Tools Backup harde schijf met Acronis True Image 2021 lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Castellane

Steunend lid
Vip Lid
Ik heb een nieuwe laptop gekocht (Acer Aspire 3) en wil de harde schijf klonen (in geval de SSD ooit moest defect gaan)
Wanneer ik Acronis opstart via USB dan vind deze mijn harde schijf niet, enkel de USB met Acronis vind hij.
Ik heb reeds bitlock uitgeschakeld omdat ik eerst dacht dat dit de boosdoener is.

Wat kan wel de reden zijn en hoe kan ik dit eventueel oplossen?
 
de acronis iso in iso-image-modus: reageerde raar
maar in dd-image-modus was het resultaat véél beter en stabiel, probeer de ' DD-image-modus '

met ventoy was het ook een niet-stabiele situatie ....
 
Laatst bewerkt:
Als de Acronis ISO download opstart maar de interne HDD niet laat zien heeft niks met de manier van aanmaken te maken.
Rufus zal dit niet oplossen!!!

Acronis installeren en van daaruit aanmaken, eventueel drivers injecteren... Of latere versie gebruiken.
Oorzaak + link naar "Acronis True Image 2021: how to create bootable media " vind je in Acronis post #5

Trouwens, als je bedoeling enkel is images en/of BU's te maken vanaf een opstartmedia, wat ik ook prefereer, kijk eens naar ( thx @lange pier ;-) :
Qiling Disk Master Free
Gratis versie heeft genoeg opties.
Snel, kleine install footprint van slechts 54MB tov van Acronis met 474MB wat stilaan een onoverzichtelijke rommel geworden is.
Maakt ook een bootable iso en/of usb aan.
Kan ook, net als Acronis, images mounten zodat je bestanden net als op een hdd/cd/ of... ziet en zelfs kan openen, bv foto's bekijken zonder eerst terug te zetten.
Incremental/differential backups lijken ook veel compacter dan die van Acronis.

Ik gebruik Acronis al vanaf +/- verschijen maar zal het niet meer op mijn pc installeren, tenzij om een nieuwe versie bootable PE te maken.
Via opstart medium nog wel als ik een systeem ga cleanen, (start)problemen oplosseen, overzetten naar hdd met meer or minder ruimte ofzo omdat ik het resizen van partities handiger vind dan bij andere programma's en sommige dingen erin meer gewend ben.

Moet nog even uitzoeken of aanpassen grootte partities tijdens recovery met Qiling Free of eventueel betaalde versie ook kan. Best mogelijk dat dan mijn standaard bu/image tool wordt.
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk is mijn uitleg juist, gebruik het al bijna 20j. ;) :)
Vet en uitroeptekens is mss wat overdreven maar wil gewoon vermijden TS maar tijd blijft verdoen met testen die het probleem absoluut niet zullen oplossen.

Is vaak ook een veronderstelling die iso download zomaar werkt, in t begin ook zelf dat probleem gehad.
Het werkte tot ik een nieuwe pc gebouwd had... ook paar dingen geprobeerd, opnieuw schrijven, niks hielp.

Omdat ik een "cleane" image zonder enige programma er op van mijn nieuw systeem wilde ging ik een nieuwe WinPE boot Acronis aanmaken op test pc die natuurlijk de nieuwe hardware nog niet had en dus ook niet werkte...
Dan toch maar geinstalleerd op nieuwe pc, WinPE boot aangemaak et voila, probleem opgelost.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: wivy
Indien je een incrementele of differentiële in een scheduler gaat en laat maken, controleer elke dag of die wel is gemaakt, die wil wel eens fout gaan, meestal als de pc uitstaat op de maak tijd.

Voor de rest wijst alles eigenlijk vanzelf, indien je bovenstaande wil, eerst goed instellen en een image laten maken, ook de bootable USB stick niet vergeten aan te maken.
 
Of iso als je liever een Ventoy boot usb gebruikt.

Nog een tip, voor je images gaat maken: doe eerst een disk cleanup, zeker ook de win.old, updates cleanup, eventueel herstelpunten etc als alles ok is.

Vergeet daarna bij een SSD vooral niet (manueel) te TRIMMEN net voor je de image maakt.
Zelfs al is het maar een paar dagen geleden, het kan je image ettelijke gigabytes kleiner maken.

Sommige windows updates zijn +/- nieuwe upgrades (in place install) die de oude windows en bestanden backuppen.
Kan in het maken van een image 10-20GB, soms zelfs meer, verschil maken.
 
Ik heb een backup kunnen maken.
Het programma wijst een beetje zichzelf.
Ik test het binnenkort nog wat beter maar momenteel te druk met andere zaken bezig.
Alvast bedankt voor de hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan