oude schijf lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat er gebeurde, heb een pcke kapot gekregen, de harde schijf met het besturingssysteem XP eruit genomen en als tweede schijf in een andere computer ook met XP bijgestoken, tot hier geen probleem, ik wil de harde schijf benaderen en Windows zegt dat die nog eerst moet geformatteerd worden wat eigenlijk ook geen probleem is maar ik zou graag nog wat bestanden van die schijf willen hebben of lezen en dat schijnt niet te gaan.
Mijn vraag is kan ik nu nog aan die bestanden om over te zetten of eventueel te lezen en als dat zou kunnen hoe ?

Bedankt al voor reacties,
Monne
 
Op een computerbeurs heb ik een kabel gekocht, en dan kan ik een harde schijf IDE of sate, via een USB kabel aansluiten aan een andere pc, en zo de bestanden verslepen naar uw harde schijf die in de pc zit.
Dus een losse harde schijf, aansluiten via een USB kabel.
In de doos IDE-SATA to USB, zit er ook een voedingskabel voor de losse harde schijf.
Dit is een handige manier om losse harde schijven te kunnen lezen, zonder dat je die moet inbouwen in de pc.
 
De harde schijf is reeds geinstalleerd in een andere pc, windows herkent ze maar leest ze niet en er komt een kadertje dat zegt dat ik die harde schijf eerst moet formateren, heeft het te maken dat op die tweede schijf ook nog Windows XP op staat wat me sterk zou verbazen ? of ... heeft Monneke ze niet goed ingebouwd wat me dan weer de vraag laat stellen Windows herkent ze toch ?
 
Dat er een besturingssysteem opstaat is geen probleem, maar heb je op de 2de schijf niet vergeten de jumper te verzetten naar SLAVE?
Of dit iets zal uitmaken is weer een andere vraag, maar wie niet waagt...

Anders misschien eens proberen met een boot-cd?
Zelf gebruik ik altijd de BartPE boot-cd, is er nog 1tje van 2004, weet niet waar je die image nog zou kunnen downloaden maar met een andere boot-cd zoals verschillende linux distro's die hebben (Knoppix of andere live cd's) maak je grote kans dat je de inhoud van die schijf toch nog kan kopieeren met bv Midnight Commander (MC) naar je andere schijf, tenminste als die schijf ECHT nog wel te lezen valt buiten Windows.
 
Ik heb de jumper niet verzet naar slave, ben van 't weekend daar terug en dan ga ik nog wat proberen en het eerste is die jumper verzetten ben is benieuwd en vertel het jullie wel, als dat niet werkt ga ik hem is in de plaats van de dvd speler zetten ben is curieus of dat iets gaat geven en anders ja se dan formatteer ik dat ding maar en heb er dan een extra schijf bij.
 
je kan niet met twee vandezelfde besturingsystemen werken hoor
dus twee xp op één pc is niet mogelijk

jawel, de xp van de 2e schijf staat niet in de boot.ini van de 1e schijf, deze xp is aldus meewerkend, maar word verder compleet genegeerd, ALS hij op slave staat, en de 1e schijf op master.
Is je 1e xp fat32, dan kan deze de andere xp, die als ntfs geinstalleerd is niet lezen.
Is dit het geval, dan kan je beter je 1e schijf uit de pc halen, en op je 2e schijf een xp over de bestaande xp zetten of enkel converteren naar ntfs, dat moet ook volstaan om de mappen te benaderen, dan ben je in 40 minuten klaar om de mappen over te zetten, maak hiervoor gemakshalve een aparte partitie op de schijf.
Als je daarna de xp partitie weggooit kan je de schijf terug als slave zetten, naast je 1e schijf.
 
Hallo, probleem niet opgelost en eigenlijk wel, heb die schijf voor de leut eens als 1 ste ingesteld en de pc zei dat er een beschadigd deel is, heb dan pcke met de cd laten opstarten en een simulatie gedaan voor een herinstallatie en daaruit bleek dat Windows maar 320 MB van de 120 GB vond om te installeren en de schijf aldus te klein is, mijn conclusie is dat die disk naar de botten is, vraag is hoe kan dat ?
 
Ik weet niet hoe je die simulatit doet, maar start eens op met een windowscd tot aan de partitionering, dat beschadigd deel kan eenvoudig een ander bestandssysteem zijn.
Of kijk eens met partitioneringssoftvare, is hier ergens te vinden op het forum.
gparted, partition magic, er zijn er nog
 
Ik denk dat de 2e schijf in die andere pc geinstalleerd werd zonder service packs , dan kan windows maar partities aan van 132 gb max.

Nu zal in die andere pc service pack 2 staan die de volledige harde schijf herkent, maar niet kan lezen omdat de partitie grootte niet overeenstemt.

Moest je de partitie op de 2e schijf eerst verwijderen en dan een nieuwe aanmaakt ( in windows setup met sp2 ),zal je de schijf kunnen gebruiken.
Je bent wel alles kwijt wat er op stond
 
Hallo, probleem niet opgelost en eigenlijk wel, heb die schijf voor de leut eens als 1 ste ingesteld en de pc zei dat er een beschadigd deel is, heb dan pcke met de cd laten opstarten en een simulatie gedaan voor een herinstallatie en daaruit bleek dat Windows maar 320 MB van de 120 GB vond om te installeren en de schijf aldus te klein is, mijn conclusie is dat die disk naar de botten is, vraag is hoe kan dat ?

Schijf is maar 120GB, kan geen probleem vormen voor xp.
 
Een simulatie was het eigenlijk niet, wou eens zien wat de windows cd zou doen en die zei dat de schijf te klein is en er maar 320 MB beschikbaar is, dus vandaar mijn conclusie dat die schijf kapot is ook omdat de pc de eerste keer zei dat ze beschadigd is.
 
Dat slaat dan op de vrije ruimte waarschijnlijk.
Je kan toch djouw xp over de oude zetten, in dezelfde partitie als de oude?
Voor de schijf kan je op de site v d fabricant een tool vinden om de schijf te testen, welke fabricant is het, dan kijken we even.
Maar probeer gelijk bovenstaande eens.
 
De schijf is niet in partites verdeeld ( het merk van de schijf is Maxtor )
Ik wou gewoon nog wat data van de schijf halen en eventueel de schijf daarna formatteren en als tweede schijf gebruiken in die computer, maar dit lukt blijkbaar niet, daarom dat ik die bewuste schijf eens als eerste gezet heb in een computer en wou ze dan eens formatteren en Windows opzetten om eens te zien dat ze goed werkte en dan blijkt dat er maar 320 MB beschikbaar is, dus schijfje kapot ?
Om misverstanden te vermijden het is een schijf van 120 GB waarvan ongeveer een 70 GB gebruikt was.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan