Status
Niet open voor verdere reacties.

Kjerdahl

Steunend lid
Vip Lid
Ik zoek al een tijdje een methode om lyrics uit muziek te halen.
Bestaat er een programma zodat ik de lyrics UITGESCHREVEN (pdf, txt) krijg? Het is niet de bedoeling om karaoke-versie te krijgen.
Vroeger kreeg je via Spotify de lyrics te zien, maar dat is voorbij.

Alvast hartelijk dank,

Kjerdahl.
 
Ik vrees dat dit niet kan.
Je zou dit dan als een tekstherkenning uit de muziek moeten gaan halen. Het scheiden van de muziek dus zodat alleen de tekst overblijft en dit zou je dan om moeten zetten in een bewerkbaar tekstbestand. Maar al zou het mogelijk zijn dit te scheiden zit je met een brei aan bijgeluiden waarvan software zo intellectueel moet zijn om te weten dat die bijgeluiden geen tekst zijn. Dan moet de software ook diverse talen kennen en ook verschillende dialecten kunnen herkennen en dit omzetten naar tekst.
Het totale audiospectrum van een song kan behoorlijk complex zijn en het is al erg lastig om bijvoorbeeld voor Karaoke alleen de teksten te verwijderen uit een song en een acceptabel resultaat over te houden. Het gaat altijd ten koste van de kwaliteit omdat er meestal meer verwijderd wordt dan nodig is. Al bestaat daar tegenwoordig hele slimme software voor.

Ik denk dat Spotify niet de teksten uit een song haalde want dat is volgens mij technisch onmogelijk op dit moment, maar gewoon de tekst liet zien van de song. Op internet zijn vele en vele songteksten te vinden die iemand waarschijnlijk ooit eens overgeschreven of gemaakt heeft ?
 
Laatst bewerkt:
Het is nogal complex om een tekst uit een song te halen dat daarna als leesbare tekst op papier staat. Ik denk niet dat dit ooit gaat lukken. Maar zeg nooit, nooit. We hebben al voor eerdere verassingen gestaan.

Het verwijderen van tekst uit een song is redelijkerwijs nog wel te doen, maar daarna iets bruikbaars van die tekst overhouden om hiermee iets te kunnen doen is technisch op dit moment niet haalbaar.

Misschien als je aan de originele meersporen opnamen weet te komen waar de zang apart op een spoor staat zou je met een tekstherkenningsprogramma nog wel iets kunnen proberen. Ik vrees dat je daar niet zo gemakkelijk op legale manier aan kunt komen. Een geluidstechnicus van een opnamestudio zal dit zo snel niet op internet zetten. Dat kost hem z'n baan waarschijnlijk en een behoorlijke boete. En je zal precies de song moeten weten te vinden die je zoekt. Erg onwaarschijnlijk dat zoiets gaat lukken dus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan