Windows 11 geraak niet meer in bios.

Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
Ik heb een oude laptop als hoofdcomputer, het betreft een Samsung NP 300 met een intel core i5 2450M en 8 GB RAM, zodat jullie weten welk toestel het is.

Ik wil namelijk in de bios komen, maar als ik opstart zie ik heel erg kort dat ik op F2 moet drukken om in de bios te komen en op F4 om in iets anders te komen.
So far, so good. Maar als ik dan heel erg snel op de F2 of zelfs de F4 knop drukt zie ik heel erg kort dat mijn moederbord het heeft gegrepen en zegt dan "wait", en boot gewoon Win 11 op. Maar ik wil in mijn bios komen. Dan heb je de functie om vanuit je Windows in je bios te komen, je drukt op herstarten terwijl je Shift knop ingedrukt houdt, dan kan je naar probleem oplossen gaan en daar zou dan normaal mijn bios moeten bij staan, maar dit staat daar helaas niet tussen. Hebben jullie enig idee hoe dit zou kunnen komen?
Ik weet het nu niet meer.
 
Om nog eens op dat 'bios probleem' terug te komen: wat gebeurt er als je je bat-knoopcel eruit haalt? Je HD 'ontkoppelt'? Je RAM 'versteekt'?
Je BIOS 'flasht'?
...
Heb mijn knoopcel batterij er nog niet eens uitgehaald. Inderdaad, dit reset de bios. Misschien is dit wel wat het probleem zou kunnen oplossen. Jammer genoeg moet mijn ganse laptop daarvoor uit elkaar. Dus geen jobke dat ik in enkele minuten geklaard krijg. Maar dit zal wel nog gebeuren, maar niet meteen.
 
OK, maar lees verder. De andere 'vragen' zijn (denk ik) valabele alternatieven. Iets makkelijker te implementeren, toch?
Ik denk dat ik al alle antwoorden heb behandeld, enkel die knoop cel heb ik nog niet gedaan. Indien niet alle antwoorden beantwoord zijn, sorry daarvoor hoor. Maar ik denk wel dat ik het goed heb opgevolgd. Als er een update mag gezegd zijnde is dat ik met malware in mijn systeem zit. Heb net van mijn Google account een bericht gekregen dat mijn computer is besmet met malware. Morgen ochtend gaat dan mijn torn script aan de praat om mijn laptopje te ontdoen van de malware die erin is geslopen blijkbaar.
 
Hier foto waar de knoopcel zou moeten zitten

Plcaca_Samsung_300E_2.jpg.3371e8fd047a6633471f2378b2f20cfd.jpg.4c656f25b0413952092cd3ec42f640ee.jpg
 
Beste aarbei,
Ik heb deze namiddag dan de knoopcel eruit gehaald. Deze was 2,5 volt, dus heb in er een nieuwe in gestopt. Daarna wilde mijn laptop helemaal niet meer opstarten. Dus is hij nu helemaal naar de vaantjes. šŸ˜­
 
Dit zijn foto's die ik deze namiddag heb genomen
 

Bijlagen

  • PXL_20230315_154444005.jpg
    PXL_20230315_154444005.jpg
    118.6 KB · Weergaven: 49
  • PXL_20230315_154700951.jpg
    PXL_20230315_154700951.jpg
    78.6 KB · Weergaven: 54
Na het vervangen van de batterij en het terug ineen steken geraak ik nergens nog in. Hij start met de ventilator te laten draaien en dan kom ik in het scherm dat ik kan kiezen om naar de bios te gaan en dan boot hij terug op. Dan flikkert het scherm even en knippert het hdd ledje eens en dan gaat het scherm terug uit.
 
Ik zou hem persoonlijk niet volledig opgeven. Je ziet nog altijd zen boot opties beneden. Mogelijks is er wel een hardware defect,...
Indien mogelijk het geheugen eens nakijken of swappen met een andere module.
 
Is je basisprobleem al opgelost, cve ?
De 3 bladzijden gelezen en ik kan dat van die knoopcel niet volgen, misschien zit je al veel te ver. Waarom niet (als je nog terug kan gaan naar de situatie van je eerste vraag op pagina 1), cve, een heel klassieke manier proberen: windowslogo + R, "msconfig" tikken zonder de ", tabblad computer opstarten, veilige modus kiezen en zodra je in veilige modus zit herstarten en intussen tijdens opstarten F12 herhaaldelijk drukken. Heel erg tijdens mijn begin met een pc in 2003 was het F10 en dat is zo'n 10 jaar geleden F12 geworden. Maar van F2 had ik nog nooit gehoord voor jouw doel. F2 is vooral voor het bewerken van bestandsnamen.
Deze werkwijze heb toch nog niet gelezen hier op de drie pagina's. Het commando in de "Run" ("Uitvoeren") dat msconfig heet, werkt i.i.g. nog altijd. O ja, helemaal vroeger was het i.p.v. F10 ook wel F6 (ingedrukt houden bij het opstarten) en nu vandaag zegt mijn opstartscherm van Lenovo (laptop Thinkpad) dat ik gewoon Enter kan drukken om het normale opstarten te onderbreken en wellicht dan te kiezen voor de BIOS. Maar ik deed het nog niet, want ik hoefde er zelf niet te komen sedert de aanschaf (eind maart 2020... binnenkort is m'n garantieperiode ten einde).
 
Laatst bewerkt:
RAM is gewisseld geweest, dit maakt niets uit. Heb wel enkel de 2 latjes die erin zitten. Maar heb ze alle 2 eruit gehaald en dan 1 voor 1 er terug in en in beide sloten en dit met beide latjes. Dzt heeft helemaal niets opgeleverd.@lange pier, mijn koelpasta is nog geen half jaar geleden gedaan geweest. Natuurlijk is de ventilator en heatsinck uit gekuist
geweest. Geen enkel nut gehad.
@RobinDV , al deze zaken die jij hier nu opnoemt kan ik nu helaas niet meer doen. Hij start nu gewoon niet meer op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan