E-mail Email met Windows Live Mail 2011

Speurneus

Steunend lid
Vip Lid
Goedemorgen,
Ik gebruik nog steeds Windows Live Mail 2011 (WLM), ondanks dat dat al jaren niet meer wordt ondersteund door Microsoft. Werkt prettig en uitstekend, in mijn geval voor 5 verschillende mailadressen. Aangezien Microsoft maar blijft zeuren dat ik van Windows 10 naar Windows 11 moet overstappen, ben ik daar wat huiverig voor omdat ik ergens las dat WLM niet zal werken onder Windows 11. En ja, ik weet dat er diverse andere mailprogramma's zijn, soms ook gratis, maar vaak betaald als je meer dan twee mailadressen wilt beheren. Heeft iemand ervaring met WLM onder Windows 11 of weet hoe dat gebruikt kan blijven worden ?
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik zie net dat ik me vergist heb. Allebei zijn het Pop3 accounts. Tiscali , een dochteronderneming van KPN ( grote internetptovider, waarschijnlijk wel bekend bij je) en de andere is een Zonnetje account

Laatst bewerkt:
Om een Tiscali-account om te schakelen naar IMAP in plaats van POP3 (of om IMAP correct in te stellen), moet je je e-mailclient (zoals Outlook, Thunderbird of Apple Mail) configureren met de juiste IMAP-instellingen. Hieronder vind je de stappen en de benodigde gegevens:

### 1. **Open je e-mailclient instellingen**
Dit hangt af van welke e-mailclient je gebruikt. Zoek in de instellingen naar de optie om een nieuw account toe te voegen of een bestaand account te wijzigen.

### 2. **Kies voor "IMAP" als accounttype**
Wanneer je wordt gevraagd om het type e-mailaccount te selecteren, kies dan voor "IMAP".

### 3. **Vul de IMAP-instellingen in voor Tiscali**
Gebruik de volgende gegevens bij het instellen van je Tiscali-account voor IMAP:

- **Inkomende server (IMAP):**
- Serveradres: `imap.tiscali.it`
- Poort: `993`
- Beveiligingstype: SSL/TLS

- **Uitgaande server (SMTP):**
- Serveradres: `smtp.tiscali.it`
- Poort: `465` of `587`
- Beveiligingstype: SSL/TLS (voor 465) of STARTTLS (voor 587)

- **Gebruikersnaam:** Je volledige Tiscali e-mailadres (bijvoorbeeld: `gebruikersnaam@tiscali.it`)
- **Wachtwoord:** Het wachtwoord van je Tiscali-account

### 4. **Controleer de instellingen voor het verzenden van e-mails (SMTP)**
In sommige e-mailclients moet je ook de uitgaande server (SMTP) correct configureren. Vul hier dezelfde SMTP-instellingen in als hierboven vermeld.

### 5. **Bewaar de instellingen en test je account**
Sla de instellingen op en laat de e-mailclient proberen verbinding te maken. Als alles correct is ingevoerd, zou je nu e-mails moeten kunnen verzenden en ontvangen via IMAP.

### Waarom IMAP?
Met IMAP worden je e-mails op de server bewaard, zodat je ze vanaf meerdere apparaten kunt synchroniseren en bekijken, terwijl met POP3 de e-mails van de server worden gedownload en lokaal op één apparaat worden opgeslagen.

Als je nog vragen hebt of tegen problemen aanloopt, laat het me weten!

Idem voor Zonnet :

Om je Zonnet.nl-account om te schakelen naar IMAP, of om de juiste instellingen in te voeren in je e-mailclient, kun je de volgende stappen volgen. Dit zorgt ervoor dat je e-mail gesynchroniseerd blijft tussen verschillende apparaten via IMAP in plaats van POP3.

### 3. **Vul de IMAP-instellingen in voor Zonnet.nl**
Gebruik de volgende gegevens om je Zonnet.nl-account in te stellen voor IMAP:

- **Inkomende server (IMAP):**
- Serveradres: `imap.zonnet.nl` of `imap.webmail.zonnet.nl`
- Poort: `993`
- Beveiligingstype: SSL/TLS

- **Uitgaande server (SMTP):**
- Serveradres: `smtp.zonnet.nl`
- Poort: `465` of `587`
- Beveiligingstype: SSL/TLS (voor poort 465) of STARTTLS (voor poort 587)

- **Gebruikersnaam:** Je volledige Zonnet e-mailadres (bijv. `gebruikersnaam@zonnet.nl`)
- **Wachtwoord:** Het wachtwoord van je Zonnet-account

### 4. **Controleer de instellingen voor het verzenden van e-mails (SMTP)**
Zorg ervoor dat je de juiste uitgaande server (SMTP) instellingen invult:

- **SMTP-server:** `smtp.zonnet.nl`
- **Poort:** `465` (SSL) of `587` (STARTTLS)
- **Authenticatie vereist:** Ja, vul hier dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord in als voor het inkomende mailaccount.

Ben er even tussenuit geweest, toch nog even reageren:
Deus zei:
Berichten en mail adressen vanuit Live Mail exporteren, dan importeren al geprobeerd?
Jawel, zie mijn vorige bericht. Iedereen bedankt voor de reacties.

Stond dus niks over exporteren (bestanden) van in je vorige berichten.

Heb vroegere verschillende WLM accounts omgezet naar andere of nieuwe installaties.
Je kan sowieso alles exporteren maar of de windows 11 versie IAF importeert weet ik niet, mogelijk wel.
Er is ook nog exchange.

Als je je accounts omzet naar IMAP mss niet meer nodig maar als je graag een backup hebt van je huidige mails in WLM, maak dan een backup van je mail folders:

In windows 7 was dat:
Gebruikers\uw naam\Local\Microsoft\Windows Live Mail\

In Win10 waarschijnlijk:
Gebruikers\uw naam\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail\
Of:
Gebruikers\uw naam\Roaming\Microsoft\Windows Live Mail\

Daarin staan al je emails als *.eml bestand, dat kan door meerdere mail clients of tools gelezen worden.
Of gebruik MailStore Home, vind je genoeg over op dit forum.

Laatst bewerkt:
Goedemiddag Deus, sorry voor de wat late reactie, maar we waren een paar dagen van huis.
Ik schreef inderdaad niet letterlijk over exporteren maar wel dat importeren steeds gezeur gaf, dat wilde niet lukken, omdat er maar een deel van de e-mail overgezet werd. Verder noem je dat Microsoft Exchange ook nog bestaat en ik ken dat ook wel, maar merkwaardig genoeg krijg ik dat niet aan de praat, als ik die probeer krijg ik twee meldingen na elkaar, zie de beide bijlagen. Ik vermoed dat dat te maken heeft met het feit dat ik twee POP3 accounts heb en geen IMAP?
Maar het is me uiteindelijk wel gelukt om alles over te zetten naar EM Client, maar wel als POP3, omdat dat om bepaalde reden mijn voorkeur heeft. Zo lang mijn desktop nog draait op Windows 10 kan ik WLM blijven gebruiken, maar ik zal op enig moment toch naar Windows 11 moeten vrees ik en EM Client werkt daar wel onder. Mijn desktop is nieuw genoeg om op Windows 11 te kunnen werken.
Of het upgraden t.z.t. nog problemen geeft? Ik hoop het niet. Van Windows 7 of 8 naar 10 ging altijd goed eigenlijk. Bedankt voor je reactie !

Bijlagen

• Exchange-1.jpg
    Exchange-1.jpg
    15.8 KB · Weergaven: 17
  • Exchange-2.jpg
    Exchange-2.jpg
    12.9 KB · Weergaven: 19
Wat ik in #21 was met pop3.
Als je omschakelt en die map (+ uiteraard bestanden en submappen erin) kopieert heb je normaal alles. (Wel eerst zichtbaar maken)

Daarna best ook even controleren of de *.EML (email) bestanden er ook in staan en dan openen, kwestie van zeker te zijn ;-) .
(Mocht dat ooit aangepast zijn kan je in instellingen van WLM wel terugvinden waar ze geplaatst worden.)

Oeps... dat kan blijkbaar héél wat redenen hebben waarom het misloopt, die voor een leek niet te remediëren zijn ...

Het initialiseren van MAPI (Messaging Application Programming Interface) op een PC kan misgaan om verschillende redenen. Hier zijn enkele veelvoorkomende problemen die kunnen optreden:

1. Verkeerde versie van Outlook of MAPI

- Compatibiliteitsproblemen: Als de versie van MAPI die op de PC is geïnstalleerd niet compatibel is met de gebruikte applicatie of Outlook-versie, kan de initialisatie mislukken.
- 32-bit vs. 64-bit MAPI: Als er sprake is van een verkeerde combinatie van 32-bit en 64-bit applicaties (bijv. een 32-bit applicatie probeert een 64-bit MAPI-client te gebruiken), kan dat ook voor problemen zorgen.

2. Ontbrekende of beschadigde MAPI-bibliotheken

- MAPI vereist specifieke bibliotheken en DLL-bestanden (zoals `Msmapi32.dll`). Als deze bestanden ontbreken, corrupt zijn, of onjuist zijn geregistreerd, zal MAPI niet goed functioneren.
- Onjuiste registervermeldingen: In sommige gevallen kunnen foutieve of ontbrekende registersleutels leiden tot MAPI-fouten.

3. MAPI-profilen kunnen niet worden geladen

- Outlook gebruikt een MAPI-profiel om toegang te krijgen tot mailboxen. Als het profiel corrupt is of verkeerd geconfigureerd, zal MAPI niet goed worden geïnitialiseerd.
- Gebroken of incomplete profielen: Als Outlook geen correct ingesteld profiel kan vinden, kan het MAPI-protocol niet correct worden geladen.

4. Rechten- of toegangsproblemen

- Gebruikersrechten: Als de gebruiker niet de juiste rechten heeft om toegang te krijgen tot de MAPI-bibliotheken of als er beperkingen zijn in Windows-toegangscontrole, kunnen er fouten optreden tijdens de initialisatie.
- Beveiligingssoftware: Antivirus- of firewall-instellingen kunnen de toegang tot MAPI blokkeren, wat leidt tot problemen.

5. Problemen met Exchange of mailserver-connectiviteit

- Als Outlook of een andere MAPI-gebaseerde applicatie geen goede verbinding kan maken met de Exchange-server (bijv. vanwege netwerkproblemen, slechte serverconfiguratie, of een firewall die de poorten blokkeert), kan MAPI niet worden geïnitialiseerd.

6. Verouderde of corrupte MAPI-instellingen

- In sommige gevallen kunnen instellingen uit oudere versies van MAPI conflicteren met de huidige configuratie. Dit kan gebeuren wanneer er eerder een oudere versie van Outlook of een andere MAPI-client op het systeem was geïnstalleerd.
- MAPI-over-HTTP foutconfiguratie: MAPI-over-HTTP, dat nieuwere versies van Outlook gebruiken om met Exchange te verbinden, kan ook fout gaan als dit niet correct is ingesteld.

7. Problemen met externe MAPI-toegang

- RPC/HTTP en MAPI/HTTP configuratie: Voor MAPI-over-HTTP en RPC-over-HTTP kunnen verkeerde configuraties in Exchange of Outlook ervoor zorgen dat MAPI niet goed wordt geïnitialiseerd.

Oplossingen:

- Herinstalleren of repareren van Outlook of de MAPI-componenten.
- Controleren op corruptie van de profielinstellingen in Outlook.
- Het register opschonen en de juiste sleutels opnieuw registreren.
- Zorgen voor correcte gebruikersrechten en netwerkconnectiviteit.

Deze fouten kunnen vrij technisch zijn, maar met de juiste troubleshooting en hulpmiddelen kunnen ze vaak worden verholpen.

Beste Philip, wederom hartelijk dank voor je uitvoerige toelichting over de werking van Exchange, maar aangezien ik inmiddels al heb over kunnen zetten zal ik me daar niet meer mee gaan bezighouden.
Nog wel even een vraag over een eerdere reactie van je , bericht #15:
Die omzetting voor de toekomst is echt wel belangrijk ! Met POP3 zit je niet goed voor bewaren van mails...
Ik zie niet in waarom niet, alle mails worden nu op mijn eigen PC bewaard en pas verwijderd als ik dat zelf zou doen. Ik wil juist niet al die mail op de server zoals je weet. Als je nog wilt reageren, prima natuurlijk, maar wat mij betreft mag er een slotje op dit onderwerp.

Reactie #25 ging niet over Exchange maar over mailaccounts/boxen in het algemeen !
Er werd wel de Outlook app als voorbeeld genomen, maar wat er staat geldt voor ALLE mailserver configuraties.

#15 : POP3 bewaart alles lokaal, inderdaad maar ook ENKEL lokaal en dat is een risico. Als je je daar goed tegen indekt met backups en ev. opslag buitenhuis is dat natuurlijk ook OK, maar je legt de volle verantwoordelijkheid enkel bij jezelf.

De grootste zorg daarbij is PRECIES waar je nu tegenaan loopt : veranderen van toestel of apparaat, software die wijzigt door de jaren heen etc... exporteren en importeren : als die besognes steken over langere termijn zeker eens of meerdere malen de kop op. Met een IMAP protocol ben je daar vanaf - account configureren op nieuwe PC of in nieuwe mailsoft en hupsakee - daar staan alle mails weer.

Maar als je goede redenen hebt om géén serveropslag bij derden te aanvaarden, tja ... dan zit er niets anders op.

maar ook ENKEL lokaal
Klopt niet.
Kan je of in mail client, tenminste toch al zeker in outlook, vroegere WLM en nog wat... Of bij webmail op de site instellen om mails bepaalde tijd of altijd bijhouden. Of na bep. tijd wissen, of enkel wissen als prullenbak leeggemaakt wordt of....]
Als je oude mails die je al binnengehaald hebt en logt aan met een ander apparaat worden die op het nieuwe apparaat dacht ik ook allemaal gedownload.
Als je dat instellt kan je zelfs na xx-jaar ook via webmail nog aan je oude mails.

Meeste digibeten, vooral oudere, geraken met Imap en gebruik van meerdere apparaten zelfs vaker ongewenst mails kwijt dan met pop3 als die ingesteld is op bijhouden.

Laatst bewerkt:
Ik weet Deus dat je hier probeert mensen te overtuigen dat POP3 mails ook op de server bijhoudt, maar dat is een eventuele mogelijkheid die jij alleen weet zitten ... geen standaardgedrag.

Als je mails binnengehaald hebt met POP3 in standaardinstelling, probeer dan maar eens daarna dezelfde mail nog eens op te halen vanop een ander toestel, zal niet lukken.

Ik wil dan ook enkel duidelijk het onderscheid aangeven zodat lezers niet onverwachts toch oude mails niet meer terugvinden op de server.

Dat zijn geen geheimen maar standaard instellingen., enkel instellingen die bij verschillende prgs of servers in ander menuutje of optie staan.
Enkel een kwestie van correcte vakjes aan- of uitvinken en tijdspanne/voorwaarden instellen.
Net zoals jij wil/probeer ik correcte info geven.
Keep mail POP3.png

Terug
Bovenaan