heeft alternate een vergissing gedaan ..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
ik deed gisteren een on-line aankoop van Kingston ValueRAM 16 GB DDR3L-1600 Kit werkgeheugen (2x 8gb ) .
deze werd dan ook al afgerekend doch kreeg ik vandaag een mail van hen ..
men geeft hierin aan dat ik wellicht beter de annulering in gang zet omdat deze waarschijnlijk niet aanvaard worden aangezien mijn moederbord 4 slots heeft en aangezien elk slot maximaal 4 gb aan kan ..
*men beweerd dus dat ik al de 4 slots dient te gebruiken om de maximale 16 gb te kunnen behalen …op deze MSI 770-C45 (Reserve desktop )
terwijl ik nu op mijn hoofd pc de MSI 790Fx-GD70 gebruik die dus ook maximaal 16 gb aankan deze heeft ook 4 slots maar zijn er maar 2 bezet met elk 8gb …hierbij stel ik me dan toch de vraag of er prutsers in dienst zijn bij Alternate.be
 
Geen idee of het prutsers zijn. Als ik geheugen koop hoef ik niet mijn type moederbord te vermelden.
Dus, hoe komen ze aan deze informatie ?

Altijd de manual goed raadplegen welk type memory gebruikt kan worden en ondersteund wordt. Daarna deze bestelling plaatsen en je hebt het binnen korte tijd zonder problemen en enige feedback in de brievenbus.
Zo doe ik dat in ieder geval altijd en eigenlijk nooit problemen mee gehad.
 
@Skippy ik had hen eerst per mail de vraag gesteld of dit moederbord ook kon uitgerust worden met 2x 8gb inplaats van 4x4gb ..doch aangezien het antwoord op zich liet wachten ben ik maar tot een aankoop overgegaan .. omdat ik er wel op vertrouwde dat dit ging aangezien het werkte op de 790FX-DG70

*heb zowel de handleiding van de 790FX als deze van de 770C-45 door genomen en nergens staat er vermeld dat elk slot dient gebruikt te worden om aan het aantal van 16gb te komen ….

@salmax *in de handleiding die ik hier heb van de MSI 770-C45 word gesproken over 240 pins modules jouw manual waar jij naar verwijst vermeld 184 pins .(wat een verkeerd gegeven is)
Ashampoo_Snap_vrijdag 4 oktober 2019_03h16m20s_002_.png
 
2x 8GB zou moeten werken. Ik zie in de manual ook geen beperkingen. Het is wel zo dat je meer zekerheid gaat hebben met 4x 4GB. Het aantal chips op een module speelt soms ook een rol. En dat laatste gaat met 2x 8GB soms ook parten spelen. Maar nogmaals, volgens de manual is er geen nood aan 4 banken voor 16GB. Maar wil je op veilig spelen, koop dan 4x 4GB.
 
  • Leuk
Waarderingen: Qtex
heb het begrepen .. nam juist telefonisch contact met hen en zag te gelijker tijd een mail binnen komen ..de annulering kan niet ongedaan worden gemaakt zeiden ze me aan de telefoon .. de mail liet me verstaan dat het aankoop bedrag terug gestort word binnen de 3 dagen .
men zei me aan de telefoon hetzelfde als wat Ddragon meedeelde ..dat het best wel kan werken met 2x 8gb maar dat het aanbevolen is om 4x4gb te plaatsen .
 
4x4 of 2x8 Het zo niet zou erg veel uit moeten maken.
Ooit eens gelezen dat 8GB geheugen iets stabieler is dan 4GB.
Geen idee meer waarop dat gebaseerd was.
 
snap de redenering ook niet ..want de ram latjes die op de 970FX aanwezig zijn werden me destijds zelfs nog aanbevolen door Alternate .
 
Een voordeel van 4x4 dat ik kan bedenken is dat 1 latje van 4GB per stuk goedkoper is dan een latje van 8GB .
Gaat er dus ééntje stuk dan zijn de reparatiekosten lager.

Als ik terug kijk op mijn ruim 30 jaren computer ervaring en enkele duizenden pc's gerepareerd te hebben, moet ik echt heel goed na gaan denken hoe vaak ik defect geheugen ben tegengekomen. Misschien is dit op 1 hand te tellen.
 
Het is niet de prijs e.d. die bepalen of je 4 latjes of 2 latjes nodig hebt. Het is het technische aspect. Vroeger speelde dit meer dan nu. Het aantal chips op een latje, en het vermogen om die dingen correct te adreseren.
Ik heb ooit (welliswaar in een server) dit probleem gezien. Specs van de RAM was van A tot Z goed, maar de bezetting van het aantal chips was een probleem... werkte niet!

Defect geheugen ben ik persoonlijk veel meer tegengekomen. Het ding is, je moet hier speciaal op testen en... lang testen. Die fouten bewijzen is niet zo evident. Het is niet altijd zoals "het werkt" of "het werkt niet". Het is eerder van "het werkt in 99.999.999/1.000.000.000 gevallen, maar er is een fout in 1/1.000.000.000. Dus voldoende om problemen te hebben vroeg of laat. En dat kan alleen getest worden met de dedicated memory testen.
 
Veel moederbord fabrikanten leveren de spec's van het ondersteunde geheugen.
Koop je een ander type of merk gaat dit meestal wel goed, maar het kan ook eens gebeuren dat het niet goed gaat.

Hier een lijstje van een oud pc'tje van mij met een ASUS P8H67.
Ook hier te vinden: https://www.asus.com/nl/Motherboards/P8H67/HelpDesk_QVL/
Als je dit soort lijsten aanhoudt, kan er eigenlijk weinig mis gaan bij aanschaf.
 

Bijlagen

  • Intel-H67-4DIMM-Memory-QVL.pdf
    210.4 KB · Weergaven: 328
Laatst bewerkt:
wel op dit moment werk ik hier op de reserve desktop pc … ik heb even het ram geheugen van mijn hoofd pc effe over gezet naar deze en ze werden gewoonweg aanvaard en herkend …. ter vergelijking zet ik de gegevens hier neer welke door speccy worden vermeld van de 2 systemen ..
ram.PNG
Ashampoo_Snap_zaterdag 5 oktober 2019_08h36m33s_001_.png

ram2.PNG
Ashampoo_Snap_zaterdag 5 oktober 2019_08h36m52s_002_.png
 
Er zit wel een verschil in de Dram frequency. Latjes in figuur 3 draait op 1633 (2x 802) mhz.
Dit is de juiste frequenntie
en in fig 4 op 1333 (x2 666.6 Mhz)
Probeer is een Xmp profiel te maken zodat deze wel op 1633 werkt?
 
dat er een verschil is in de dram frequency is om dat de cpu in de reserve desktop de AMD Phenom II x4 965 is en deze in mijn hoofd pc een stapje lager is ..namelijk de 955
ik vermoed althans dat dit de reden zou kunnen zijn !
*jij spreekt over het aanpassen van de Xmp profiel ..weet ik niet wat jij hier mee bedoeld !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan