Status
Niet open voor verdere reacties.
Dag,
Ik heb mij een Akoya MD 8868- Medion aangeschaft met win 8.1-64b voorgeinstaleerd. Deze werkt eigenlijk prima, buiten...
Daarin zit er een dvd/cd speler "TSST Corp SH21DB" i n. ( Werkt goed )
Ik heb deze in de BIOS als eerste in de rang geplaatst, om eigenlijk als eerste met één of andere Boot cd te kunnen opstarten.
Ik heb nu al 2 boot cd's willen gebruiken ( Acronis en Paragon ) maar tot mijn verwondering loopt mijn pc gewoon door tot aan mijn windowscherm.
Niettegenstaande de Boot cd's wel werken op andere pc's.
Daar deze win8.1 voorgeinstalleerd is, zou ik willen een volledige image ( clone ) maken van mijn HD.
Maar als ik deze zou willen terugplaatsen, moet de cd opstarten als eerste Boot...
Ik heb dit nu al met enkele cd's uitgetest, maar steeds zonder resultaat.( Ook met Linux Mint geen resultaat )
Er komt zelfs geen enkele nota op het scherm zodanig dat ik één of andere toets zou moeten indrukken, uitgenomen met de recovery cd van Medion zelf..!!
Mag ik jullie deskundig advies aub?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch veel vraagtekens gezien als je surft op - cd boot+ medion akoya -
Overal enorm veel problemen, maar weinig oplossingen.

Wel heb ik ergens gelezen dat de usb keys wel als boot zouden opstarten. Maar is het ergens mogelijk om je "boot-cd'" te koppelen aan die usb key of eventueel erop kopieren?
( 't is wel een vraag van een leek hé...)
Daarom eigenlijk eens terug naar mijn vroegere vraag: zou het mogelijk zijn om een ext. usb cd drive te laten starten als eerste boot?
 
Bij Aldi, kan je de laptop binnen de maand terugbrengen en terugbetaald krijgen.

Daarvoor zal ik wel even een poging ondernemen om wat informatie te bekomen. Als het zo eventueel zou zitten dat je eerst je PC moet inleveren, om daarna later uw geld terug te krijgen van MEDION,
dan zijn we ver van huis...



Gewoon binnendragen met de reden waarom je hem niet wilt. (boot niet van cd) Direct geld in de hand.
 
erikd zei:
vraag: zou het mogelijk zijn om een ext. usb cd drive te laten starten als eerste boot?
* ik durf het niet met 100% zekerheid bevestigen voor uw systeem !... maar indien je de externe drive aansluit en je gebruik dan de F8 toets dan zou deze althans ook daar vermeld moeten staan ...
dit was wel het geval op de Medion van de gebuur ...daar gebruikte ik mijn externe drive en deze werd daar ook gezien .( hij heeft de aanwezige drive uitgebouwd om een 2de hd te kunnen gebruiken )
 
Terug brengen is de beste optie. Wil dit niet lukken lijkt toch een BIOS update nog een mogelijkheid. Maar dit is uiteraard niet zonder risico. Meestal gaat het wel goed, maar je moet heel zeker zijn een goede versie voor het BIOS flashen, anders is het moederbord naar de eeuwige jachtvelden.

Het kan namelijk gebeuren dat Medion een speciaal BIOS flashed waar bepaalde mogelijkheden zijn uitgeschakeld. Als het een standaard moederbord is, dat niet speciaal voor Medion gefabriceerd wordt, is daar een origineel BIOS voor. Grote kans is dat je daarna wel bij alle instellingen kunt komen.

Maar je moet dit wel durven. Meestal kan dit softwarematig met een door de fabrikant geleverd programma. Soms ook via een USB stick, maar als deze niet in de bootvolgorde staat, is dat geen optie. Hier zit bij jou nu juist het probleem.

Misschien heb je een kenner in de familie of vrienden die dit wel aandurft.
 
qtex zei:
* ik durf het niet met 100% zekerheid bevestigen voor uw systeem !... maar indien je de externe drive aansluit en je gebruik dan de F8 toets dan zou deze althans ook daar vermeld moeten staan ...
dit was wel het geval op de Medion van de gebuur ...daar gebruikte ik mijn externe drive en deze werd daar ook gezien .( hij heeft de aanwezige drive uitgebouwd om een 2de hd te kunnen gebruiken)

Ik heb inderdaad een ext. Usb - HD aangesloten en deze ziet hij wel staan met die F8, maar dit is wel geen usb cd/dvd drive die eventueel zou opbooten met een boot cd!!


 
De ingewanden zzijn allemaal Medion getind.

Moederbord
Fabrikant MEDION
Model MS-7797 (SOCKET 0)
Versie 1.1
Chipset-fabrikant Intel
Chipsetmodel Ivy Bridge
Chipset herziening 09
Southbridge-fabrikant Intel
Southbridge-model P75/B75
Southbridge-herziening 04
Systeemtemperatuur 28 °C
BIOS
Merk American Megatrends Inc.
Versie M7797W08.20I
Datum 9/10/2013
 
Hierbijgvoegd :
 

Bijlagen

  • Systeem.jpg
    Systeem.jpg
    63.3 KB · Weergaven: 91
erikd zei:
Ik heb inderdaad een ext. Usb - HD aangesloten en deze ziet hij wel staan met die F8, maar dit is wel geen usb cd/dvd drive die eventueel zou opbooten met een boot cd!!
kun je een foto plaatsen van wat je bedoeld ...omdat je vermeld een usb hd aangesloten te hebben !
je dient immers een externe usb drive aan te sluiten en geen usb hd
 
qtex zei:
kun je een foto plaatsen van wat je bedoeld ...omdat je vermeld een usb hd aangesloten te hebben !
je dient immers een externe usb drive aan te sluiten en geen usb hd

Ja, natuurlijk moet ik een usb drive aansluiten om een boot cd "proberen" te laten opstarten. Maar om even te "testen" als hij, met de functie F8, mijn USB hd zou zien hangen was dit positief.!
Deze 2de hd stond wel in die keuze bootlijst. Maar een usb drive om te testen heb ik (nog) niet. En.. dat wil dan nog niet zeggen, als hij die usb cd drive zou zien hangen die cd werkelijk zou starten..
 

Bijlagen

  • Functie F8 in Win 8.1.jpg
    Functie F8 in Win 8.1.jpg
    53.9 KB · Weergaven: 90
ik ben er haast van overtuigd dat indien je een externe drive aansluit dat deze dan ook de geplaatste opstart medium zal booten ...
het scherm dat je dus nu laat zien is hetzefde als dat van eerder maar ook dit scherm zag ik op de laptop daarstraks van de gebuur waar ik dan mijn externe drive heb op aangesloten omdat hij dus een 2 de HD heeft geplaatst waar eeder zijn drive station zat.

*ik zag dus de externe drive en heb zowel een Windows8 dvd laten starten als ook de AVG rescue cd beiden konden gestart worden ..
( natuurlijk heb ik dit onderbroken daar het enkel de bedoeling was om dit na te gaan )
een externe drive station heb je al voor 25€

*daarom dat ik in een eerdere post al vermelde dat je ook kunt opstarten vanaf een usb stick ...
 
Lana: Lukt het misschien zo: ms-7797 om bij UEFI te komen ?

Hierbij enkele screen prints.
Inderdaad na al mijn veranderingen, en dit volgens uw link, moet ik u zeggen dat hij inderdaad nu mijn cd disk ziet hangen als ik opstart met F8. Deze kan ik nu ook opstarten, ( ultimate boot cd )
:applaus:
Langs de andere kant moet ik u nu meedelen, dat hij mijn harde schijf niet meer ziet hangen! Als ik met de ultimate boot cd op zoek ga, dan krijg ik de melding - geen hd aanwezig met besturingssysteem.
-m-
Dus dan terug die OS moeten zetten op win8, maar dan is mijn cd disk terug gaan vliegen...
Het zal wel weer een bedoeling hebben dat Medion zo tekeer gaat. Een stille overeenkomst zeker, maar is dit geen vrije markt betreffende de OS keuze?

CSM4.jpg
boot device na verandering  OS.jpg

qtex:

ik ben er haast van overtuigd dat indien je een externe drive aansluit dat deze dan ook de geplaatste opstart medium zal booten ...

Ik ben nu van plan dit even uit te testen. Ik schaf mij een usb disk drive aan, "steek wat kaarsen aan", en hoop op een cd boot.
Maar het wil nog niet zeggen, als hij die cd ziet hangen, dat hij ook zal als first Boot??:vraagteken:

Dank aan twee techniekers​
 
Dan zijn we er nog niet, maar wel een heel klein stapje verder. De CD is gezien en gelezen en je kunt er van booten. Zo ver waren we nog niet.

Maar ik vraag me af, omdat je vanaf een boot cd bent opgestart of je dan een melding kan krijgen dat er op een HD een besturing aanwezig is. Hij zal alle aanwezige data als bestanden moeten zien of lezen. Maar de HD zal wel gezien moeten worden natuurlijk en dat is nu dus niet het geval. ( ik denk even verder )

Ik vind het trouwens wel moeilijk zo om op afstand mee te denken om dit probleem op te lossen. Ik denk als de PC hier voor m'n neus zou staan dat het allemaal wat gemakkelijker, sneller en soepeler zou verlopen.

Ik denk niet dat ik Medion zal aanbevelen aan de mensen waarvoor ik pc reparaties doe. Een pc hoort gebruiksvriendelijk te zijn en dat is deze zeker niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan