En dat zou de toekomst moeten zijn....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hier zijn een aantal zaken een beetje 'tegen beter weten in' gesaboteerd door de tester.

Bij de aankoop van een electrische wagen wordt er immers op aangedrongen en duidelijk gemaakt dat het opladen met een gewoon stopkontakt niet haalbaar is.
In mijn geval kreeg ik een mooi overzicht van de soorten auto's en de 4 mogelijkheden van stopcontact tot snellader voor thuis.
Er werd nog voor de beslissing tot aankoop een afspraak gemaakt met een installateur die samenwerkt met het merk waar ik van plan was te kopen (DS), en die mijn installatie kwam keuren en mij de opties, met ev. aanpassing van mijn basisinstallatie met mij overliep.

Daarnaast is het zoeken van een laadpaal in mijn geval géén probleem ... de software van de wagen werkt in zoverre samen met de GPS dat ik - als ik dat verkies - zonder probleem naar het dichtstbijzijnde, werkend en vrij laadpunt wordt geleid. Software geeft een lijstje op scherm, met afstanden en laadvermogen, kiezen en GPS maakt een omweg er naartoe. Om na laden het oorspronkelijk traject te hervatten.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat Polestar dat niet aan boord zou hebben maar de tester heeft die mogelijkheid (bewust ?) blijkbaar genegeerd.
 
Je moet de documentaire Long Way Up maar eens kijken als je hem te pakken kunt krijgen via Spotnet https://www.longwayup.com/
Een tocht van het meest zuidelijke puntje van Zuid-Amerika naar Los Angeles of Elektrische Harley's.
 
Naar aanleiding van dit artikel is er op FB een discussie in ons land ontstaan waar nu al zo'n 400 reacties bijstaan.
Voor het grootste deel natuurlijk reacties van onwetende mensen die per definitie tegen alles zijn wat nieuw is en vooral ... nog nooit een voet in een electrische auto hebben gezet, laat staan ermee gereden.... !

Hilarisch om te lezen maar vooral ... zever tegen de wind in. En je weet wat er dan gebeurd : het komt terug in je gezicht gevlogen hhi ...😈
 
€ 38 voor een halve laadbeurt....
Batterij is 78 kWh

Dat is bijna een Euro voor 1 kWh
Voor degenen die er zin in hebben: hoeveel is dit (ongeveer) per 100 km?????
 
Onzin !

1614863080314.png


Faktuur van een klein laadbeurtje maar de prijs blijft : 0,44 € + BTW
En bij je thuis iets meer dan de helft daarvan.
 
U betaald nog altijd € 0,53 per kWh
Het is nog steeds duurder dan diesel of benzine.

Bij Fastned 50 KW (zie foto) is de prijs € 0,59 + € 0,11 = € 0,70 per kWh
 
Naar aanleiding van dit artikel is er op FB een discussie in ons land ontstaan waar nu al zo'n 400 reacties bijstaan.
Voor het grootste deel natuurlijk reacties van onwetende mensen die per definitie tegen alles zijn wat nieuw is en vooral ... nog nooit een voet in een electrische auto hebben gezet, laat staan ermee gereden.... !

Hilarisch om te lezen maar vooral ... zever tegen de wind in. En je weet wat er dan gebeurd : het komt terug in je gezicht gevlogen hhi ...😈
Maar het is wel de realiteit ...
Lage temperaturen en autosnelwegen kunnen die zogezegde "bereiken" verlagen het met meer als 50%
 
Dat punt is inderdaad zo ... heb ik ook gemerkt de voorbije vorstdagen.
Maar dat bedoelde ik niet - het gaat om heel veel andere misvattingen die men aanhaalt om aan te tonen dat electrisch rijden niet comfortabel is, niet haalbaar is, duur is etc... etc... Als je zelf electrisch rijdt krijg je de slappe lach van wat sommige mensen durven beweren.
 
U betaald nog altijd € 0,53 per kWh
Het is nog steeds duurder dan diesel of benzine.

Bij Fastned 50 KW (zie foto) is de prijs € 0,59 + € 0,11 = € 0,70 per kWh
FastNed is inderdaad de duurste maar ook de performantste ...

Anderzijds :

Energieprijs versus dieselprijs: tot 609 euro verschil​

De Nissan Leaf verbruikte tijdens een testrit 18 kWh om de kaap van honderd kilometer te ronden. Wanneer we ervan uitgaan dat de eigenaar jaarlijks 15.000 kilometer aflegt, betekent dat een jaarverbruik van 2.700 kWh. Laadt u de wagen gedurende dat jaar enkel ’s nachts en tijdens het weekend thuis op, dan kost dat volgens onze vergelijkingsmodule (voor een gezin uit Antwerpen met het goedkoopste vaste tarief) 449 euro. Wanneer we dat vergelijken met de brandstofkosten van een traditionele wagen met een verbruik van 5 liter per 100 kilometer aan een dieselprijs van 1,41 euro/100 kilometer (totaal: 1.058 euro), dan bespaart u jaarlijks maar liefst 609 euro.

Bron : VAB

Dat is dus het maximale verschil, maar duurder wordt het nooit...

+ géén verkeersbelasting, géén BIV, (samen al een besparing in 1 klap van 3000 Euro in mijn geval en elk jaar tot versleten van 1300 Euro), véél minder onderhoudskosten - en vergeet niet : het weergaloze comfort van electrisch rijden, zonder schokken, zonder schakelen, enorme alerte reactie van de wagen ... etc....
 
Voorlopig zitten bij ons de overheden mensen met goede wil dwars: https://www.ad.nl/waterweg/gemeente...jn-auto-niet-vullen-met-mijn-stroom~a1b57594/

Steden en vele dorpen hebben parkeerproblemen, hoe ga je zoiets in godsnaam organiseren met laadpalen ?
In mijn geval zal ik al een verlengkabel nodig hebben van in het gunstigste geval 25 tot 40 meter. Als de parkeerplaats vol is zal ik een kabel nodig hebben van 150 tot 200 meter. En als het daar ook vol is denk ik nog maar niet aan.
Het zal een wirwar van kabels gaan worden in mijn straat en de zijstraten die je elke dag moet uitrollen en weer opruimen.
Als het ooit zo ver komt ga ik er een slapstick film van maken.

Gaat op deze manier nooit lukken en eindigt dit luchtkasteel een vroegtijdige dood.
 

Energieprijs versus dieselprijs: tot 609 euro verschil​

De Nissan Leaf verbruikte tijdens een testrit 18 kWh om de kaap van honderd kilometer te ronden. Wanneer we ervan uitgaan dat de eigenaar jaarlijks 15.000 kilometer aflegt, betekent dat een jaarverbruik van 2.700 kWh. Laadt u de wagen gedurende dat jaar enkel ’s nachts en tijdens het weekend thuis op, dan kost dat volgens onze vergelijkingsmodule (voor een gezin uit Antwerpen met het goedkoopste vaste tarief) 449 euro. Wanneer we dat vergelijken met de brandstofkosten van een traditionele wagen met een verbruik van 5 liter per 100 kilometer aan een dieselprijs van 1,41 euro/100 kilometer (totaal: 1.058 euro), dan bespaart u jaarlijks maar liefst 609 euro.


Jaarlijks 609€ en dit 20 jaar lang..... = 12180€
Hoeveel kost een elektrische wagen meer?
 
20 jaar rij ik daar niet mee, maar toch wel 10 jaar ...

realistischer is dan de volgende berekening :

* uitsparen brandstof = 5000
* uitsparen BIV = 1500 (wel voor grotere, zwaardere wagen dan een Leaf)
* uitsparen belasting = 13000 op 10 jaar
* uitsparen onderhoudsbeurten = ongeveer 4000

Kom ik toch al aan : 23.500 Eurokes over 10 jaar hoor !

+ Garantie op batterijen én electrische aandrijvingseenheid : 8 jaar in mijn geval ...
 
20 jaar rij ik daar niet mee, maar toch wel 10 jaar ...

realistischer is dan de volgende berekening :

* uitsparen brandstof = 5000
* uitsparen BIV = 1500 (wel voor grotere, zwaardere wagen dan een Leaf)
* uitsparen belasting = 13000 op 10 jaar
* uitsparen onderhoudsbeurten = ongeveer 4000

Kom ik toch al aan : 23.500 Eurokes over 10 jaar hoor !

+ Garantie op batterijen én electrische aandrijvingseenheid : 8 jaar in mijn geval ...
Hoeveel meer kost die dan een gewone wagen?
Voorlopig hou ik het op een hybride.
 
De redenering gaat ook op voor een hybride, op voorwaarde dat het een échte is, geen fake zoals het Toyota systeem waar de electrische energie wordt opgewekt door de verbrandingsmotor.
Als je weinig lange ritten doet én een plug-in-hybride hebt met grote batterij en dus range ging de redenering volledig op tot eind december 2020.

De regering heeft dit nu wel teruggeschroefd qua belastingen (grootste besparing !) voor plug-ins bij nieuwe aankopen . Wie dus nu wil kopen krijgt een ander minder aantrekkelijk plaatje voor een plug in hybride. Voor een volledig electrische gelden die voorwaarden daarentegen nog wel (behalve de aftrekbaarheid in geval van bedrijfswagen voor de onderneming). Voor bedrijfswagen wil men het verplichten electrische te kopen in 2025 of zo, maar dan mag die aftrekbaarheid niet zo hoog blijven want dan schiet de staatskas er teveel bij in. Dat is men nu stillekes aan het voorbereiden ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan