Netwerk traag internet op HP laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.
goede namiddag ,

ik zit met traag internet op de laptop van de kleinzoon, het betreft een HP 17CA0118nb, hij zal zo'n 4 jaar oud zijn ...vorig jaar was de HD defect , en met tips van Wivy die mij ook de handleiding bezorgde hier een SSD in geplaatst . er staat win10 home 64 bit op ,win versie 22H2 , een AMD Ryzen 3 en 8gb ram ...bij net werk zie ik staan ( via speccy) realtek RTL 8723DE 802.11 pcie adaptor .
gisteren 17 mei nog een update gedaan voor win , ook Hp support assistant erop gezet en die zegt dat alles O.K. is ...geen Updates .
op deze HP haal ik slechts via speedtest telenet 31,9 MBps

op mijn oude Acer 7741 ....haal ik 91,7 MBps !! ook win 64 en 4Gb ram

op mijn HP van rond de 2 jaar oud 17 CP000nb onder win 11pro 64bit en 8gb ram AMD Athlon silver 3050 U haal ik 142,7Mbps

wat kan het probleem bij de Hp zijn die nauwelijks 31,9 MBps haalt ....heb een scan gedaan met Malwarebytes en de win virus det. staat ook aan ( defender ) en de Hp suppoet assistant zegt dat er geen updates zijn ....ik denk dan toch aan de netwerkkaart ??? niet de juiste driver software ???

groeten,

françois
 

Bijlagen

  • IMG_20230517_115048.jpg
    IMG_20230517_115048.jpg
    55.4 KB · Weergaven: 89
  • IMG_20230517_114822.jpg
    IMG_20230517_114822.jpg
    40.6 KB · Weergaven: 76
  • IMG_20230517_114831.jpg
    IMG_20230517_114831.jpg
    43.5 KB · Weergaven: 72
  • IMG_20230517_115236.jpg
    IMG_20230517_115236.jpg
    38 KB · Weergaven: 73
Kan eigenlijk div oorzaken hebben:
1) slecht geplaatste apparaat. (teveel beton waar signalen niet doorheen kunnen) => eventueel wifi-versterker plaatsen (wifi-pods /TP Link deco werkt erg goed)
Toestellen die kunnen storen:

  • Alarmsysteem of bewakingscamera’s
  • Draadloze telefoon
  • Babyfoon
  • Draadloze geluidsinstallatie
  • Game controller
  • Microgolfoven
  • Weerstation
  • Draadloze lichtschakelaar of deurbel
2) teveel gebruikers op hetzelfde kanaal aanwezig. => Probeer kanaal te wijzigen
3( verkeerd geinstalleerde drivers
 
Met de focus die veel posters hier leggen op het netwerk, op de wifi-instellingen e.d. negeren we eigenlijk het probleem : TS zet 2 machines naast elkaar en krijgt enorm verschillende resultaten op het ene toestel dan op het andere ?
Dus aan die wifi-instellingen, ontvangstproblemen door muren, te zwak signaal etc. etc. kan het allemaal niet liggen.

Er moet een verschil te wijten zijn aan de netwerkkaarten, de wifi-modules hardwarematig of iets dergelijks zijn... Iemand ideetjes daarover ?
 
Hallo Allemaal,

Lange Pier ...je schreef >>>
Automatisch driver update uitzetten en de juiste bij de maker van de lan en wifi kaart ophalen en installeren.
Waarmee er wordt geïnternet staat er niet bij.

ik gebruik de laptop altijd draadloos en in je vorige bericht maakte ik inderdaad een typefout met MB ...het moet Mb zijn ...ik heb het éénmaal goed vermeld ...maar zoals een ander forum lid ( Ddragon80 ) opmerkte ...de foto's spreken toch voor zichzelf ,hier staat Mb .....het zal een probleem zijn met de wlan module of software ( driver )..dat hoop ik nog vandaag te proberen ...nu mail ik vanop mijn oude Acer ...ik moet de desbetreffende laptop nog gaan ophalen bij de kleinzoon

En inderdaad Philip ....Jij bekeek de foto's aandachtig !!! de laptops staan Naast elkaar ...de 3 laptops met een groot verschil in download snelheid , ze zijn ook niet verbonden met een draad ...maar alle 3 draadloos naast elkaar en inderdaad Philip slaat de nagel op de kop >>>>> machines naast elkaar en krijgt enorm verschillende resultaten op het ene toestel dan op het andere ?
Dus aan die wifi-instellingen, ontvangstproblemen door muren, te zwak signaal etc. etc. kan het allemaal niet liggen. >>>> 100% mee akkoord Philip .

ik laat zeker nog wat weten ,hoe het afloopt met nieuwe drivers ............

grt,

françois
 
zonet 2 drivers geprobeerd ,volgens ik zag was de recentste van 30 juni 2020 was 13 mb sp 105752 en hetzelfde resultaat ....m.a.w. niet goed .Ga nu kijken op de site van realtec en we zien wel ...we geven het nog niet op

grt
 
hoi Wivy ,

ook niet gelukt ....even eerst opgezocht hoe ik dat moest doen ...ben geen comp.expert ,dat weet je wel hé !! dus via apparaat beheer ...dan de driver verwijdert ,terug opgestart ...zag dat het icoontje van internet weg was en kon niet draadloos op internet .
Dan de driver opnieuw geinstalleerd , geklikt op het internet symbool ..moest terug mijn modem/router paswoord ingeven ...en het symbool met de ontvangst sterkte was er terug en ik kon terug op internet ...dan de speedtest gedaan en geen verschil ...in feite nog iets minder ,maar dat kan . dus nog niet opgelost .Maar we geven nog niet op ...Ik ga ook eens een mail sturen naar Realtec wat die te vertellen hebben ..tenminste als ze erop reageren
 
Mailtje sturen naar de fabrikant van je Wifi adapter is nutteloos. Doe dat jezelf aub niet aan. Is zoals een mail naar de premier sturen om een ruzie met je vrouw op te lossen.
Ik denk niet dat dit een driver probleem is.
Kan je die testen eens uitvoeren op een 'betere' of andere locatie?
 
ohh...kan maar proberen he ...ik kan zeker die testen ergens anders uitvoeren ,maar denk dat dit weinig nut heeft ...hier bij mij thuis zijn er 2 laptops die het veel beter doen dan die HP .Maar als ik morgen naar de dochter ga, kan ik ze wel allemaal meenemen en de test doen ...volgens mij heeft zij nog een sneller internet .

let op ...het kan ook het probleem van de wlan module zijn hé ....mijn eerste idee was ...module of driver .Het is jammer ,dat ik niet weet of het goed werkte vanaf het begin , want dan werkte ik met een kabeltje !!
En voor de weinige keren dat ik hem gebruikte ...en denk zo'n maand voor einde van de garantie periode ging de HD defect ,ik dacht ...als ik hem binnen geef ,hoe lang ga ik hem kwijt zijn en hoe ga ik hem terug krijgen ...in welke staat bedoel ik . Je hoort al eens dat een HD crasht ,dan denk ik ja ,misschien na duizenden uren gebruik ...maar ben er zeker van ,in dagen geteld ...dat ik hem niet meer dan 2 maanden had gebruikt en de HD ging defect .Ik heb dan een SSD geplaatst met tips op dit forum ....het moeilijkste was om dat ding open te krijgen zonder schade .
Na het plaatsen van de SSD heb ik er win10 opgezet en aan de kleinzoon gegeven .ik gebruikte terug mijn oude,oude Acer en ja ik dacht ...ik koop toch maar een nieuwe en dat was ook een HP 17CP000nb ....en ook tot nu toe zelden gebruikt .

grt
 
Ddragon 80...wat ik nog even wilde zeggen ...testen op een andere locatie kan ...maar beter ??? als hij hier op minder dan 1 mt van de modem router staat en het is niet goed vergeleken met de 2 andere ? ja ..........
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan