Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Plots is mijn schijf waar alles op staat: afbeeldingen, documenten, enz, en vooral mijn Schijfkopieen/Images. Hierdoor kan ik niet meer terugzetten naar een vorige toestand.
Het systeem zegt telkens dat ik deze schijf moet formatteren om ze toegankelijk te maken. Dat doe ik dus niet, want dan ben ik alles zeker kwijt.
Hoe kan ik deze schijf weer gewoon toegankelijk maken om aan mijn bestanden te kunnen komen?
 
breng deze eens off-line ... rechts klik op bv schijf 2 indien de D aangezien word als schijf 2 en off-line selecteren ..
wacht ruim 30 seconden voor dat je deze wederom on-line zet ...er word niet geformateerd ..mogelijk is het probleem verholpen .
 
@Q: ik heb dit geprobeerd, zowel in "deze PC" als in "Schijfbeheer" en zie niets om off-line te gaan...
Het is zo moeilijk te werken, want ik heb alléén mijn kleine SSD-schijf C: om mee te werken.
Zelf mijn bureaublad had ik op D gezet en nu kan ik geen programma vastmaken aan de taakbalk en iets op mijn bureaublad plaatsen lukt zelfs niet meer.
► bij schijfbeheer staat iets raar: (D) 1863.01 GB RAW geen NTSC...
Ik krijg de volgende melding: Het volume is niet toegankelijk en bevat geen herkenbaar bestandssysteem...
 
je dient wel degelijk in schijfbeheer te zijn ...daar zie je rechts dan schijf 0 vermeld staan en dit zou je C schijf zijn ...
de externe schijf staat ook rechts vermeld als bv : schijf 1 ( ik noem maar wat kan ook een andere nummer)

in dit voorbeeld zie jij hier schijf 5 welke hier een externe schijf is ..
ik klik met rechts in het vakje schijf 2 en kies off-line brengen ..
f63e1f0ceb-Ashampoo_Snap_2017.10.24_17h59m34s_003_.png


deze is hier off-line en deze klik ik hier wederom met rechts aan in het vakje schijf 5 om terug deze on-line te brengen ..
f64aa4f0c7-Ashampoo_Snap_2017.10.24_18h00m43s_004_.png
 
ik zie nu dat je externe schijf een Raw indeling heeft gekregen waarschijnlijk heb je deze los getrokken toen deze nog bezig was met een schrijfbewerking .... de enige oplossing om deze terug te kunnen gebruiken is dan ook om deze te formateren ...
je vreest echter voor je bestanden die er op staan ...als jij enkel een format doet van deze schijf D en er niets naar wegschrijft dan kun jer vermits een goed recovery programma haast alles terug halen ... voorwaarde is wel dat je de gevonden bestanden naar een andere schijf dan de D laat weg schrijven ..
 
Nu had ik het begrepen. De schijf offline gezet. Eén minuut gewacht en terug online gezet. Het blijft zoals het was... met (D) 1863.01 RAW

Ik begin te zweten dat mijn schijfbestanden weg zijn. Zelfs met Recuva krijg ik geen toegang meer..!
► Hopelijk niet, want dan gaat er veel werk verloren met alles wat ik in voorbereiding had met veel toffe teksten voor artikels, enz...
 
het off/on-line zetten werkt dus niet op een raw indeling maar dit zag ik naderhand pas ..
jij dient zoals ik eerder vermelde de schijf D te formateren en deze bestanden daarna te recoveren door deze gevonden bestanden naar een andere schijf weg te schrijven ...zelf ben ik heel tevreden over iCare data recovery pro (niet gratis ) de gratis versie kan maar een paar gb recoveren ...
 
Dus toch formatteren en dan bv. met Recuva alles terughalen en op een andere externe schijf zetten? Dat kan, want ik heb nog een andere externe drive, waarop ik allicht plaats kan maken.

Kan je bevestigen dat ik toch formatteer?
 
Nee, NIET formatteren! Als je een full format doe ben je alles kwijt. met een quick format ga je nog wel kunnen herstellen, maar is helemaal niet nodig als je gaat recoveren met software.

Er is dan ook nog de oorzaak waarom je partitiegegevens beschadigd zijn geraakt. Onderbreken van een schrijfbewerking kan, maar kan evengoed gewoon EOL zijn, of gaan... Dus stilaan tijd voor een andere disk als je zoiets begint voor te krijgen.
 
@ DDragon: Ik heb nog niet geformatteerd. Maar hoe kan ik anders terug toegang krijgen als ik de raad van Q niet opvolg? Heb je een ander idee?

Waarvoor dient recovery software? Om data van een schijf met problemen te kunnen recoveren die je op geen andere manier kan benaderen of herstellen. Die recovery software heeft in dit geval zeker toegang tot die disk. Zolang die hardware gevonden wordt is er geen enkel probleem. Het bestandsysteem herstellen is net één van de taken van die software.
Wat gaat er gebeuren als je extra bewerkingen gaat uitvoeren op die disk? Zoals de partitietabel terug herschrijven door te formatteren? Kans op recoveren verkleinen omdat data overschreven wordt. Bij een quick format gaat die enkel de tabel bijwerken en de data ongemoeid laten. Te vergelijken met enkel de index van een boek op te kuisen. Bij een volledige format gaat die elke bit overschrijven en ben je echt alles kwijt. Want data die overschreven is, kan je niet recoveren. Bij die partitiegegevens gaan nog "backups" gevonden kunnen worden van dat bestandsysteem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan