Internet Algemeen Vervelend probleem toestemming cookies oplossen

De laatste tijd was ik op mijn (oude) laptop vooral bezig met de foto's van mijn reizen. Hiervoor maakte ik heel dankbaar gebruik van de foto's en de info, die ik terugvond op Flickr. Vanaf dat ik met de "nieuwe" laptop werk, geraak ik wel op de website, maar dan moet ik een hele reeks vragen invullen over cookies e.a. Ik heb daar echt geen behoefte aan en vrees dat ik de verkeerde opties zou invullen. Ik dacht : zou het toeval zijn dat dit juist gebeurt als ik van laptop verander. Ik heb nu eens op de oude laptop geprobeerd en daar krijg ik dat scherm nog steeds niet. Ik heb de link gekopiëerd naar de nieuwe en dan krijg ik weer die hele reeks van vragen. Is er ergens een instelling die ik kan aanpassen om dat te vermijden ? Graag eenvoudige uitleg, waarvoor alvast bedankt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bent u bekend met de browser extensie "I don't care about cookies"?

Die vult alles voor u in en op gezette tijden verwijder je dan ineens alle cookies die het systeem verzameld heeft.

Als je deze extensie gebruikt zie je geen cookiemeldingen meer.

Mijn "probleem" is opgelost. Helemaal onderaan de lijst heb ik enkel "reject all" geselecteerd. Ik denk dat er een slotje op kan.
Als je daar mee kan leven : het weigeren van cookies heeft voor veel (en meer en meer...) sites tot gevolg dat ze niet meer werken.
De aanbevolen werkwijze van hierboven is net het omgekeerde : aanvaarden van alle cookies. Die vormen immers toch geen bedreiging, verbeteren alleen de werking van je browser.

Er zit wel een verschil in cookies:
Misschien maakt dit mensen (onnodig) bang omdat men niet weet wat precies een cookie doet

Tracking cookies​

Hoe werkt dit? Een website (A) kan bijvoorbeeld een adverteerder toestemming geven om een cookie te plaatsen. Die adverteerder weet dan ook dat je de website of pagina hebt bezocht. Het echte voordeel voor die derde partij (de adverteerder) ontstaat als de gebruiker ook op een andere site (B) komt die ook toestemming heeft gegeven aan de adverteerder om cookies te plaatsen. De adverteerder ziet dan dat deze gebruiker zowel sites A als B bezocht heeft. En hij heeft meer informatie dan website A of B los van elkaar over de gebruiker hebben. Cookies die het 'volgen' van mensen mogelijk maken, noemen we tracking cookies.

Vermomde tracking cookies​

Sommige sites ‘vermommen' de trackingcookie van een derde partij via een technisch trucje als een cookie die het zelf plaatst ('CNAME Cloaking'). Browser Firefox met de adblocker-extensie Ublock Origin weet de meeste van deze 'vermomde' cookies tegen te houden. Dit geldt niet voor andere browsers zoals Edge of Chrome.

Cookiemeldingen tegenhouden​

Baal je van al die cookie-popups? Enkele van de adblockers kunnen ook een deel van de irritante cookiemeldingen tegenhouden.

Ghostery​

Het simpelste gaat dit met Ghostery. Deze adblocker blokkeert advertenties, trackingcookies en inmiddels ook de meeste cookiemeldingen. De functie heet ‘Never consent’ (nooit mee instemmen) en zet je met één klik aan of uit.

Wel raar dat je dan I'dont care ... aanraadt, want alles aanvaarden is precies wat die doet !

Waaron ziet gij altijd tegenstrijdigheden in wat ik zeg? Dat vind ìk nu raar.

Het gaat mij om eenvoud en gemak: heb je die extensie, dan hoef je alleen af en toe alle cookies te verwijderen, behoudens een paar beschermde cookies, bijvoorbeeld van de browsercode van de bank.

Omdat uBlock Origin en ook Brave van zichzelf al de meeste cookiemeldingen tegenhouden gebruik ik de extensie de laatste tijd feitelijk niet meer. Omdat hij niet echt meer nodig is.

Als er tegenwoordig dan toch een cookie melding opduikt kies ik voor "weigeren", gewoon uit protest. Nog nooit een probleem mee ondervonden.

Ik vind enkel tegenstrijdigheden als die er ook zijn hé ... een extensie met de bedoeling om alle cookies klakkeloos te aanvaarden omdat het je niet kan schelen (I don't care ...) gebruiken om zo weinig cookies te aanvaarden is een tegenstrijdigheid, lijkt mij nogal wiedes.

Dan ben je idd. beter af met de oplossingen die browsers je aanbieden, als je er maar rekenschap geeft van het feit dat het niet aanvaarden van cookies behoorlijk wat niet-werkende sites tot gevolg kan hebben.

Ik aanvaard geen enkele cookies en heb nog geen enkele site gezien die niet goed werkt door die niet te aanvaarden, wat ik ook ambetant vind is dat ge op fb steeds die dingen in reklame terug krijgt als je op een endere pagina gaat gaan kijken naar iets zoals bv je kijkt naar een gsm en al de reklame dat ge daarna krijgt op fb is over gsm's en dit komt volgens mij van die cookies en dat weigeren van cookies helpt dus niet op veel pagina's

Ik aanvaard geen enkele cookies en heb nog geen enkele site gezien die niet goed werkt door die niet te aanvaarden
Puur geluk gehad dan. Bepaalde cookies zijn op sommige sites noodzakelijk, bijv. om ingelogd te blijven op forums. En ook bepaalde andere sites werken niet zonder acceptatie van noodzakelijke cookies.
Dus ik denk dat wel dat "geen enkele" met een korrel zout moeten nemen. Je weigert waarschijnlijk alleen de aangeboden cookies die je kunt weigeren anders ga je toch tegen problemen oplopen op een gegeven moment hier of daar.

Terug
Bovenaan