En dat zou de toekomst moeten zijn....

  • Onderwerp starter Onderwerp starter J.W.
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoeveel meer kost die dan een gewone wagen?
Voorlopig hou ik het op een hybride.
Tot voor kort waren er enkel grote, dure electrische modellen.
Maar nu komen ook middenklassers in electrische versie, tot zelfs een kleintje als een Clio toe.

En dan liggen de verschillen in prijs op enkele duizenden euros. Staar je niet blind op de Tesla's van deze wereld : dat monopolie-tijdperk ligt zelfs al achter ons - ook Musk zet meer en meer kleinere modellen op stapel voor de komende jaren.

En voor het eerst komen grote jongens als BMW en Mercedes met electrische versies van bestaande modellen en dan pas kan je echt gaan vergelijken. Ze zijn niet meer zo véél duurder dan hun voorgangers. Logisch ook want de mechaniek van een electrische wagen is stukken eenvoudiger dan die electronisch, gestuurde milieubelastende dieselmotoren van die 2000 cc en meer ... Op termijn zal de dieselauto of de benzinewagen duurder zijn dan de electrische, zeker weten ...

Dat optimum-moment komt razendsnel dichterbij, sneller dan ooit verhoopt.
 
milieubelastende
Wat een lachertje.
Het winnen van de nodige grondstoffen voor de batterijen is al een milieu ramp op zich, dan spreken we nog niet over de recyclage.
Daarbij vergeten de groene idioten ook hoeveel % van de elektriciteit wordt opgewekt door centrales gestookt met cokes,steenkool.
 
Wat een lachertje.
Het winnen van de nodige grondstoffen voor de batterijen is al een milieu ramp op zich, dan spreken we nog niet over de recyclage.
Daarbij vergeten de groene idioten ook hoeveel % van de elektriciteit wordt opgewekt door centrales gestookt met cokes,steenkool.
Sja, je moet eens in Agbogbloshie waar onze rommel naartoe gaat gaan kijken.
Inmiddels komen daar ook scheepsladingen met batterijen en accu's aan.
 
Ik moest even zoeken, ik wist dat ik het niet weggegooid had.

Een document van Greenpeace
 

Bijlagen

FastNed is inderdaad de duurste maar ook de performantste ...

Anderzijds :

Energieprijs versus dieselprijs: tot 609 euro verschil​

De Nissan Leaf verbruikte tijdens een testrit 18 kWh om de kaap van honderd kilometer te ronden. Wanneer we ervan uitgaan dat de eigenaar jaarlijks 15.000 kilometer aflegt, betekent dat een jaarverbruik van 2.700 kWh. Laadt u de wagen gedurende dat jaar enkel ’s nachts en tijdens het weekend thuis op, dan kost dat volgens onze vergelijkingsmodule (voor een gezin uit Antwerpen met het goedkoopste vaste tarief) 449 euro. Wanneer we dat vergelijken met de brandstofkosten van een traditionele wagen met een verbruik van 5 liter per 100 kilometer aan een dieselprijs van 1,41 euro/100 kilometer (totaal: 1.058 euro), dan bespaart u jaarlijks maar liefst 609 euro.
Laden bij Fastned € 0,70 per kWh (btw inb)
18 kWh voor 100 km = € 12,60
Laden bij Allego of Bluecorner: € 0,69 + BTW 0,14 = € 0,83 per kWh
18 kWh voor 100 km = € 14,94

Benzine of diesel: +/- € 1,40 x 7 liter =€ 9,8

Als men thuis kan laden is het zeker goedkoper, maar dat is niet voor iedereen mogelijk.
Zeker niet voor personen zonder eigen garage (en dan moet er nog elektriciteit aanwezig zijn).

Volgens Nissan: De Nissan LEAF heeft een batterij van 40 kWh met een rijbereik tot 270 km
Volgens de hierboven aangehaalde testrit komt de Nissan Leaf aan slechts 222 km. Dat is slechts 82% van het "zogezegde (reclame) bereik.
 
Laatst bewerkt:
Laden bij Engie (zie faktuur hogerop) € 0,44 + BTW
18 kWh voor 100 km = € 9,58

Diesel : +/- 1,49 x 7 liter = € 10,43

Conclusies :

* als je niet thuis kan laden, smelt het voordeel weg uit brandstof ;
* het zijn vooral de 'flankerende' voorwaarden (Belasting, BIV, onderhoud, etc...) die het werkelijke verschil maken

= in de huidige omstandigheden zéker winstgevend als je niet in de stad woont, anders zorgvuldig afwegen is de boodschap.
 
Wat ik wel eens graag zou willen weten is: wat maakt een EV zo duur????

De dure verbrandingsmotor, versnellingsbak, koeling (radiator) wordt vervangen door een "goedkope" elektromotor.
Enkel de goedkope brandstoftank plus leidingen worden vervangen door een "dure" batterij.
De rest van de wagen is bijna hetzelfde.
 
De vervanging gaat wel over 2 en vaak 4 electromotoren, niet 1.
Die zijn niet goedkoop in de aankoop en dus inbouw in de wagen, wél in het onderhoud nadien ...

Voor de rest speelt vooral de prijs van de inderdaad extreem dure batterij, vooral omdat het er zoveel moeten zijn - dat evolueert.

Men heeft er ook voor geopteerd (Tesla !) electrisch te gaan met super luxueuse limousines. Dat verandert nu stilaan en je ziet het prijsverschil voor die kleine EV's, vb. de nieuwe Clio van Renault best klein worden.

Er zit echt wel nog een pak meer in dan je zou denken : omvormer / electronische sturing ... niet vergeten : software kost ook geld.

En uiteraard vraag en aanbod : de prijs daalt als er meer van verkocht worden.
 
Er zal nog veel moeten gebeuren eer iedereen elektrisch gaat rijden, er is nu al sprake dat er geen elektriciteit genoeg is in de winter zodat de werkende mens ´s avonds probleemloos eten kan klaarmaken. Eerst gaan ze het elektriciteitsnet moeten aanpassen, maar thuis opladen zonder thuislaadpaal zal niet lukken, dan ga je de toevoer moeten aanpassen enz. Waar gaat de overheid dan taksen opleggen als deze van de benzine en de diesel wegvalt, dan gaan ze er heffen op de elektriciteit.
Zoals met de zonnepanelen eerst promoten en de bevolking warm maken en nu moet je je eigen stroom opgebruiken als je zonnepanelen stroom opwekken, de gewone gebruiker kan dit dus niet hé, die steekt stroom op het net in de zomer om in de winter te consumeren daarvoor moet je geen minister zijn.
De auto is de melkkoe van de staat, niemand kan die missen en dat weten ze.
 
Volgens voorzitter Jochen De Smet moet iemand die een testrit gaat maken (hier voor Testaankoop) met een EV eerst een thuislaadpaal laten installeren....
Kan het nog dommer of is alles goed om toch maar dat belabberd rapport af te kraken?
Voor een testrit is het uiteraard voldoende je test gewoon te laten beginnen vanaf een laadpaal, na een volledige oplading. Daar hoef je zelf geen paal voor te installeren hé ... dat kan je deel laten uitmaken van je eventuele beslissing tot aankoop.
 
Ik kan Skippy volledig bijtreden : er bestaat geen mogelijkheid om een vergelijkbaar E.V.-park te parkeren en te voorzien van de nodige kilowatjes. Bovendien vraag ik mij af wat er gaat gebeuren als iedereen 's avonds thuis komt en zijn batterij wil opladen. Gaat dan het licht uit ? Waar haal je al die nodige elektrische energie ? Toch niet meer van de kerncentrales hé ? Kan het huidig elektrische net (stad en platteland) zo'n vermogen verwerken ? Aanpassing ervan duurt jaaaaaaren. Laat ons maar eerst zoeken naar een ander alternatief.
 
Voor een testrit is het uiteraard voldoende je test gewoon te laten beginnen vanaf een laadpaal, na een volledige oplading. Daar hoef je zelf geen paal voor te installeren hé ... dat kan je deel laten uitmaken van je eventuele beslissing tot aankoop.
De vraag zou eerder moeten zijn: waarom krijgt de persoon die de testrit gaat uitvoeren een wagen mee (en van wie) met een zo goed als lege batterij?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan