Verdacht email via 2dehands..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik krijg om de dag een mail toegestuurd van 2de hands.be omwille dat er vanaf een Samsung Galacy s6 de andere keer is dit een Huawei 10 en van uit Rotterdam of Amsterdam ingelogd werd ...
1580821146056.png


wat ik zeker niet ben geweest ... nu betwijfel ik hier de echtheid van deze mail en heb eerder het vermoeden dat men enkel de toegang verschaft aan mogelijke hackers indien men op deze mails zou ingaan ...

een voorbeeld van zulke mail ..


Ashampoo_Snap_dinsdag 4 februari 2020_08h09m09s_001_.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je eens hier posten welke linkinhoud je te zien krijgt als je met de cursor over de knop 'nieuw wachtwoord instellen' gaat hangen ? Geen idee of je zoiets met Ashampoo snap die je gebruikt ook kan 'vangen', anders even afschrijven aub ...
 
bij het aanklikken van "nieuw wachtwoord instellen " sprong direct de Malwarebytes Premium op !
*ik diende een uitzondering toe te staan en kreeg vervolgens wederom een waarschuwing betreffende de site zelf !

Ashampoo_Snap_dinsdag 4 februari 2020_08h33m51s_003_.jpg


Ashampoo_Snap_dinsdag 4 februari 2020_08h35m22s_004_.jpg


*duidelijk dat men zulke mails dient te negeren ... bij deze een waarschuwing naar anderen toe .
 
Duidelijk hé ... dat zijn wel het soort phishing-pogingen waar je afvraagt of het 'target' nl. paswoorden bemachtigen van je 2dehands-account al de effort wel waard zijn. Tenzij je er van uitgaat dat véél mensen overal en altijd hetzelfde paswoord gebruiken. En je dus op deze manier nog in andere apps en/of sites van de betrokken persoon kan inbreken ...

Ook daarvoor dus een waarschuwing bij deze : gebruik diverse paswoorden én gebruik een goed paswoord manager.
 
bij het aanklikken van "nieuw wachtwoord instellen " sprong direct de Malwarebytes Premium op !
*ik diende een uitzondering toe te staan en kreeg vervolgens wederom een waarschuwing betreffende de site zelf !

Bekijk bijlage 246169

Bekijk bijlage 246170

*duidelijk dat men zulke mails dient te negeren ... bij deze een waarschuwing naar anderen toe .
Ik zou dit het beste melden via dit mailadres: verdacht@safeonweb.be
Zie meer op: https://m.hln.be/nieuws/verdachte-mail-ontvangen-stuur-hem-naar-de-overheid~a2f977db/
 
Ik heb ook een email ontvangen van 2dehands waarbij gesteld werd dat al mijn zoekertjes zouden gewist worden....
De bijhorende links waren allemaal correct behalve 1 (die waar je moest op klikken om geen "verlies" te lijden).
Bij controle zag ik dat het adres begon met 2duhands ipv 2dehands. Dat zegt voor mij al genoeg.
Zoals in #2 gezegd, eventjes met de cursor over de link passeren en uw ogen goed opendoen. Ik heb de mail trouwens ook doorgestuurd naar verdacht_at_saveonweb.be
 
ja this tegenwoordig van opletten geblazen en niet zomaar in het wilde weg verder te klikken ... dat was hier dan ook de reden om deze dergelijke mail's weer onder de aandacht te brengen met de bedoeling om een ieder weer aan te manen goed op te letten !
 
Man is 3.400 euro kwijt na ‘phishing’ via 2dehands.be: “Petitie gestart om site offline te halen”

 
Man is 3.400 euro kwijt na ‘phishing’ via 2dehands.be: “Petitie gestart om site offline te halen”

Tja... kan je langs twee kanten bekijken. Als die man zich laat oplichten via een website welke totaal niets te maken heeft met 2dehands.be, dan zou hij beter moeten weten. En dan is 2dehands ook totaal niet verantwoordelijk voor die man zen daden. Kan je vergelijken met iemand die zich laat oplichten via de telefoon, en dan Belgacom gaat aanklagen!?!

Langs de andere kant zou het geen kwaad kunnen om die website en de policy erond een upgrade te geven naar een officiele veilingsite. Maar dan moeten ze de nadelen er ook bijnemen natuurlijk. Je kan niet de vrijjheid EN de veiligheid hebben. Het is het ene OF het andere.
 
Man is 3.400 euro kwijt na ‘phishing’ via 2dehands.be: “Petitie gestart om site offline te halen”

Ik was dat artikel ook al tegen gekomen ik vindt dat die man gelijk heeft 3.400 euro is veel geld, daar kun je al veel leuke dingen mee kopen en zoveel geld verliezen is altijd zeer ernstig want veel mensen moeten lang sparen voor dit bedrag bijeen te krijgen vooral met de geldnood tegenwoordig, en uiteraard gaan veel mensen er vanuit dat zo een beroemde website veilig is ook al is dit niet altijd veilig, je moet altijd opletten als je online bankgegevens ingeeft.
 
Waar zou dat toe leiden ? Als je 2dehands.be offline moet halen omdat er phishing mails worden verstuurd die de naam van de site misbruiken dan kan je straks elke site waar betalingsverrichtingen mee kunnen gebeuren potentieel offline moeten halen. Want bij elk van die sites kan iemand phishing mails opmaken en rondsturen ?

Zo straft men dan wel de verkeerde : zij zijn slachtoffer - géén dader ... zou het niet beter zijn alle aandacht daarop te richten ? Wie stuurt die mails ?
Ik ben ook overtuigd dat de Security Unit van de overheid idd. dat laatste probeert te achterhalen.

En we (echt : wij, het forum) kunnen bijdragen door te blijven hameren op het punt dat je bij elke link moet checken of een klik erop je niet van de website weghaalt en/of leidt naar een valse website.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan