Windows 10 cyclische redundantiecontrole (CRC of error 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gibsonmil

Steunend lid
Vip Lid
Bij het (willen) clonen van mijn SSD naar een externe SSD kreeg ik van Macrium Perfect een fouitmelding zoals in de titel vernoemd ! Ik maak wel op reguliere basis dergelijke veilige "backups" en het is slechts van mei jl. dat dit zonder problemen gebeurde.
De chkdsk /f /r /x opdracht, noch SFC /scannow bleken niets opgelost te hebben bij een 2de en zelfs 3de poging !
CBS
gaf wel enigszins resultaat met de volgende melding:
"Windows Resource Protection found corrupt files, but was unable to fix some of them. For online repair, details are in CBS logfile.
For offline repairs, details are included in the logfile provided by the /OFFLOGFILE flag"
Blijkbaar is er een probleem met een W10 updatepakket (KB3025096) waar de sleutel 0x800f0805 op de een of andere manier corrupt blijkt te zijn ?
Mijn (oude) Medion Acoya werkt nog vrij goed, al begrijp ik nu pas dat dit allicht de oorzaak is dat ie ineens veel trager was geworden. Ik stak het op de vervelende updates die steeds meer het systeem belastten...
Alle hulp is meer dan welkom en dank bij voorbaat.
PS: de CBS logfile is als kladblad in bijlage
Camiel
 
kan je met Macrium een live cd/usb-stick maken? dan start je je laptop met deze op en het clone zou (onder voorbehoud) vlekkeloos moeten verlopen.
zo doe ik het met Aomei BackUp: een live usb-stick
 
Probeer dit :

type the following command:

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

After that, Using the search box type msconfig, right click the app and select run as administrator. Then, go to Boot tab, click on Safe boot, press ok and restart your computer. Run again the SFC command.

After SFC ended, run again the MSCONFIG application, go to Boot tab, uncheck Safe boot and press ok.
 
Beste Wivy, hartelijk dank voor jouw reactie, doch kan je misschien iets meer uitleg geven i.v.m. het maken van die cd of stick ? Betekent 'live-cd/stick' een opstartbaar medium of...? Kan dit met Macrium ?
Opnieuw al bedankt bij voorbaat zulle.
Fijne zondag nog.
 
zoals ik al in #2 zei, ik ben een Aomei-gebruiker en ben helaas niet vertrouwd met Macrium.

bij Aomei:

1631441318036.png

' Maak Bootable Media ', ik vermoed: dit start een ' wizard ' op die je stap per stap begeleidt ( wel eerst je USB-stick inpluggen!!! ), daarna opstarten vanaf deze stick. deze stick kan zowel een backup ' maken ' of ' terug zetten '.

bij Macrium: geen flauw idéé, ' Help of Manual ' raadplegen.
of
Google ...YouTube?

S6!
 
Laatst bewerkt:
Men kan met Macrium een bootable medium maken. (Rescue media)
Het moet op een nieuw geformateerde usb flash drive. (werkt sneller dan een DVD)
Reflect wordt er op gezet. Maar ook méér handige zaken.
 
Met de opdracht die Aardbei U gaf kunt U een foute Update herstellen.
Dit is eigenlijk alleen nodig als Windows niet meer wil updaten.
Dat Uw PC traag is lijkt mij te wijten aan een SSD met problemen.
CRC controle zal falen als origineel en gekopieerd niet identiek zijn.
Het is het systeem dat Windows gebruikt om te zien of het kopiëren goed is verlopen.

Voor SSD's is TRIM essentieel evenals een deel "unallocated" te laten.
Tip:https://www.computeridee.nl/downloads/computers/ssd-fresh-behandel-je-ssd-optimaal/
 
Hallo allemaal, vooreerst hartelijk dank voor jullie tips. Alleen werkt het nog steeds niet en krijg ik steeds die vervelende read error en wordt de clone afgebroken !?
Opstarten met de boot-disk (aangemaakt met Macrium) was geen probleem, doch zoals gezegd zonder resultaat.
Het DISM commando gaf na scan inderdaad repearable issues en na 'restore' bleek alles OK. Echter opnieuw dit zelfde verhaal !
Ik heb - zoals ik zei - wel een SSD-clone van mei jl. en ik denk om deze "aan te vullen" met mijn gewijzigde/gedownloade bestanden sedertdien en deze dan te gebruiken.
Allicht ontbreken hierop wel enkele W10-updates, doch die komen er wel op. Nadien misschien die SSD opnieuw eens formatteren en nog eens proberen.
Mochten er nog suggesties zijn: altijd nog welkom. Alles werkt nog en in feite gebruik ik deze pc enkel voor mail en wat bankverrichtingen.
Herhaalde dank voor alle tips en reacties. Het allerbeste en ik laat zeker weten of ik eruit ben gekomen.
Het beste !!
 
Ik zou als ik U was mijn externe SSD controleren, want zo te zien is de interne Ok.
Zoals ik reeds aan gaf CRC controle mislukt als bron en kopie niet gelijk zijn.
Bij een clone kunnen slechte sectoren niet worden overgeslagen !!
 
Dat heb ik ondertussen al gedaan Wisperbird en tof dat je die mogelijkheid eveneens aangaf. Doch het ligt hoogstwaarschijnlijk wel aan een (beschadigde ?) interne SSD.
Ik heb dus eerst op deze externe doel-SSD alle partities verwijderd met MiniTool partition Wizzard, daarna voor alle zekerheid nog eens geformatteerd, doch steevast krijg ik op 62 % de fameuze error 23 ! Voor het moment werk ik met de vorige SSDcloon (einde april jl.) en ga ook eens met deze een PROEF-cloon proberen te doen op die geformatteerde SSD en zien wat er nu gebeurt - ik hou je (jullie) op de hoogte.
Nogmaals bedankt, fijne zaterdag en meer...
 
Beste gibsonmil,
Als een SSD/schijf bad sectors heeft zullen bij formateren de bad clusters worden over geslagen.
Dus de schijf is Oké maar een sector bij sector kopie gaat niet lukken.
Gebruik CrystalDisk om de gezondheid van je SSD te beoordelen.
Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan