Windows 11 nieuwe sdd dan is windows weg.

ik heb nee laptop die ssd is veel te klein 256 GB.
Dit staat op een ssd m2 nvme.
Als ik een nieuwe ssd plaats ben ik windows dus kwijt.
Is dan de enigste oplossing via een usb aansluiting een hdd aansluiten en ssd klonen, of kun je op een snellere manier de oude SSD kopiëren als de nieuw in de pc zit?? Helaas heb ik geen ssd m2 nvme kopieer poort of zo iets.
Het is gekken werk om een ssd m2 nvme externe behuizing (€ 65) te kopen voor één keer klonen.

Iemand die een truc weet ???
 
Even voor je opgezocht bij Microsoft

Wat is een beschermende MBR​

De beschermende MBR, beginnend in sector 0, gaat vooraf aan de partitietabel GUID-partitietabel op de schijf. De MBR bevat één type 0xEE partitie die de hele lengte van de schijf beslaat. Dit is hetzelfde, ongeacht het aantal partities dat is gedefinieerd in de invoermatrix guid-partitietabel.

Zie: https://learn.microsoft.com/nl-nl/t...-and-storage/guid-partitioning-table-disk-faq

Ook vertaald natuurlijk.

Nooit beweerd dat MBR niet mogelijk is.
 
Er is vaak zoveel toch nog nog mogelijk. Gebruik zelf ook nog steeds MBR.
Vooral in 't begin wat teveel probs gehad met GPT/UEFI.
Is nu allemaal wel ok denk en GPT biedt toch wat voordelen denk.
 
Laatst bewerkt:
@Viedeofant
Ik ga er hier even vanuit dat je over een back-up medium beschikt. Dat kan een externe schijf (hdd of ssd) zijn, een NAS of back-up ruimte in één of andere cloud. Dan is het heel simpel. Beschik je niet over een back-up medium dan heb je al de tijd met vuur gespeeld.

Sla een systeem back-up (image) van je Windows systeem op in je back-up medium. Daarvoor bestaan heel wat gratis back-up programma's. Populair zijn o.a. EaseUS Todo backup, Hasleo Backup Suite en Aomei backupper Standaard, maar er bestaan er misschien wel meer dan dat ik euro's bezit.
Plaats je nieuwe SSD in je pc en schrijf de eerder gemaakte systeem back-up naar de nieuwe SSD. Dat is alles. Activeringsproblemen ga je normaal niet hebben.

Windows doet iets moeilijker wat activering betreft als je de processor of het moederbord zou vervangen. Als Windows op je oude SSD aan een Microsoft account is gekoppeld dan zal ook dat slechts uitzonderlijk een probleem opleveren. Even via de probleemoplosser melden bij Microsoft en ze lossen het voor je op.
 
Om even op het probleem van TS terug te komen...
Kan je in je laptop meerdere SSD's van het type M2 nVME stoppen? Zo ja, dan kan je de oorspronkelijke SSD klonen naar de nieuwe. Dat gaat dan vrij snel. Als er maar één slot is voor een SSD zal je gebruik moeten maken van een USB adapter voor die nieuwe SSD. Heb ik hier ook moeten doen. Er zitten twee slots in mijn PC, maar er is er maar eentje die nVME ondersteunt.
Nadien verwijder je de oorspronkelijke SSD en plaats je de nieuwe SSD in het slot van de oorspronkelijke. Klaar!
Je kan dat klonen doen met diverse tools. Wel kijken naar de optie om besturingssysteem naar een nieuwe SSD te klonen.
En je bron SSD moet over nog voldoende vrije ruimte beschikken, want er worden tussentijdse gegevens op die SSD geschreven tijdens het klonen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan