Windows 10 BackUp maken naar de CLOUD

Status
Niet open voor verdere reacties.
Besten,

Maandelijks maak ik van al mijn belangrijkste mappen een BackUp naar 2 externe HDD's.
Beiden zijn beveiligd door verscheidene persoonlijke paswoorden.
Maar er zijn veel programma's die een BackUp aanbieden naar HUN opslagplaats in de CLOUD.

De eeuwige vraag is dan ook : is de CLOUD wel veilig ?

Dank
Flamingo
 
Verwacht je daar een antwoord op of is je vraag retorisch ?

Hangt af van :
  • je vertrouwen in de provider van dat programma
  • de sterkte van het paswoord dat je als master paswoord gebruikt
  • de verbinding (https:\\ minstens)
  • de voorwaarden van je contract met die opslagprovider
  • ...
 
blijft natuurlijk de vraag : zijn er bestanden of data in je backup die de NSA niet mag lezen ???
Ik zou begot niet weten wat ze met mijn bestanden zouden aanvangen... als ze er al iets van kunnen lezen, van al dat Nederlands.

Wat we online doen is een pak kritischer en risicovoller dan de gegevens die in file backups zitten denk ik ...
Tenzij je natuurlijk een Excel bestand met al je paswoorden en logins in een niet te missen folder van je documenten heb gezet hé :eek: :devilish:
 
Eigenlijk maakt het totaal niet uit naar welke Cloudprovider je je data wegschrijft. De enige bezorgdheid is of die provider een lang leven beschoren is.
Wat veiligheid betreft heb je 2 opties.
Heb je niets te verbergen en maakt privacy je totaal niet uit, dien je niets te doen.
Hecht je veel belang aan je privacy en wil je niet dat je data gelezen kan worden, encrypteer (AES256) die data dan VOORDAT je die wegschrijft naar een cloudprovider. Dan kan NIEMAND daar iets mee (ano 2021...), buiten de persoon die de sleutel heeft (uzelf).
 
Besten,

Dank voor jullie antwoorden.
Maar naast de Cloud oplossingen van sommige programma's bestaan er natuurlijk de grote officiele : Google Drive - One Drive - Dropbox enz...
Maar wat is jullie opinie over dezen ?

Dank
Flamingo
 
Wat mij betreft kijk ik daar op dezelfde manier naar toe, met 1 verschil : de kans dat die eensklaps en zonder dat je de kans krijgt je data over te brengen van het net zouden verdwijnen is onbestaande.
 
@flamgen : Je hebt het antwoord zelf al gegeven "Het is een eeuwige vraag".
Veilig is een woord met meerdere betekenissen. Wat is eigenlijk uw bekommernis ?
Risico op WAT ?

Op dit moment is het belangrijkste dat "bestanden" zo goed mogelijk worden bewaard.
Uiteindeljk is alles vergankelijk, ook de media (dragers)
Binnen zoveel jaren zijn het wellicht geen 'computerbestanden' meer.
Gegevens kunnen worden opgeslagen in totaal andere 'eeuwige' (?) dragers.
(hologrammen, mineralen, of weet ik veel)

Dropbox heeft voor mij afgedaan.
Ik gebruik naast Carbonite (cloud) enkele losse externe hdd of sdd's in sequentiele volgorde om niet encrypted copies van bestanden te maken via Syncback alsook volume- of partitiebackups via Macrium Reflect
 
Ik gebruik naast Carbonite (cloud) enkele losse externe hdd of sdd's in sequentiele volgorde om niet encrypted copies van bestanden te maken via Syncback alsook volume- of partitiebackups via Macrium Reflect

Dat ontlokt mij een vraag, als beginnende gebruiker van Macrium Reflect.
Ik zie en heb het even getest dat je een system image bestand van die soft ook gewoon kan mounten alsof het een schijf betrof. Werkt miraculeus, wordt een drive-letter toegekend en is voor de sessie precies een netwerkschijf.
Waarom zou je dan nog bestanden copiëren met syncback ? Heb je een reden om dat te doen ?
 
Macrium is in de loop der jaren zo eerlijk geweest om voor eerdere versies telkenmale verbeteringen te maken. Het contact met de support is meer dan goed, zelfs voor de free versie!
Neemt niet weg dat elke firma eens overkop kan gaan of opgekocht (om het te laten vergaan)

Naast spiegelcopies doet Reflect ook méér maar het blijft encrypted.

Syncback laat toe om gewone COPIES te maken zonder encryptie. Ik roteer deze copies over verschillende media, voor de zekerheid. Probeer het. Die freeware is de moeite
 
Heb Syncback jarenlang gebruikt ... ken het !
Maar om een of andere reden ben ik daar ooit eens van afgestapt en nu zit ik voor mijn PC zelf op Macrium.

Moet er wel bijzeggen dat alle bestanden bij mij op een NAS staan in RAID én dat ik een tweede NAS volledig syncroniseer met HyperbackUp Vault (Synology).
Enkel als een bepaald programma vb. niet toelaat zijn data op een netwerkschijf te plaatsen (Mailhome vb. is er zo ééntje) staat het op mijn C:\ of D:\ (lokale interne schijven).
En die zitten dus in mijn Macrium Reflect.

Bedankt voor je feedback !
 
Gebruik al jaren Acronis Tru Image.
Geweldige programma.
Backup me hele c schijf bewaar het op een externe HDD.
Terug zetten is ook heel makkelijk.
Herstellen paar minuten later staat me c schijf er op zo als het was.
En alles in me eigen hand.
 
Wij hier bij PCTuts zijn nogal te vinden voor deze :

 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan