Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik had graag een database gemaakt, maar niet in MS access.
Ik heb geprobeerd in excel, maar alle gegevens op één lijn, dat ziet er niet uit.
Daarbij dat werkt niet gemakkelijk en is ook niet overzichtelijk.
Met het freeware programma TreePadLite geraak ik niet vertrokken, dus heb ik ook al aan de kant geschoven.
Is er iemand die mij wil/kan helpen met een gebruiksvriendelijk programma dat MS access evenaart?
Wat ik bedoel is dat het zo een beetje uitziet als een invulformulier in access.

Alvast bedankt.
Groetjes,
Ginake
 
OpenOffice , dit is gratis en voor zowel Win/Mac en Linux Libre Office , eveneens gratis en voor de drie platformen NeoOffice , dit enkel voor Mac Al deze software is verkrijgbaar in het Nederlands
 
Bedankt voor de snelle reactie vdalex.

Ik had OpenOfficeOrg al gedownload en ook al terug van mijn laptopje gesmeten.
Leek mij niet zo gebruiksvriendelijk voor een iemand die niet goed thuis is in Officeprogs.
Ik wilde het allemaal zelf uit dokteren maar het was ingewikkelder dan ik dacht.
Zo vond ik bvb ook niet hoe je zo'n mooi invulformulier kan maken en dan lijkt het toch nog erg op excel.
. . .
Voila, het staat er al terug op en misschien met een beetje (lees : veel) hulp dat het me dan toch lukt.
Het is in ieder geval het proberen waard.
 
Hoi,
Hier ben ik terug.
Ik heb ondertussen een Db gemaakt in OOo, althans dat was de bedoeling.
Nu wil ik gegevens bij invoegen en krijg ik volgende foutmelding :

SQL-status: 22001
Foutcode: -124
Value too long in statement [INSERT INTO "Adressen" ( "Adres","Bedrijf","Beschrijving","BTW nr","Emailadres","Faxnr","GSMnr","Leverancier","Locatie vh slot","Naam ","Notities","Plaats","Postcode","SleutelCode","Telnr","Voornaam") VALUES ( ?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?)]

Is er hier iemand die dit kan vertalen naar verstaanbare taal?
Wat bedoelt men met 'value' ? en waar kan ik dit aanpassen?

Alvast bedankt voor de hulp.
Groetjes.
Ginake
 
Hoi,
SQL-status: 22001
Foutcode: -124
Value too long in statement [INSERT INTO "Adressen" ( "Adres","Bedrijf","Beschrijving","BTW nr","Emailadres","Faxnr","GSMnr","Leverancier","Locatie vh slot","Naam ","Notities","Plaats","Postcode","SleutelCode","Telnr","Voornaam") VALUES ( ?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?,?)]

Welke datatypes heb je aan die velden toegekent? Bijvoorbeeld; Adres: String, Postcode: Decimal, ...
Je probeerd hier ergens een waarde in een veld te stokkeren welke te lang is volgens zen datatype. Maar ik weet niet welke datatypes je hebt toegekent aan deze velden.
Zoek op welke datatypes je kunt toekennen en welke zen toegewezen waarden (values) zijn. Ken dan het gepaste datatype toe aan dat veld.
Indien ik bovenstaande SQL statement moet lezen zoals het er staat probeer je volgens mij overal een default waarde (zijnde een ?) toe te kennen aan elk veld. Indien bijvoorbeeld een bepaald veld enkel een getal aanneemt omdat zen datatype zo ingegesteld staat, dan geeft dit natuurlijk een fout. Je kan bijvoorbeeld geen waarde "?" toekennen aan een veld met datatype decimal of int. Daar dit veld een getal verwacht.
 
Laatst bewerkt:
@ DDragon 80
Bedankt voor de vlugge reactie.
Voor de kolom ID staat er : Geheel getal [INTEGER]
Voor de rest van mijn kolommen staat er hetzelfde nl. : Tekst (vast) [CHAR].
Maar ook als ik het verander naar (Tekst [VARCHAR] blijf ik een foutmelding krijgen.
Tenzij ik je verkeerd begrepen heb natuurlijk, maar dan zou je me misschien eens kunnen uitleggen waar ik de fout dan wel kan terugvinden, aub.
 
De ID kolom wordt gebruikt als de Primary Key van een tabel. Het sleutel veld maw. Dit is in veel gevallen een integer of bigint. Met deze primary key hoef je niet onmiddellijk rekening te houden. Dit is voor achter de schermen. Deze wordt normaal gezien automatisch verhoogd met 1 bij elk INSERT statement.
Is men gedachtengang hier juist als ik zeg dat je default in elk veld een vraagteken wilt plaatsen? Ik zou zowiezo voor de VARCHAR gaan in velden waar je tekst in wilt plaatsen zonder vaste lengte, dus zonder te weten hoeveel karakters het gaat bevatten zoals bijvoorbeeld een adres. Probeer de default value eens leeg te laten?
 
Dat van het ID wist ik halvelings.
Voor het invullen van het formulier, zijn dat de dagelijkse dingen zoals :
naam, voornaam, adres, telnr, een codenr, enz.
Ik vind nergens "default value" terug in de opmaak van de tabel om deze leeg te maken.
 
Heb net Open Office eens geïnstalleerd om het geheel beter te bekijken. Wanneer je naar je Tables tab gaat, click rechts op je aangemaakte tabel en selecteer Edit (bewerk?). Hier kan je al de velden en hun instellingen eens rustig doornemen. Hier een aantal tips welke ik zou toepassen.
ID zou ik zetten op AutoValue: Yes. Andere velden, Entry required: No. Default value: leeg laten
Maak eerst eens een simpele tabel en experimenteer er eens mee. Dat helpt het allemaal wat beter te begrijpen.
 
Alles in mijn tabel staat zoals je het voorziet.
Eigenlijk is het een simpele database; ik heb slechts één tabel.
Raar dat het niet werkt. Ik zal misschien eens opnieuw moeten beginnen, misschien dat het dan wel lukt.
Ik heb ergens onderweg misschien een tabel verwijderd die nog ergens aan gelinkt was.
't Zal niet meer voor vandaag zijn.
Ik kom hier zeker nog op terug of het nu lukt of niet ... je hoort er nog van.

Alvast bedankt voor de hulp.
Ginake
 
Oef,
Ik denk dat het gelukt is, alles lijkt te werken naar behoren.
Invoeren en opzoeken, het lukt allemaal. 'k Ben gewoon opnieuw begonnen (wel met een OOo-database-tutorial).
Heb eerst een tabel gemaakt en dan het formulier.
Via het formulier de gegevens ingevuld en daarna geprobeerd of ik ze ook nog kon terugvinden in de zoekfunctie.
En ja hoor, het werkt. Ik had inderdaad een tabel verwijderd die nog gelinkt was met het formulier dat ik gemaakt had.
'k Veronderstel dat mijn geduld even op was vandaar mijn kreet om hulp.

Toch bedankt voor de reacties.

PS : misschien nog even de link meegeven waar ik de tutorial vond : OpenOffice.org Base In Pictures

Groetjes,
Ginake
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan