Status
Niet open voor verdere reacties.

Cees Medema

Steunend lid
Vip Lid
Beste mensen,

Stelt u zich voor: ik heb een PC W10 en draai regelmatig een backup (op een externe schijf) met Veeam Agent (geweldig backup programma trouwens, voor zover ik weet). Gelukkig heb ik de backup nooit hoeven te gebruiken, maar ik neem aan dat dat prima verzorgd is. Ik beschik niet over een installatieschijf van W10, want ik heb W10 verkregen via Windows zelf.
Ik had echter onlangs een slapeloze nacht over: wat moet ik doen als mijn systeem inderdaad crashed en ik krijg het niet meer opgestart?! Ik neem aan dat de procedure ongeveer als volget in zijn werk gaat:
Ik stop een opstartschijf in mijn PC (vraag 1)
Ik zorg dat het systeem vanaf die opstartschijf opstart (vraag 2)
Nadat het systeem weer hersteld is, ga ik met Veeam agent de gebackupte bestanden weer aan het systeem koppelen (vraag 3)
Als ik daarna het systeem weer gewoon opstart, zou het weer naar behoren moeten functioneren (vraag 4)

Vraag 1. ik heb dus geen opstartschijf. Wat moet ik doen om die schijf wél te hebben?
Vraag 2. Ik neem aan dat het systeem, constaterende dat het niet kan opstarten, automatisch terugvalt op de CD/DVD die ik als opstartschijf heb gemonteerd.
Vraag 3. Ik zal aan Veeam moeten vragen / checken hoe de recovery in zijn werk gaat? En die vervolgens uitvoeren..
Vraag 4. Ervan uitgaande dat de schijf waarop het draait niet kapot is: is dit een juiste veronderstelling? Ik neem aan dat ik anders een nieuwe schijf moet aanschaffen en (laten)
monteren? Vervolgens stap 3 alsnog uitvoeren.

Jullie merken wel dat ik een dergelijke situatie nog nooit aan de hand heb gehad, dus dat ik wellicht een beetje klungelachtig uit de hoek kom. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen de nacht weer rustig door te komen -m-

Cees
 
het is volgens de veeam hulp site mogelijk om een opstart recovery medium aan te maken ..lees het volgende eens door Creating Veeam Recovery Media: User Guide for Veeam Endpoint Backup

indien het systeem niet normaal opstart en je wilt vervolgens vanaf een externe media opstarten dan dien wellicht op een F toets te drukken ...welke deze is kan ik zo niet zeggen aangezien je geen gegevens vermeld betreffende het moederbord ... indien deze bepaalde F toets niet zou gaan dien je wellicht in het bios zelf de cd/dvd of usb stick als eerste opstart media in te geven ...mogelijk dien je dan ook secure boot uit te schakelen ..
 
Dank voor je reactie Qtex. Hoewel ik je niets wil adviseren, maar wel leren van je overwegingen (die ik dus zeer waardevol vind en waarvan ik wil leren): waarom ben je terughoudend in de registratie. Het bedrijf komt mij zeer degelijk voor en ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben met met het programma en de ondersteuning die ik als niet betalend gebruiker toch van ze ontvangen heb.
Vwb je antwoord op de vraag: ik denk dat je pas achter de kwaliteit van het programma komt als je ervan gebruik hebt moeten maken. Dat punt hoop ik nooit te bereiken, maar ik ga de door jou opgegeven pag´s zeker doornemen. Inmiddels heb ik de algemene procedure gevolgd voor het maken van een Recovery disk (in mijn geval een USB) zoals die door Seniorweb wordt geadviseerd. Ik mag aannemen dat een Recovery procedure die door Windows zelf wordt aangegeven, los staat van de recovery vanuit je backup bestanden. Nogmaal dank voor je advies, maar ik hoop er nooit over te mogen terugkoppelen, tenzij je me daarover nog een tip kan geven.

PS Veeam is een leverancier van bacup systemen die professioneel door bedrijven wordt gebruikt.
Je kunt, denk ik niet om de procedure van het aanmelden heen ?!
 
ik heb de gratis versie juist opgehaald en ben deze nu op een virtuele Windows 10 aan het installeren ..ik hou je op de hoogte !

6d3aa243fd-Ashampoo_Snap_2017.09.11_20h09m55s_004_.png
 
Laatst bewerkt:
Hallo Qtex, Ik heb deze laatste reactie van je blijkbaar gemist en ben hem nu tegengekomen in de presentatie van de Nieuwsbrief. Jammer dat je het niet hebt kunnen uitproberen, maar ik heb onlangs besloten om voorlopig verder te gaan met Veeam en heb dus heel veel aan je toevoeging (die ik dus nu pas heb gezien) over het aanmaken van de opstart disk en ga hem zee binnenkort dus inderdaad aanmaken. Ik zal daarover terugkoppelen.

Weet alleen nog niet goed hoe je kan checken of het wel goed gegaan is.

En moet je zo´n disk niet om de "zoveel" tijd hernieuwen? Of is daar geen info over.

Zeer veel dank voor je intensieve betrokkenheid weer!
 
er zijn twee soorten backup:
1. VAN JE PERSOONLIJKE BESTANDEN, dat zit standaard in W10 via Bestandsgeschiedenis.
2. Van een system imgage (systeem backup). Hierbij wordt de gehele C: schijf bit voor bit gekopieëerd. Om die te kunnen terugzetten heb je een Opstartdisk nodig. In de Bios moet dan als eerste worden opgestart vanaf CD/DVD
Dit kun je vaak instellen tijdens de opstart met PF12 en anders in de BIOS zelf. Een system image kun je ook aanmaken in W10 en ook een opstartdisk kun je daar aanmaken. Zelf gebruik ik AOMEI Backupper. Er zijn vele van dit soort programma's, betaald en onbetaald.
Ik heb zelf mijn system image al vele malen teruggezet met succes.
 
Hi Qtex, bedankt weer. Nog een vraagje. Begrijp alleen je toevoeging niet: je zegt: er staan welgeteld 3 iso´s vermeld en afhankelijk van hoe ik een herstel wil doen, moet ik er een kiezen. Kan je die opmeking nog nader toelichten. Wat bedoel je daar precies mee? Wat bedoel je bijv. met een recovery optie?
 
Hallo Vinnius. Heel duidelijk! Als ik je goed begrijp herstel je via W10 Bestandsgeschiedenis je Persoonlijke bestanden en gebruik je AOMEI voor het maken van een Sysem image en een Opstartdisk. Klopt dat?
 
dat klopt als een bus, zeggen we hier. Echter als de persoonlijke bestanden nog op de C: schijf staan worden die ook hersteld via het terugzetten van de system image, evenals alle applicaties.
 
ik kan er zelf niet aan uit waarom er welgeteld 3 iso's aanwezig zijn in de live cd (1ste afbeelding in bericht #4)
*wellicht dat je dus met de live cd ook bestanden via een proxy of een nass kunt benaderen ... denkelijk is deze live cd voorzien van dezelfde opties als in de volledige versie ....maar vermoedelijk kun je enkel de drv-va .iso van gebruiken indien je de Veeam free gebruikt .
 
@Vinnius Ik reageer nog even met een volgende vraag. Het lijkt nu ineens zo simpel te worden dat ik het haast niet kan geloven. Ter info: ik gebruik Veeam Agent als backup-systeem. Heb dus een Opstartdisk en System Image gemaakt met VeeAm en ook de Backup van de, zoals jij zegt, Persoonlijke bestanden (op een aparte schijf). VeeAm is m.i. best complex als het gaat om recovery. Krijg nu de indruk dat als ik :
1. die PB´s mbv W10 op een aparte chijf backup en
2. mbv van bijv. een gratis versie van AOMEI de Opstartdisk en System Image maak
ik voldoe aan de eisen om in geval calamiteit mijn systeem weer up-to-date draaiend te krijgen?

Het lijkt nu zo simpel, maar dat komt m.i. ook door de manier waarop jij het uitlegt. Mijn dank daarvoor (als ik tenminste gelijk heb met mijn conlusies ;=)
 
@Vinnius Ik reageer nog even met een volgende vraag. Het lijkt nu ineens zo simpel te worden dat ik het haast niet kan geloven. Ter info: ik gebruik Veeam Agent als backup-systeem. Heb dus een Opstartdisk en System Image gemaakt met VeeAm en ook de Backup van de, zoals jij zegt, Persoonlijke bestanden (op een aparte schijf). VeeAm is m.i. best complex als het gaat om recovery. Krijg nu de indruk dat als ik :
1. die PB´s mbv W10 op een aparte chijf backup en
2. mbv van bijv. een gratis versie van AOMEI de Opstartdisk en System Image maak

Voldoe ik dan aan de eisen om in geval calamiteit mijn systeem weer up-to-date draaiend te krijgen?

Het lijkt nu zo simpel, maar dat komt m.i. ook door de manier waarop jij het uitlegt. Mijn dank daarvoor (als ik tenminste gelijk heb met mijn conlusies ;=)
 
Ik zou VeeAm vergeten en geheel gaan werken met AOmei Backupper Free. Het is inderdaad zo simpel als ik zei.
1. Maak een AOmei opstartdisk of opstart USB via de utilities van AOmei.
2. Maak een system image via Backup en kies daarbij voor systeembackup, je krijgt dan een image van C: + de verborgen systeem partitie (dus geen kloon maken van C:)
Eingelijk is dit al voldoende want als je persoonlijke data nog op C: staat (wat niet goed is) worden die meegenomen in de systembackup, evenals alle applicaties. Als je persoonlijke data al op D: staat (dus een andere partitie) blijft dat onaangeroerd door de restore van de system backup. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om nog een aparte backup te maken van je persoonlijke bestanden op een externe schijf of USB stick. Dat kan ook via AOmei, maar ook via Bestandsgeschiedenis van W10. Maar echt nodig is dat niet. Het beschermt je echter wel tegen een physieke fout op je harde schijf, want als je die krijgt zijn beide partities de klos.
3. Om beschermd te zijn tegen ransomware is het beter de externe schijf waarop de backups staan NIET permanent aangesloten te houden aan de PC. Nog beter een extra kopie in de kast leggen.
 
(y)

Hier heb ik dus als eenvoudige PC gebruiker echt wat aan. Ben heel blij en tevreden met de hulp door PCTuts!
Evident dat ik je advies ga opvolgen! Ik hoor heel goede recenties over EaseUS Todo Backup Home. Wat vind jij daarvan iv.m. AOmei ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan