Software MySQL service vs. instance / database

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik draai een MySQL 8.0 server, die opstart 'as a service' bij het starten van Windows. Dit gaat goed en de MySQL Notifier zegt duidelijk dat hij 1 service en 0 instances aan het monitoren is.
In mijn server zit echter maar één database die ik gebruik en die wordt aangesproken door een applicatie die in een Apache webserver draait (maar dat doet eigenlijk niet terzake).

Nu vind ik op Internet wel meerdere vragen over het feit dat een instance of database nog een 'manueel' duwtje nodig heeft om geopend te worden en dat gebeurt via de MySQL Workbench. In een regelrechte server-opstelling is dat natuurlijk niet zo hinderlijk want die draait dan dagenlang. Maar mijn PC sluit ik af en start ik op, nagenoeg dagelijks.

Ik zou graag zien dat als MySQL service opstart en dus in 'running' mode gaat, de ene database die ik heb ook meteen als een actieve instance komt te staan, zonder dat ik apart nog die Workbench moet opstarten, de keuze maken van mijn database en daarna weer kan afsluiten.

Iemand ervaring hiermee ?
 
Kan je even wat info geven ivm dat duwtje waar je over spreekt? Zulke dingen kan je waarschijnlijk scripten via powershell ofzo. Als je me iets meer info bezorgt wat die juist "doet"...
 
De server lanceert zich als een service en plaatst een notifier in de system tray : die zegt 'monitoring 1 service and 0 instances' resp. voor de server an sich en de database of databases.
Als nu een applicatie connectie maakt met één van die (in mijn geval de enige) database zegt een foutmelding 'database not connected'.

Dan volstaat het dat ik MySQL Workbench lanceer en dat ziet er zo uit :

1598206408318.png


en dan moet ik eens klikken, iets doen met de local instance in het rode kader zodat de instance ook wordt geactiveerd :

1598206511574.png

Daarna mag ik die Workbench gewoon sluiten, is niet meer nodig ...

Samengevat : de server wordt als service geactiveerd, maar binnen de service wordt de instance (waarin de databases draaien) niet automatisch geopend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan