Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag,
Ik heb mij een Akoya MD 8868- Medion aangeschaft met win 8.1-64b voorgeinstaleerd. Deze werkt eigenlijk prima, buiten...
Daarin zit er een dvd/cd speler "TSST Corp SH21DB" i n. ( Werkt goed )
Ik heb deze in de BIOS als eerste in de rang geplaatst, om eigenlijk als eerste met één of andere Boot cd te kunnen opstarten.
Ik heb nu al 2 boot cd's willen gebruiken ( Acronis en Paragon ) maar tot mijn verwondering loopt mijn pc gewoon door tot aan mijn windowscherm.
Niettegenstaande de Boot cd's wel werken op andere pc's.
Daar deze win8.1 voorgeinstalleerd is, zou ik willen een volledige image ( clone ) maken van mijn HD.
Maar als ik deze zou willen terugplaatsen, moet de cd opstarten als eerste Boot...
Ik heb dit nu al met enkele cd's uitgetest, maar steeds zonder resultaat.( Ook met Linux Mint geen resultaat )
Er komt zelfs geen enkele nota op het scherm zodanig dat ik één of andere toets zou moeten indrukken, uitgenomen met de recovery cd van Medion zelf..!!
Mag ik jullie deskundig advies aub?
 
Laatst bewerkt:
Maar het wil nog niet zeggen, als hij die cd ziet hangen, dat hij ook zal als first Boot??
in bericht 57 vermelde ik *ik zag dus de externe drive en heb zowel een Windows8 dvd laten starten als ook de AVG rescue cd beiden konden gestart worden ..

**verklaring :
nadat ik eerst de externe drive had aangesloten aan de Medion plaatste ik ook de AVG rescue cd ...
dan pas start/herstarte ik de Medion en riep het menu op met de F8 toets ..waar ik vervolgens met de pijltjes de drive selecteerde ..
nadat ik deze geselecteerd had drukte ik enkel op de Enter toets en onmiddelijk ging de AVG Rescue cd tewerk ...((.daar dit een Medion betrefte van de gebuur heb ik dan dit ondebroken )))
...echter ook bij het plaatsen van de Windows8 dvd ging de dvd aan het werk na het drukken op de Enter toets ((ook hier heb ik deze bewerking dienen te verbreken daar het een andere zijn laptop was ))
m.a.w. de geplaatste cd/dvd 's starten ook op nadat je de Enter toets heb gedrukt
**maar ik heb niet kunnen nagaan of deze de bewerking vanaf de geplaatste opstart mediums ook kon vol trokken worden...de reden hier van is dat het een andere zijne Medion was die ik effe mocht gebruiken.
ben er haast van overtuigd dat dit voor de AVG recue cd geen probleem is ..
wat betreft de Windows 8 dvd deze starte wel op maar de UEFI werd hier dus niet uitgezet !! ((denkelijk dient deze dan ook uit te staan ...)).
 
Hallo

Ik heb even mijn "prachtig lopende Medion " even bewerkt met de recov.CD.
Het betreft hier een voorafgeinstalleerde windows 8.1.
Nu kon ik wel bij die optie komen - geavanceerd - UEFI herstellen . Dit heb ik dus ook gedaan, en dan ziet hij mijn dvd speler met naam hangen.
F10 en afgesloten. Terug opgestart en .. alles was weer van het oude, geen cd/speler meer op naam TSST... wel gewoon weer CD/DVD maar start niet op.

Na lange tijd heb ik ook dit eens mogen ontvangen van Medion:

Waarschijnlijk ligt de oorzaak van het probleem in de EUFI beveiliging welke sinds iets meer dan een jaar standaard op moederborden zit. U kunt deze beveiliging uitschakelen door uw notebook uit te zetten. Vervolgens zet u de notebook aan en drukt u direct na het aanzetten meermaals op [F2] zodat u in de bios komt. In de bios nvigeerd u met de pijltjestoetsen op het toetsenbord naar het tabblad [Security] en vervolgens zet u [Secure Boot] op [Disabled]. U slaat de instellingen op door te drukken op [F10] en vervolgens te kiezen voor [Ja/OK]. Uw computer zal vervolgens automatisch opnieuw opstarten.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u aangaande dit onderwerp nog verdere vragen hebben, dan verzoeken wij u in uw antwoord de tot nu toe gevoerde correspondentie bij te voegen.

Met vriendelijke groet,
Medion Service Center
P. Heijman

Ze hebben het alle sinds goed bekeken, want ze spreken hier van een notebook wanneer het om een PC - desktop gaat.. zien ze toch wel aan het type zeker??? En de oplossing werd al lang uitgetest, maar ...-m-
 
Beste

Je moet niet wenen, je moet niet huilen... ik heb dezelfde pc, aangekocht in de Aldi, en hij doet identiek hetzelfde.
Ik volg nu op verschillende forums dit onderwerp, of spreken we hier beter van een Medion modeverschijnsel.
Volgens dat ik al te weten gekomen ben, zou dit zich voordoen met de meeste AKOYA Medion met windows 8.1.
En de service kennis van Medion is volgens ik overal te horen krijg een Dikke NUL.--g
Overstappen op Linux, maar zonder opstart cd dan..?
 
dus zoals ik het versta heb je de optie met de externe drive en de optie F8 niet gedaan ...
in plaats daarvan heb je de bijgeleverde recovery cd gebruikt en werd je Medion waarschijnlijk ook naar de fabrieksinstelling gezet ...en zijn we nog geen stap verder !
 
Ik heb een externe drive besteld bij Conrad. Ik ben nog steeds in blijde verwachting dat het toch zal opstarten langs die usb disk drive. Alles staat nu inderdaad op de fabriekinstelling, maar het is een kleintje om de stappen terug door te nemen.
Veel resultaat had ik daarbij ook nog niet bekomen.
Ik heb wel iets gelezen, maar het was op een engelstalige forum, dat je eventueel op je "opstartbare usb stick" een bootmanager kan plaatsen en zo aan die cd geraken ...??
Maar veel ken ik daarvan niet.
We zullen zien.
 
zie bericht nr61 waar ik dus vermelde dat ik van de AVG Rescue CD opgestart heb...
zie ook de vermelding betreffende de Windows8....
wat ik hiermee wil zeggen is dat ik dus wel degelijk het vermoeden heb dat je ook de UEFI (SECURE BOOT) dient uit te zetten !!
de Windows8 dvd startte wel op ,maar zoals eerder al vermeld heb ik dus enkel het opstarten van de Win8 dvd nagegaan en niet een volledige setup vanaf deze dvd.
*nu vroeg de buurman me of het ook mogelijk was te starten vanaf een usb stick ..dit heb ik nog niet kunnen nagaan ,omdat de zoon de Medion mee heeft.
echter ben ik ook hier van overtuigd dat dit mogelijk is vermits je degelijk een opstartbare usb stick heb aangemaakt en dat deze dus in geplugd dient te zijn voor al leer je de F8 menu oproept !
 
"CMS (Configuration Management System) op disabled te zetten."

Ik heb dit inderdaad ook gelezen op de site van uw collega " help mij " maar ik kan deze optie nergens vinden.
Al degelijk zoekwerk gedaan in deze " UEFI - Bios " maar nog steeds niets tegengekomen.

http://nieuwsbrief.helpmij.nl/

Bij een laptop van ASUS en Medion moet je soms ook in de sectie Boot van het UEFI, de optie "Launch CSM" op "Enabled" zetten. Gek genoeg zorgt juist dat inschakelen weer voor opstartproblemen: probeer het dus eerst met "Lauch CSM" op "Disabled".
 
De externe samsung cd/dvd usb drive aangekoppeld, als eerste bootdevice gezet, maar jammergenoeg terug geen resultaat.
Je hoort wel de boot cd opstarten, maar het starten loopt steeds door tot aan het windows opstartscherm.
Geen enkele melding op het scherm...
Een poging ondernomen met de F8, maar USB CD zie je nergens staan.
Enkel terug de "boot manager win8" en de externe uefi usb schijf en de exit.
Secure boot staat uit.
Van Medion ook enkel een stilzwijgen, maw geen enkele reactie ..

Ik denk zelf dat een USB (boot) - stick niet zal te vinden zijn in het opstart menu F8 en zelfs terug niet zal opstarten.
Een netwerktechnieker van op mijn werk is zelfs even langsgeweest..maar het enige dat hij zei is: toch eigenaardig hé.. maar geen resultaat.
Hoe is het nu nog mogelijk een image te nemen of een reddings cd te gebruiken?

Maar hoe komt het dan dat hun Medion Rcovery cd dan wel als boot opstart??? Dat is wel de enige cd waarmee het wel lukt???
 
Even mijn post 58 rustig doornemen aub.
Als ik mijn interne cd/drive te voorschijn kan halen, volgens ms-7797, dan is mjn HD win8.1 nergens meer te vinden. Ergens in de rook opgegaan.
Als ik dan alles reset, dan zie ik terug die hd win8.1 maar nergens meer de cd/dvd...
Toch iets raars hé... en die Launch CSM: Enabled is nergens te vinden bij mij.
 
Even mijn post 58 rustig doornemen aub.
Als ik mijn interne cd/drive te voorschijn kan halen, dan is mij HD win8.1 nergens meer te vinden. Ergens in de rook opgegaan.
Als ik dan alles reset, dan zie ik terug die hd win8.1 maar nergens meer de cd/dvd...
Toch iets raars hé

Je Windows 8.1 HD:
Nietmeer te booten (zichtbaar in bootmenu)?
Of nietmeer zichtbaar door bv revoverysoftware of (Windows) installatie medium?

Bij nr 1 is er niet echt een probleem dan neem ik aan, daar dit nietmeer het primaire doel is.

Toevoeging: De HDD is niet zichtbaar voor doorsnee tools daar deze in GPT partitioning staat (vereist voor UEFI enabled). Standaard legacy gebruikt MBR. Voor alle software die dus GPT kan lezen, gaat die HDD wel zichtbaar zijn in CSM modus.
 
Inderdaad, korrekt wat u hier zegt. Maar dan is mijn cd/dvd nergens meer te vinden in het F8 bootmenu. Deze boot ook niet automatisch op.
Maar ik ben niet de enige die kampt met dit probleem. De volledige reeks zit met hetzelfde euvel. Geen opstart mogelijk met één of andere boot cd.
Zeker wel onhandig als er iets voorvalt met je win 8..1.

Maar hoe die Medion cd dan opboot, dat is toch een raadsel..?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan