Windows 10 Schijfruimte voor systeembeveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn configuratie voor herstelpunten staat op 9,52 GB (=2%).

Als ik een eerste herstelpunt maak is dat 15 of 20 MB. Maar, na een aantal herstelpunten wordt de vrije ruimte blijkbaar opeens kleiner.

Zo had ik vandaag nog maar 4 zelfgemaakte herstelpunten en die hadden 8,5 GB nodig.

Voor mij een reden om alles te verwijderen en weer opnieuw te beginnen met 1 herstelpunt.

Waarom loopt de ruimte voor herstelpunten steeds opeens vol?

Onnodige herstelpunten verwijder ik altijd en het lijkt dan of de beschikbare ruimte toch bezet blijft.

Een herstelpunt is een soort gecomprimeerde copie van je ganse systeem. Een grootte van 2 Gb per herstelpunt lijkt me al héél goed meevallen.
Dat het eerste herstelpunt maar 20 Mb zou zijn kan uiteraard - dat snap je ook wel, dat je geen ganse Windows installatie kan herstellen uit 20 Mb !

Met een herstelpunt van 20 MB kan ik nochtans wel terug naar gisteren en dat is het enige waar het mij om gaat.

Ik heb nu één herstelpunt van 21:31:59 uur en daarmee kan ik dus terug naar 21:31:59 uur. Inmiddels is dit herstelpunt 102,53 MB geworden. Minder dan een uur geleden was het nog 15 MB.

Blijven ze groeien als waren het Chinese kolen?

Dat is het gevolg van incrementeel opslaan.
Een herstelpunt in Windows slaat enkel wijzigingen op ten opzichte van het vorige herstelpunt (of de vertreksituatie) en hoeveel wijzigingen dat zijn (bits en bytes!) groeit natuurlijk met elke minuut, met elke handeling die je stelt, met elk proces op je PC dat iets wegschrijft.

Het is dus heel normaal dat die groter en groter worden omdat bij een eventueel 'herstel' (zeg maar terug gaan in de tijd) er steeds meer bits en bytes moeten terugzetbaar zijn.

Waar het eigenlijk om ging:

Ik maak elke dag een herstelpunt.

Zolang ik ze zelf maak, loopt dit dan op tot meestal 9 herstelpunten.

Dan wordt er door een of ander externe bron ongevraagd een herstelpunt gemaakt, bijvoorbeeld “Removed SSD Fresh 2021”, ik verzin maar iets.

Dan verwijder ik dit “externe herstelpunt” en is er opeens nog maar plek voor 7 eigen herstelpunten.

Daarna nog maar voor 5, voor 4, voor 3.

En dan verwijder ik ze dus maar weer allemaal en begin opnieuw met één eigen herstelpunt.

Of is het nu dus zo dat, als ik alleen eigen herstelpunten zou hebben, dat het er dan ook automatisch minder zouden worden (vanwege het incrementele gebeuren)?

Anders gevraagd: groeit een herstelpunt van 9 dagen geleden ook nog door als er 8 nieuwere zijn?

Omdat ik dus elke dag een herstelpunt maak, lijkt mij dit nuttig om te weten. Zodat ik mijn gedrag eventueel kan aanpassen.

Ik doe mijn uiterste best maar moet toegeven dat ik je logica of je manier van naar herstelpunten te kijken gewoon niet snap !
Het aantal herstelpunten dat je kan maken doet toch op zich niet terzake ? Toch al zeker niet om daar te zitten naar kijken ...

Ik kan dus niet antwoorden op je vragen want ik kan ze niet plaatsen.
Wel enkele bedenkingen ...
  1. Als je die 2 % of die net géén 10 Gb hebt vastgezet in Windows ... dat is véél te weinig. Maar daar maar 10 tot 15 % van.
  2. Maak je echt zoveel dagelijkse wijzigingen aan je SYSTEEM (installatie programma's / aanpassen instellingen / etc...) dat je elke dag een herstelpunt moet maken ? Ik betwijfel dat ... zou het erg zijn als je vb. bij problemen 1 weekje zou moeten teruggaan in de tijd ?
  3. Je maakt voor documenten, data, bestanden véél beter gewoon backup's, en ik hoop dat je dat toch niet probeert op te vangen met herstelpunten. Die dienen namelijk vooral of zelfs enkel voor het herstellen van je SYSTEEM. Bestandsbackup doe je met backup-app niet met herstelpunten
  4. Waarom wil je eigenlijk zo véél herstelpunten. In de praktijk gaat niemand een herstelpunt van een maand of 2 geleden terughalen ... meestal is het de toestand van vlak voor dat een probleem zich aandient dat je terugwil, hoogstens nog ééntje verder terug in de tijd. Maar nooit 8 punten terug in de tijd : dan weet je immers niet meer wat je te zien krijgt ...

Hallo PhilipV,

Eigenlijk heb ik maar één herstelpunt nodig: dat van gisteren. Mijn vragen kwamen slechts voort uit nieuwsgierigheid: hoe kan het dat er steeds minder herstelpunten staan?

Ik heb nog nooit een back-up gemaakt en ben ook niet van plan om dit te gaan doen.

In het verleden was ik enkele keren alles kwijt. Zeer leerzaam.

Tegenwoordig heb ik drie wolken: één essentiële veilige wolk, één belangrijke, ook veilige wolk (muziek en audio) en één niet zo belangrijke wolk (video’s).

Ik ben er achter gekomen dat slechts 3 GB echt essentieel zijn om te behouden. Die staan dus in de essentiële wolk.

Ik ga inderdaad redelijk vaak terug naar gisteren omdat ik veel gratis software uitprobeer of omdat Windows een goed werkend stuurprogramma ongevraagd heeft vervangen door een niet goed werkende versie (bijvoorbeeld).

De herstelpunten van gisteren geven altijd de meeste kans op succes, heb ik ervaren. Bovendien worden zo allerlei software updates behouden.

Voor zeer ernstige calamiteiten die ik ook al eens heb meegemaakt, heb ik een opstartbare USB-stick met Windows 10.

Ik heb nog nooit een back-up gemaakt en ben ook niet van plan om dit te gaan doen.
In het verleden was ik enkele keren alles kwijt. Zeer leerzaam.

Een backup maken en alles kwijt zijn? Dat moet je ons toch eens uitleggen.

Ik ga inderdaad redelijk vaak terug naar gisteren omdat ik veel gratis software uitprobeer of omdat Windows een goed werkend stuurprogramma ongevraagd heeft vervangen door een niet goed werkende versie (bijvoorbeeld).

Dus... die veel gratis software die je dan dagelijks op je systeem gooit maakt je systeem veel stabieler dan een Microsoft certified driver die eventueel vervangen wordt? Hier ook, zeer leerzaam voor ons...

Ok, dus... wat hebben we dan eigenlijk geleerd? Want je bent niet van plan om een backup te maken neem ik aan? Ongeacht je al eens alles kwijt bent geweest?
Neem je dan ook geen backup naar je cloud omgeving? Of interpreteer ik dat fout?

Geen backup maken en alles kwijt zijn. Goed lezen!

Uw tweede opmerking slaat helemáál nergens op.

Ja, dat is normaal dat je dan alles kwijt bent. Daarom dat ik je vervolg zin totaal niet begrijp, en eigenlijk ook volledig onlogisch is. Je bent al alles kwijt geweest, en doch ben je niet van plan ooit een backup te gaan nemen?!? Ik zal maar aannemen dat u niet op de hoogte bent van wat een backup is of inhoud? Niet slecht bedoeld.
Zoals een collega hier ook al vermelde, een systeemherstel bevat geen data. Enkel systeembestanden. Een systeemherstel/herstelpunt kan enkel Windows herstellen.

Ik neem aan dat u met uw "wolken", cloud storage bedoeld? Dus dan neemt u wel backup, naar een cloud backup/storage opmgeving?

Men 2de opmerking is gouden raad, die u blijkbaar volledig in de wind slaat. Maar u mag die raad natuurlijk volledig negeren. Als u wilt experimenteren met allerhande gratis software, maak dan voor ziets bij voorkeur een VM aan. Of een Windows zandbak omgeving. De schade die u op termijn kunt toebrengen met allerhande free tools, kunt u beter voorkomen dan genezen. Ik ben gewoon serieus van men melk dat u geloofd dat uw handelingen m.b.t. die system restores ed, voordeliger zijn dan het vertrouwen in Microsoft certified drivers (welke u aanhaald als voorbeeld als mogelijks slecht werkend). Ik sluit niet uit dat dit laatste onmogelijk is, maar toch eerder zeer zeldzaam. Terwijl experimenteren met wat het internet gratis aanbied, toch serieus meer risico inhoud (en is)!

Mijn advies zou zijn als je serieus aan de slag wilt gaan met software uitproberen om daarvoor een tweede pc zonder enige beveiliging aan te schaffen. En een programma dat een image kan maken om de pc weer met een bootable schijf met image in de originele staat terug te kunnen zetten.
Zeker als je aan de slag wilt gaan met software uit de nieuwsgroepen met de bijbehorende cracks en dergelijke. Veel beveiligingssoftware schakelen meteen de cracks uit en dat is in zo'n geval niet echt handig. Zorg er voor dat deze pc niet in het netwerk hangt omdat hij behoorlijk besmet kan raken en daardoor ook andere pc's in het netwerk kan vernietigen.

En gebruik de hoofd pc voor de normale dagelijkse bezigheden.

Alles kwijt was 10 of 9 jaar geleden.

De laatste vijf jaren heb ik met mijn handelswijze geen enkel probleem meer ondervonden. Verstand komt met de jaren. Ik heb nu internet sinds 10 jaren.

Natuurlijk is een wolk ook een soort back-up.

Het stuurprogramma waarover ik het met name had is dat van de Realtek HD Audio Manager.

Vanaf de eerste dag dat ik op Windows 10 zit levert Microsoft een niet werkende driver. Er staan hierover twee door mij gestarte draden op dit forum.

Alle gratis software die ik bedoel komt van dagelijkse giveaways. Leuk om uit te proberen. De meeste verwijder ik weer en soms blijven er probleempjes over.

Dan ga ik terug naar gisteren. We hebben hier een Carnavalsband met de naam "Gisteren ging het goed".

Ik heb momenteel geen enkel computerprobleem: ik was slechts nieuwsgierig over de herstelpunten. Overigens ben ik dat nog steeds.

Ik heb momenteel geen enkel computerprobleem: ik was slechts nieuwsgierig over de herstelpunten. Overigens ben ik dat nog steeds.

Op preciese, gerichte vragen probeer ik graag een antwoord te geven, maar ik denk dat het nu ondertussen wel duidelijk is wat een herstelpunt is, en wat het niet is ... waarvoor het dient en waarvoor het niet dient ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan