Windows 10 Externe schijf niet te zien in verkenner

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,
Mijn externe schijf is wel te zien in de verkenner maar ik kan er niets opzetten. De schijf is niet te zien in schijfbeheer. Hoe krijg ik hem weer aan de praat? Wie kan helpen.
 
Denk dat je wat meer info zal moeten geven. Volgens mij is de schijf helemaal niet zichtbaar als je hem in schijfbeheer niet ziet. Maar misschien moet je in schijfbeheer wat meer naar beneden scrollen.
 
ff hoor.
Wel in de verkenner maar niet in schijfbeheer.
Dat kan niet. Andersom zou wel kunnen.
Mogelijk is de schijf dan een partitie op een schijf met meerdere partities.
 
Hoe groot is de schijf?
Welk merk? Type?
Hoe geformatteerd?
Nieuw of oud?

In de eerste plaats denk ik dat ze zal moeten ge(her)formatteerd worden.

Wanneer de harde schijf niet wordt weergegeven in schijfbeheer​

Als je de externe harde schijf niet ziet in schijfbeheer, probeert dan de volgende stappen om deze weer zichtbaar te maken:

Update het schijfstuurprogramma om Windows de harde schijf te laten herkennen

1. Open Mijn Computer en kies Systeemeigenschappen.
2. Klik in de taakbalk aan de linkerkant op Apparaatbeheer en klik naast USB-controller op "+". Dan zie je een geel uitroepteken.
3. Klik met de rechtermuisknop en kies stuurprogramma bijwerken, kies vervolgens de optie om automatisch naar stuurprogramma's te zoeken.


Hier ook wat uitleg van een andere site:
 
Laatst bewerkt:
Een keer opnieuw opstarten met de externe schijf aangesloten wil ook wel eens helpen.
Ik werk veel met externe schijven die soms na opstarten een schijfcontrole/repair moeten ondergaan om gezien en ok bevonden te worden.
 
Ik heb ook dergelijk probleem.
Telkens ik met winmerge een vergelijking maak tussen 2 schijven( mijn dataschijf en backupschijf) loopt winmerge vast doordat de schijf niet meer gevonden wordt. Er zitten ook nof andere schijven in daar ik steeds een backup maak naar 2 schijven. Het gebeurt enkel met 1 bepaalde schijf. In verkenner en apparaatbeheer is de schijf dan ook niet meer te zien. Na herstart van pc is alles terug normaal en is schijf terug zichtbaar en bruikbaar. Iemand idee van oorzaak?
 
Wat is de backup schijf? Is die intern of extern ?
Extern kan een defecte kabel zijn of defecte elektronica of connector in de behuizing. Of de voeding die geen goede spanning meer geeft.
Maar ook de usb connector in de pc kan de oorzaak zijn.
 
alle schijven zijn intern. Gebruik dergelijke methode al zeker 10 jaar. Ik heb steeds 2 schijven welke een backup hebben van de data schijf.
Indien de usb stekker op de HDD de oorzaak kan zijn ga ik pc eens openen en controleren.
 
Intern is het geen USB stekker maar meestal een SATA of de oude IDE stekker als je spreekt over een methode van 10 jaar.
Wat mogelijk hier een oorzaak kan zijn is de voeding.
Meestal zijn er meerder voedingslijnen aanwezig en als toevallig de lijn naar deze harddisk rot is kan zoiets gebeuren. Na opnieuw booten kan de voedingsspanning tijdelijk weer een poosje in orde zijn waarna hij op een gegeven moment weer te laag wordt.
 
Je moet het zo zien, zo'n schijf heeft 12 en 5 volt nodig om te werken.
De voeding zorgt ervoor dat dit gestabiliseerd blijft op deze 12 en 5 volt, maar als de voeding defect begint te raken kan het gebeuren dat deze bijvoorbeeld 11,9 en 5 volt of bijvoorbeeld 12 en 4,9 volt levert.
Op zich ook nog niet zoveel aan de hand als de apparaten ( harddisk ) goed werkt op zo'n klein verschil. Maar als de spanning nog verder zakt op de 12 volt of de 5 volt lijn kunnen er problemen ontstaan.
Wat ook kan gebeuren is dat de harddisk rot begint te worden en een iets hogere voedingsspanning nodig heeft om te kunnen draaien. Als hij dan dus precies 12 en 5 volt krijgt is dit dus te laag.
Dan komen er meestal ook nog meerdere kabels uit de voeding met voedingslijnen voor de schijven of optische stations. Bij een goede voeding zijn dit werkelijk verschillende lijnen, bij een wat goedkopere voeding zitten deze meestal parallel bij elkaar. Zijn dit dus verschillende lijnen kan ook hier weer 1 lijn rot zijn.

Zo zie je dat er niet even zo snel een oplossing te geven is via internet, maar dat je dit zelf moet uit proberen.

voeding2.jpg
 
Ik heb ondertussen de pc open gemaakt. De 3 harde schijven staan parallel op 1 uitgang voeding. De SSD schijf( opstartschijf W10) staat parallel op de dvd en Blueraydrive en op een 2de uitgang voeding.
Heb ook een test gedaan van de harde schijven en daar stond de opmerking : is aan vervanging toe. Daar de 3 HDD op dezelfde voeding staan en het probleem steeds met dezelfde HDD is denk ik dat deze drive stilaan defect geraakt, of ben ik fout?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan