Windows 11 nieuwe sdd dan is windows weg.

ik heb nee laptop die ssd is veel te klein 256 GB.
Dit staat op een ssd m2 nvme.
Als ik een nieuwe ssd plaats ben ik windows dus kwijt.
Is dan de enigste oplossing via een usb aansluiting een hdd aansluiten en ssd klonen, of kun je op een snellere manier de oude SSD kopiëren als de nieuw in de pc zit?? Helaas heb ik geen ssd m2 nvme kopieer poort of zo iets.
Het is gekken werk om een ssd m2 nvme externe behuizing (€ 65) te kopen voor één keer klonen.

Iemand die een truc weet ???
 
IK heb ook al eens, al meerdere jaren terug, toen was er nog geen sprake van sdd, een harde schijf vervangen.
Ik maakte toen ongeveer iedere 3 maanden een nieuwe image van de opstartschijf c:
Op een gegeven moment kon ik niet meer opstarten, bleek HD defect te zijn, na verificatie door mijn vriend de pc-boer.
Nieuwe HD gekocht en geplaatst, geformateerd zoals het hoort.

Na het instaleren van de Nieuwe HD, en formateren en image terug zetten was het binnen een 30 min. gepiept.
Het is dus wel fijn als je regelmatig een image maakt.
Maar ik wil wel stellen, een complete nieuwe schone installatie is in principe veel beter.
Dan heb je geen overbodige rommel op je pc. en zeer waarschijnlijk ook weer een snelle pc.
Je belangrijke documenten en fotos, heb je als je het goed gedaan hebt, toch op een andere partitie staam.
 
Wat ik in deze discussie nog mis is dat men van een GPT schijf niet een image kan overzetten daar elke schijf zijn unieke ID heeft.
deze ' unieke ID's ' kunnen aangepast worden ... met bepaalde tools. maw je theorie klopt niet!

Lees dit maar es:


Microsoft beweert dat : als je een win 11 Home S-mode in normale modus zet dat dit proces onomkeerbaar is! lees bovenstaand artikel. dit heb ik speciaal uitgevoerd met de win 11 Pro, want een Win 11 Pro S-mode bestaat niet eens !
 
Laatst bewerkt:
1722602336991.jpeg

voor de rest geen commentaar meer, een gegeven ... haha! lees wat bij. MS vertelt heus niet alles, enkel wat ze kwijt willen.
 

GUID Partition Table = Globally Unique Identifier Partition Table = GPT​

dus elke GPT schijf heeft zijn eigen unieke nummer.​

Dat is geen theorie maar een vast staand feit.
Zoek het maar eens op.
Al bij Windows 10 wordt bij UEFI de schijf automatisch als GPT gepartitioneerd.
P.S. Ook Apple gebruikt GPT.
Wat logisch is want MBR gaat niet verder dan 2TB.
Overigens wist je dat GPT begint met een beschermende MBR.
Maar ik zal je niet uitlachen hoor.
 
Laatst bewerkt:
En toch kan het, zeker met de huide image/clone programma's.
Ik zal dan ook maar niet lachen? ;)

Globally Unique Identifier Partition Table = enkel het partitype identificatie, gelijkaardige partities hebben allemaal dezelfde .
Wereldwijd unieke identificatiepartitietabel
Voor windows partities bv:

Basic data partition EBD0A0A2-B9E5-4433-87C0-68B6B72699C7
Windows Recovery Environment DE94BBA4-06D1-4D40-A16A-BFD50179D6AC
Logical Disk Manager data partition AF9B60A0-1431-4F62-BC68-3311714A69AD

Die laatste strings geven het type partitie aan, voor Linux, MacOS of... zijn dat dan andere waarden, telkens dezelfde 36 tekens, voor het type partitie.

Overigens wist je dat GPT begint met een beschermende MBR.
Maar ik zal je niet uitlachen hoor.
Klopt niet. is geen "bescherMENDE" maar een "beschermDE" sector.
Een zogenaamde "placeholder" om te beletten dat MBR tools verkeerdelijke in de GPT partities gaan schrijven.

Amateurs die bv met MBR tool een GPT schijf gaan benaderen zouden het filesysteem kunnen beschadigen.
De MBR tool gaat dan wel een (beschermde) MBR zien en daar acties op willen doen wat dan niet kan door die bescherming.

Er is echter ook nog een "disk signature", een schijf handtekening die wel uniek zou moeten zijn.
Die kan problemen geven maar NIET die jij @Wisperbird bedoelt.

Stel je maakt een "alle sectoren clone" van je HDD naar een SSD, plaatst de SSD in je computer dan zal die opstarten.
Sluit je oude HDD via USB aan heb je veel kans hij niet toegangkelijk is omdat dat ID al bestaat (op de SSD).
Plaats je de nieuwe SSD en de oude HDD in dezelfde computer zal windows mogelijk niet starten omdat het 2 "gelijke" schijven vindt wat een "signature collision" kan geven. Waarschijnljk wat jij beschrijft.
Maar dat is dan een PTST fout.
Verander je eerst die disk signature van de hdd en herstart je de computer zal alles normaal werken.

Eerlijk gezegd, waarom clonen? Doe ik nooit.
Meesten maken blijkbaar een volledige sector clone, wat niet nodig is, ipv enkel de gebruikte sectoren.
(Tenzij je een "forensische" clone of image wil voor dataredding of misdaad opsporing. Of ivm beveiligingen of speciale partities die niet standaard herkend worden zoals bij bv sommige spelconsoles. Als ze al te kopiëren zijn)

Nog nooit een clone gedaan, maak altijd een image, enkel gebruikte sectoren en schrijf die dan naar de nieuwe HDD/SSD.
Dan heb je gelijk al een backup.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan