Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik den dat ik mijn harde schijf eens moet controleren want als ik de pc opstart komt er een melding van maar dat gaat zo snel weg dat ik de melding niet kan lezen. Ook als ik dat wil controleren in Windows dan zegt de pc dat het moet gebeuren bij de opstart van Windows. Als ik dat doe dan wordt de controle gecanceld maar wederom is de melding sneller weg en kan ik ze niet lezen.

Hoe of met welk programma kan ik mijn harde schijf controleren?

Joke
 
Is dit dat niet werkt?

De vaste schijf controleren op fouten
Van toepassing op Windows Vista

U kunt bepaalde computerproblemen oplossen en de prestaties van uw computer verbeteren door ervoor te zorgen dat uw vaste schijf geen fouten bevat.

1. U kunt Computer als volgt openen: klik op de knop Start en klik vervolgens op Computer.

2. Klik met de rechtermuisknop op het vaste-schijfstation dat u wilt controleren en klik vervolgens op Eigenschappen.

3. Klik op het tabblad Extra onder Foutcontrole op Nu controleren. Beheerdersmachtiging vereist Typ het wachtwoord of een bevestiging als u wordt gevraagd om het Administrator-wachtwoord of een bevestiging.

Schakel het selectievakje Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren in als u problemen met bestanden en mappen die worden aangetroffen door de scan, automatisch wilt laten repareren. Als u dit selectievakje niet inschakelt, rapporteert de schijfcontrole enkel problemen zonder deze te corrigeren.

Als u een grondige schijfcontrole wilt uitvoeren, schakelt u het selectievakje Beschadigde sectoren zoeken en repareren in. Deze scan probeert fysieke fouten op de vaste schijf zelf te vinden en te repareren, en de scan kan dan ook veel meer tijd in beslag nemen.

Als u zowel op bestands- als of fysieke fouten wilt controleren, schakelt u zowel Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren als Beschadigde sectoren zoeken en repareren in.

4. Klik op Start.

Afhankelijk van de grootte van de vaste schijf, kan deze scan verschillende minuten in beslag nemen. Voor de beste resultaten moet u uw computer niet voor andere taken gebruiken terwijl de foutcontrole wordt uitgevoerd.

Opmerking

Als u Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren inschakelt voor een schijf die wordt gebruikt (bijvoorbeeld, voor de partitie die Windows bevat), wordt u gevraagd de schijfcontrole opnieuw in te plannen voor de volgende keer dat de computer opnieuw wordt opgestart.

Bron: De vaste schijf controleren op fouten
 
start een opdrachtprompt op als de administrator
geef de opdrachtregel chkdsk C: /f /r /x in ( neem deze over zoals hier vermeld)...
denk er aan dat je een bevestiging dient te geven om bij de volgende opstart deze scan te laten te gebeuren ...deze bevestiging gebeurd door de letter ( y ) in te typen in de opdrachtprompt..
verbreek deze scan niet ...de scan zal in een zwart dos scherm uitgevoerd worden ..niets om je ongerust te maken !


**noteer : dat je je systeem dient te herstarten om de chkdsk te kunnen starten aangezien het hier om de C schijf gaat !
-verklaring parameters zie hier
 
Laatst bewerkt:
start een opdrachtprompt op als de administrator
Bedankt voor de antwoorden maar het lukt mij niet. Ik denk dat het komt omdat ik geen opdrachtprompt krijg met administrator rechten.

1) Hoe start ik een opdrachtprompt op als de administrator?

2) Als ik herstart ben dan kom ik in een DOS-box terecht en begint het controleren van de harde schijf maar dat stop onmiddellijk met een error. Deze tekst komt wel op het scherm maar ik krijg geen tijd om die te lezen, de computer gaat verder naar Windows. Wat kan ik doen om deze tekst toch te kunnen lezen?

Joke
 
Ah ja sorry dat ik dat niet gezegd heb. Het resultaat was enkele bestandsfragmenten waar hij niks mee kon doen en die dan maar verplaatst heeft naar ik weet niet meer waar.

Maar waar ik mee blijf zitten is als chkdsk mislukt, dan stopt het met een melding die na enkele seconden terug verdwijnt. En ik zie geen mogelijkheid om die melding toch te kunnen lezen. Scroll-lock of Pause-break die doen niks.

Joke
 
type in je zoekvenster " eventviewer " en open deze dan ..
open vervolgens de windows logboeken en klik op toepassingen .
in het rechter gedeelte zou je nu ook het chkdsk log vermeld moeten zien staan ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan