Opgelost Een goede Systeem Backup maken. wat is de beste manier ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds de opkomst van Windows 11 (die ik eveneens gebruik) ondervindt ik problemen bij het maken van een betrouwbare Systeem Backup. Het maken van een betrouwbare Backup is voor mij tamelijk belangrijk. Ik experimenteer graag met besturings systemen m.n. Windows 11. Dat gaat helaas nog al eens mis en daarom is dit voor mij zo belangrijk. In het verleden maakt ik o.m. Backups met programma's zoals Acronis, AOMei, Windows 7 Backup etc. etc. Mijn laatste poging om via Acronis een Systeem Backup terug te zetten mislukte wederom. Daarom heb ik mijn vertrouwen in de bestaande en bekende Backup programma's een beetje verloren. Lange Pier maakt mij onlangs opmerkzaam op een Backup programma; Disk Master Free. Hij zei hier goede ervaringen meet te hebben, dus heb ik Diskmater Free gedownload en geinstalleerd en tenslotte een Systeem Backup hiermee gemaakt, die is opgeslagen op mijn externe HDD. Hoe kan ik nu beoordelen, of de door mij gemaakte Backup helemaal goed is en zonder problemmen weer terug gezet kan worden in voorkomende gevallen. Ik hoop dat m.n. Lange Pier dit leest, hij lijkt mij (niet alleen) op dit gebied zeer deskundig. Ik hoor het nog graag.
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
Weert
 
Oplossing
Clonezilla wel eens gebruikt?

Clonezilla is een opensource-Linuxdistributie, gericht op het maken en terugzetten van images. Dit zijn exacte kopieën van partities of harde schijven. De gemaakte images worden opgeslagen op een ander opslagmedium, zoals een USB-stick, harde schijf of server.

CloneZilla is geen programma dat onder Windows draait. Je moet het vanaf cd/dvd of usb gebruiken en daarmee de pc opstarten.

Met die tool, Disk Master Free, heb ik eerst een systeembackup gemaakt en laat elke dag om 12.00 uur een incrementele back-up maken en je kunt de gemaakte back-up met die tool ook controleren, blijft natuurlijk altijd afwachten of de back-up terug gezet wil worden, paar keer nu geprobeerd en werkte bijna allemaal, één keer niet toen ik er eentje van een maand terug wilde terug zetten.

Die in Windows zelf wordt helemaal niet meer bijgehouden sinds W7, de info erover kan ik helaas niet meer vinden.
 
Mijn laatste poging om via Acronis een Systeem Backup terug te zetten mislukte wederom.
Je maact Acronis (en andere?) backups vanuit een draaiende windows? Voor mij, vanuit vorige ervaringen, minst betrouwbare manier, voor elk programma.
(Met andere software vroeger altijd meer probs gehad dan met Acronis maar dat kan nu na zoveel jaren natuurlijk verandert zijn.)
Kan ondertussen verandert zijn maar ik hou het bij mijn methode, BU's enkel vanaf een boot medium.

Gebruik het al zeker vanaf versie 8, denk zelfs een paar vroeger maar da's al zo lang geleden...
Ooit maar 1x probs mee gehad omdat ik bij het maken v.d. image verify niet aangevinkt had en natuurlijk dan net fout ging.
Gelukkig ik achteraf manueel een verify deed, schijfcontrole gedaan, nieuwe backup en alles was ok.

Ter info, incrementele images worden soms groter dan volledige systeem backup's. Vooral met SSD en SMR schijven.
Voor (veel) ruimte besparing denk na installatie een master image maken. Daarna data backup's en af en toe een nieuwe systeem image veel zuiniger en veiliger is.
Vanaf een boot medium uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Clonezilla wel eens gebruikt?

Clonezilla is een opensource-Linuxdistributie, gericht op het maken en terugzetten van images. Dit zijn exacte kopieën van partities of harde schijven. De gemaakte images worden opgeslagen op een ander opslagmedium, zoals een USB-stick, harde schijf of server.

CloneZilla is geen programma dat onder Windows draait. Je moet het vanaf cd/dvd of usb gebruiken en daarmee de pc opstarten.

 
Oplossing
Meer uitleg én de software vind je ook op ons eigen forum ...

 
Altijd weer allerlei back-up tools promoten terwijl de TS een vraag over 1 tool heeft, Disk Master Free.

Om nu nog meer tools te moeten bekijken geef ik ze vast allemaal, scheelt weer forum ruimte. :rolleyes:
niet promoten, zelf goede ervaring mee met deze software. Wel gekocht!
 
Altijd weer allerlei back-up tools promoten terwijl de TS een vraag over 1 tool heeft, Disk Master Free.

Om nu nog meer tools te moeten bekijken geef ik ze vast allemaal, scheelt weer forum ruimte. :rolleyes:

er is er ook éne die altijd: ' Disk Master Free ' promoot ......

;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan