DAB+ Wat denk je er van?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mik

Medewerker
Forumleiding
Wie luistert er naar radio via DAB+. Wat zijn Uw bevindingen?
Zelf heb ik een autoradio en 2 andere toestellen met DAB+.
De autoradio is niet wat er verlangd wordt van een goede radio. Soms valt er een fractie van een seconde de klank weg. Als dit zo 3 of 4 maal in een zin gebeurd..... verre van perfect. Muziek valt soms uit bij een bocht om direct daarna weer met horten en stoten opnieuw aan te gaan. Sta je stil, dan is het probleem meestal opgelost.
Wat is Uw mening over DAB+?
 
DAB+ is schitterend ! maar ... de autoradio's niet altijd ... en dat heeft vooral te maken met de inbouw en de antenne (of het gebruik van de structuur van de auto als antenne) op die wagens.

Zoals je wel al weet uit vorige posts rijd ik sedert een half jaar met een héél hoogwaardige wagen en de DAB+ multimedia installatie daarin heeft nog de eerste onderbreking of hapering te krijgen ... vlekkeloos, zonder ruis en stabiel.
Ik kan de autoradio omschakelen naar FM als ik dat zou willen, maar nog nooit die behoefte gehad.
Overigens het einde van FM is héél nabij - koop dus nooit nog een wagen die geen DAB+ kan bieden. Wat toen ik mijn beslissing tot aankoop overwoog overigens het geval was op de plug-in hybride CX60 van Volvo. Op DAB+ moest ik wachten werd me verteld. Die aankoop ging (o.a. daardoor) dus niet door...
 
Heb zelf geen radio met DAB+ maar heb gehoord van technici uit de branche dat DAB+ nooit ten volle zal doorbreken, koop voor binnenshuis een internetradio, dat gaat de toekomst zijn volgens mij, thuis heb ik nog een stereorack uit de jaren 80 van Pioneer met FM antenne, heb laatst geëxperimenteerd met een Chromecast aan mijn versterker en cast via mijn smartphone alle digitale zenders die ik wil via mijn wifi.
Liefst had ik een google mini nest gebruikt maar daar zit momenteel geen uitgang aan om externe geluidbronnen aan te sluiten, moest er een nieuwe versie uitkomen met een externe uitgang aan dan schaf ik die direct aan, dan moet je maar tegen Google praten om je radio te bedienen.
Als ik ga stappen, gebruik ik ook de digitale radio, je kiest de zender die je wilt, gaat natuurlijk van je mobiele data, maar heb eigenlijk nog nooit gekeken naar het verbruik hiervan.
 
@fredjeh Voor mobiel in de auto is er géén alternatief ... probeer maar eens met internetradio over een data-abonnement aan je stereo te koppelen en dan van Brussel naar Oostende te rijden... Wordt geen aangename ervaring...
 
Mijn vrouw haar klokradio was aan vervanging toe en ik heb haar vorig jaar voor haar verjaardag een DAB+ klokradio cadeau gedaan. De geluidskwaliteit is super moet ik zeggen. Maar het instellen, daar heeft ze het nog altijd moeilijk mee, kan ook aan het apparaat liggen, zelfs om het alarm aan of af te zetten is het een heel gedoe. In huis luisteren we radio via de versterker van de midi keten die ik nog had van vroeger en de digicorder van telenet om de zenders te kiezen. Dus ik selecteer aux op de midi keten, de digicorder op 910 voor Q music en dat gaat zonder haperingen en zuiver geluid.
 
DAB+ is schitterend ! maar ... de autoradio's niet altijd ... en dat heeft vooral te maken met de inbouw en de antenne (of het gebruik van de structuur van de auto als antenne) op die wagens.

Zoals je wel al weet uit vorige posts rijd ik sedert een half jaar met een héél hoogwaardige wagen en de DAB+ multimedia installatie daarin heeft nog de eerste onderbreking of hapering te krijgen ... vlekkeloos, zonder ruis en stabiel.
Ik kan de autoradio omschakelen naar FM als ik dat zou willen, maar nog nooit die behoefte gehad.
Overigens het einde van FM is héél nabij - koop dus nooit nog een wagen die geen DAB+ kan bieden. Wat toen ik mijn beslissing tot aankoop overwoog overigens het geval was op de plug-in hybride CX60 van Volvo. Op DAB+ moest ik wachten werd me verteld. Die aankoop ging (o.a. daardoor) dus niet door...
Is thuis ook schitterend. Maar denk dat er heel veel radio's op de schroothoop zullen belanden als DAB+ de norm wordt.
Denk maar aan klokwekkers, draagbare en vaste toestellen. Hier in huis heeft iedere ruimte een radio.
 
inderdaad, als dat niet zo was had men FM al jaren geleden afgevoerd want de kosten van echt 'uitzenden' ipv. internet radio of DAB+ liggen ontzettend véél hoger - maar men moet rekening houden met de capaciteit van de bevolking om geleidelijk over te stappen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan