Dat kan toch niet. Ondertussen met terugzetten clone zijn mijn herstelpunten ook weg.
Hoe is dit verklaarbaar? Dat er iets in een bestand staat die rare dingen teweegbrengt, kan ik begrijpen. Maar een uitgeprinte tekening inscannen en zo een effect....... ik weet het niet meer.
Als ik na een clone een gewone tekening aanstip, dan opent die met Irfan. Als ik de betreffende tekening aanstip om te bekijken, treed dit in werking. Dan doet hij dat met elke tekening.
Wat is er gaande?
 
doet bij mij spijtig genoeg géén enkel belletje rinkelen ... ik hoop dat er wel iemand is hier die dit gedrag herkent.
Ter verduidelijking alles is na die clone zoals het opnieuw hoort. Maar kreeg graag uitleg over wat er gebeurd.
Heb bewust de link hier niet gezet, mocht iemand dat graag proberen, laat maar weten, dan stuur ik de link via PM.
 
ken je die persoon van wie jij deze link gekregen heb ..
men kan in een afbeelding een scriptje plaatsen dat dit opdringerig gedrag bewerkstellig met soms meer dan enkel maar een bureaublad afbeelding !
raar is het en onverklaarbaar dat hetzelfde gebeurt na het inscannen van deze afbeelding !
 
Volgens mij heeft het 'scriptje' iets uitgehaald, gewijzigd waardoor het daarna met elke afbeelding die in IrfanView wordt geopend dezelfde kant opgaat...

Vraagjes : heb je het ook met andere plaatjes nadien ?
Heb je het ook met andere image editors dan IrfanView ?

Je instellingen voor ophalen bureaublad-afbeelding heb je volgens mij wel al gechecked, maar je zult het moeten vinden door eliminatie.
 
Volgens mij heeft het 'scriptje' iets uitgehaald, gewijzigd waardoor het daarna met elke afbeelding die in IrfanView wordt geopend dezelfde kant opgaat...

Vraagjes : heb je het ook met andere plaatjes nadien ?
Heb je het ook met andere image editors dan IrfanView ?

Je instellingen voor ophalen bureaublad-afbeelding heb je volgens mij wel al gechecked, maar je zult het moeten vinden door eliminatie.
Ik heb het dan met elke afbeelding. Inderdaad, bureublad gechecked. Maar telkens ik een afbeelding aanklikte om te bekijken kreeg ik een ander bureaublad.
Maar niets verklaard (na clone terugzetten en alles perfect werkend) hoe het mogelijk is dat een ingescande uitgeprinte tekening dit ook kan doen.
Het oorspronkelijke bestand uitgeprint en ingescand heeft volgens mij niets meer te maken met het oorspronkelijke bestand.
 
Klopt ... het zit dus niet (meer) in dit of elk ander bestand, maar ergens in settings van je Windows of apps, zoveel is duidelijk !
Andere editor ook geprobeerd ? GIMP vb...
 
Alles blijft goed werken na die clone. Heb een virusscan gedaan en niets.
Link was iets wat mijn vrouw wou delen vanaf Facebook.
 
Laatst bewerkt:
Klopt ... het zit dus niet (meer) in dit of elk ander bestand, maar ergens in settings van je Windows of apps, zoveel is duidelijk !
Andere editor ook geprobeerd ? GIMP vb...
Geen andere editor geprobeerd. Heb al alles wat in mijn bereik lag geprobeerd. Ben ondertussen al van gisteren avond bezig en keer op keer teruggekeerd naar de clone waar alles goed was. Ben dat opnieuw plaatsen ondertussen meer dan beu geworden. Bijna 30 minuten telkens wachten tot alles terug staat. Zolang ik dat bestand niet open, geen probleem. De link openen geeft geen probleem. Het is maar als ik de tekening opsla dat de miserie begint zodra ik dat bestand open.
 
Raar dat je het ook krijgt als je DIE bepaalde afbeelding die je afgeprint hebt ook weer dat probleem krijgt. Dit stelt mij zeer de vraag wat die afbeelding juist doet. Want als ik het goed begrijp is het telkens na die ene afbeelding dat je dit probleem krijgt. Hoe je die afbeelding ook wil bekijken of bewerken heb je dit fenomeen aan je been. Ik heb ook geen enkel idee wat je probleem zou kunnen zijn, of het probleem. Als die afbeelding op je computer staat zou ik aan een soort virus kunnen denken, maar als je hem in scant van een afgeprinte foto snap ik niet wat die foto dan dit probleem teweeg brengt.
 
Heb ondertussen het gewone "foto's" geselecteerd voor JPG. Dit doet het zoals het hoort met een fotoprogram. Dus Irfan verwijderd uit Windows en opnieuw geinstalleerd en ja hoor, alles is in orde. Ik raak niet meer aan het bestand.
Het blijft echter een raadsel hoe een ingescande foto dit kan teweegbrengen. Dat heeft dus niets met Irfan te maken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan