oude schijf lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat er gebeurde, heb een pcke kapot gekregen, de harde schijf met het besturingssysteem XP eruit genomen en als tweede schijf in een andere computer ook met XP bijgestoken, tot hier geen probleem, ik wil de harde schijf benaderen en Windows zegt dat die nog eerst moet geformatteerd worden wat eigenlijk ook geen probleem is maar ik zou graag nog wat bestanden van die schijf willen hebben of lezen en dat schijnt niet te gaan.
Mijn vraag is kan ik nu nog aan die bestanden om over te zetten of eventueel te lezen en als dat zou kunnen hoe ?

Bedankt al voor reacties,
Monne
 
Als windows de harde schijf niet herkent is dit omdat de schijf ofwel geen primaire schijf is of een schijf gevormd in een secundaire partitie. Windows XP laat toe om een schijf op een derde manier te formateren op een nieuwe wijze. Als je zulke schijf aan een nieuw syteem aan toe voegt dan zal Xp deze niet herkennen als een geldig geformateerde schijf maar als een blanco schijf. Daarom vraagt Xp om deze te formateren.
De enigste manier om de data op deze schijf terug te halen is via een BootCD, ik denk hier aan de versies HirensCD, UltrabootCD, winPE enz.. (zie RapidShare: 1-Click Webhosting) Dit zijn BootCD's die kunnen opgestart worden vanaf de CD en waarvoor geen 'operation system' moet aanwezig zijn.
Als je tocht je hard disk moet formateren om aan de bestanden te geraken (via een recovery programma) dan mag je enkel een snelle formatering of quick format uitvoeren. Op de BootCD's zijn verscheidene programma's aanwezig die toelaten om de niet vernietigde data terug te halen.
 
XP stond er op geinstalleerd, dus het is een primaire schijf, ik heb altijd al data kunnen recupereren van een schijf met windows op, ook van de andere partities op dezelfde schijf.
En het kan veel eenvoudiger.
Download een linux live dvd, bvb ubuntu linux, dan kan je eenvoudig de data van de schijf op dvd branden, of op een externe schijf zetten via een operating system dat draait vanaf dvd.
Enig nadeel, je zit met een 2.5 a 3 gb traffic, komt zo snel aan je datalimiet bij je browser.
De heer VDALEX heeft ook dvd schijfjes met ubuntu liggen.
Je kan hem steevast vinden in het linuxgedeelte van dit forum.
 
Vandaag computer binnen gekregen waar van moederbord stuk is, mensen vraagde of ik de gegevens van hun pc nog kan weer halen.

Dus zo gedaan:
Ik heb de harde schijf uit hun computer gehaald en deze als slave geplaatst.
Dan deze in mijn computer geplaatst als 2 de schijf.
Ik start mijn computer op ( vista) en zie onmiddellijk hun schijf.
Alles van hun schijf heb ik op mijn externe schijf geplaatst.
En van mijn externe naar hun nieuwe computer over geplaatst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dit probleem gehad met een schijf waar vista opstond.
Ik heb met een andere pc waar xp opstond naar beveiliging gegaan van station d: (geen enkele v d 2 schijven was gepartitioneerd).
Heb mezelf eigenaar gemaakt van het station, daardoor kon ik de bestanden reeds zien, maar nog niet verplaatsen.
Met dos reader for ntfs ging het ook niet.
Maar vanaf ik eigenaar was van de schijf kon ik wel een gewone backup maken van de bestanden via schaduwkopien.
Deze backup gewoon uitgepakt met xp en ik kon alle bestanden gebruiken.
De beveiliging dus omzeild met xp zijn eigen backup.
Heeft me wel een nachtje gekost tot 7u 's morgens.
Ik draai nu vista, als je het nodig vind dat ik het nog eens opzoek om in xp eigenaar te worden zeg je het maar.
Het 1e deel weet ik nog vanbuiten;
Rechtsklikken op het station, was d: voor mij.
Dan in het pop-up window naar eigenschappen.
Daar de tab beveiliging dacht ik, daarna weet ik het niet meer.
 
Zo heb ik het ook gedaan Ivan: De harde schijf uit hun computer gehaald en deze als slave geplaatst.
Dan deze in mijn computer geplaatst als 2 de schijf.
Ik start mijn computer op en die zegt deze schijf dient geformatteerd te worden beschikbaar 32 GB (schijf is 120 GB).
Had nog ergens een schijfje liggen van 40 GB en ook die eens in de pc gestoken als slave en hier had ik geen enkel probleem mee, hij gaf die gewoon weer, was wel een harde schijf met enkel wat data op ; op die schijf van 120 GB staat wel een besturingssysteem maar betwijfel dat het daar zou aan liggen.
 
Dan raad ik toch aan om de schijf te testen.
In mijn gevan was het gewoon databeveiliging, xp gaf station d (de slave) met 0 bytes gebruikt eb 0 bytes beschikbaar.
Toen ik me eigenaar maakte kon ik backup maken en had alle bestanden terug.
 
Ik heb bij toeval iets ontdekt waarover ik niets terugvind op het net.
Ik heb een schijf (recup) van 40gig in mijn pc gehangen.
Mijn vriend wist niet of ze werkt, maar als ze goed ik kon ik ze overnemen van hem.
Er stond xp sp2 op en kreeg geen toegang.
De data was niet van mij, ze mocht leeg.
Nu heb ik dat gedaan met een oude win me, onder dos met fdisk.
Ik heb enkel de partitie weggedaan onder dos, ik dacht ik formateer ze later wel eens.
Ik liet de schijf zitten en start mijn pc op.
Toen dacht ik, ik kijk eens of ze nu leeg is.
En wat gebeurt er???
Ik kan ze openen en zie alle mappen staan.
Raar maar waar.
De partitie was niet volledig weg omdat de oude fdisk niet kan werken met ntfs.
 
Tiens, tiens, binnen twee weken speel ik terug met dat computertje zal die schijf er toch nog eens aanhangen en zal nog wat proberen en vertel dan de uitslag, bedankt voor je reaktie hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan